به گزارش هنرآنلاین، سیدعلیرضا فاطمیان‌پور از برپایی ویژه‌برنامه‌های «جلوه سوگ» به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم و صفر خبر داد و گفت: این بسته‌برنامه شامل ۱۳ عنوان برنامه فرهنگی و هنری با ۶۵۲ اجراست که افزایش شناخت و علاقه مردم به امام حسین(ع)، تعظیم شعائر مذهبی و گسترش آئین عزاداری بر امام حسین(ع) و افزایش آگاهی مذهبی و تاریخی مردم در واقعه عاشورا رویکردهای محتوایی آن خواهد بود.

وی با بیان اینکه مطابق معمول، میدان آئینی امام حسین(ع) کانون برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در ماه‌های محرم و صفر است، افزود: رویداد «عطر سیب» با هدف خدمات‌رسانی و تأمین اقلام محافل حسینی شهر تهران از دوم تا نهم مرداد ماه در میدان امام حسین(ع) در حال برگزاری است و پس از پایان این رویداد نیز مراسم آئینی محرم و صفر آغاز می‌شود. تجمع شیرخوارگان حسینی، تجمع نوجوانان حسینی، مراسم سفره حضرت رقیه(س)، تجمع عزاداران شهر تهران در روزهای تاسوعا و عاشورا، مراسم شام غریبان، تجمع آذری‌های مقیم تهران، تجمع افغانستانی‌های مقیم تهران و تجمع زنان عاشورایی برخی برنامه‌های این میدان در ایام عزای امام حسین (ع) است.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در قالب سوگواره «تعزیت خورشید»، در ایام محرم و صفر در ۱۲ نقطه شهر تهران، فرهنگسراها میزبان ۱۰ مجلس تعزیه حضرت اباعبدالله(ع) هستند و در ویژه‌برنامه «نی‌ناله»، موسیقی و آیین‌های عزاداری اقوام ایرانی در دهه دوم و سوم ماه محرم در ایستگاه‌های متروی تهران اجرا می‌شود. همچنین در سوگواره «بلندا» نوجوانان دختر و پسر در مناطق مختلف شهر تهران هیات نوجوانی خود را با کمک تسهیل گران دینی راه می اندازند و برای عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین با هم رقابت می‌کنند. در این سوگواره هر هیات نوجوانی باید پنج ماموریت تعریف‌شده را تا پایان محرم انجام داده و فیلم و عکس آن را ارسال کند تا براساس نظر داوران ۱۰ هیات برتر انتخاب شده و هدیه کمک‌هزینه سفر مشهد به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال را دریافت کنند. نوجوانان علاقه‌مند برای ثبت نام در این سوگواره که تا پایان محرم برگزار می‌شود، می‌توانند عدد ۱ را به شماره ۰۲۱۹۶۶۵۰۰۰۰ در پیامرسان واتساپ ارسال کنند.

وی با اشاره به پویش میدانی «روضه‌خوان» گفت: در این برنامه پویشی برای ترویج روضه خانگی در فضای شبکه‌های اجتماعی راه اندازی می‌شود و ضمن تولید و انتشار محتوای مجازی و بسته‌های تشویقی محصولات فرهنگی، نسبت به تسهیلگری و کمک به برگزاری روضه‌های خانگی با مشارکت گروه‌های جهادی و مردمی اقدام می‌شود. در قالب سوگواره «تکیه ملت» نیز ظرفیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای تحقق ایده‌ها و طرح‌های مردمی برای ترویج فرهنگ حسینی به کار گرفته می‌شود و از طرح‌های پیشنهادی برگزیده نیز حمایت مادی و معنوی انجام خواهد شد. پویش «سلام بر حسین» دیگر برنامه سازمان فرهنگی هنری به مناسبت محرم و صفر است که در راستای ترویج فرهنگ سلام دادن به امام حسین(ع) پس از نوشیدن آب راه‌اندازی شده و به کودکان مشارکت‌کننده در آن نشان سلام بر حسین اهدا می‌شود.

فاطمیان‌پور از برگزاری سوگواره «نوگلان حسینی» خبر داد و عنوان کرد: بیستمین دوره مسابقه مدیحه‌سرایی در دو مرحله مقدماتی و نهایی برای دانش‌آموزان تهرانی علاقه‌مند به مداحی برگزار می‌شود و نوجوانان در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. در پویش میدانی «علمدار» نیز شهروندان داوطلب می‌توانند پرچم عزای حسینی دریافت کنند و با نصب در خانه‌ها و ارسال عکس آن در پویش شرکت کنند. آیین تجلیل از مفاخر حسینی شهر تهران نیز در مناطق ۲۲ گانه با عنوان «پرده عشاق» برگزار می‌شود و پیرغلامان و افرادی که اقدام ارزشمندی در ترویج و توسعه فرهنگ حسینی انجام داده‌اند، معرفی و تجلیل خواهند شد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان خاطرنشان کرد: در قالب بسته محتوای مجازی «جلوه سوگ» بیش از ۳۰۰ عنوان محتوای مجازی در قالب‌های متنوع محصولات فرهنگی تولید و منتشر خواهد شد، همچنین امسال نیز مانند سال‌های گذشته سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دبیر اجرایی آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین در شهر تهران خواهد بود که در آن مردم از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم پیاده‌روی می‌کنند و با مشارکت هیات‌ها و گروه‌های جهادی مذهبی در طول مسیر موکب‌های پذیرایی از مردم برپا می‌شود.