گروه تجسمی هنرآنلاین: مراسم جشن امضا و رونمایی از کتاب مونوگرافی شهریار احمدی عصر جمعه هفتم مرداد در شهر کتاب فرشته برگزار شد. این کتاب که از سوی انتشارات بین‌المللی (SKIRA) چاپ شده و منتقدان و نویسندگان بین‌المللی در آن قلم زده‌اند، به همت مؤسسه میراث معاصر نوماد، بنیاد فیض نیا و شهرکتاب فرشته رونمایی شد. کتاب مونوگرافی شهریار احمدی با کیوریتوری مارکو مِنه گوتزو، منتقد صاحب نام ایتالیایی و استاد تاریخ هنر دانشگاه هنر‌های زیبای میلان، در ایتالیا چاپ شده و در بردارنده بیست و پنج سال اولِ عمر کاری اوست.

مِنه گوتزو در این مراسم در سخنانی گفت: شهریار احمدی هنرمندی است که من به کارش اعتقاد دارم و خیلی خوشحالم که کتاب مونوگرافی این هنرمند را گرد‌آوری کردم. درباره احمدی این پرسش به ذهن‌ام می‌رسد که تخیل در آثار او چگونه است؟ این پرسش ما را می‌رساند به پرسشی دیگر که چطور ما با آثار یک هنرمند مواجه شویم؟ راه حل ما برای رسیدن به این پاسخ آن است که یا هنر شهریار احمدی را خوانش اگزوتیک کنیم یا خوانشی بین‌المللی. راه حل ساده آن است که پناه ببریم به اگزوتیسم؛ اما راه حل سخت‌تر این است که به بین‌المللی بودن کار این هنرمند فکر کنیم. چطور می‌شود هنرمندی بین‌المللی باشد آن هم با اتخاذ زبانی که برای همه قابل درک باشد؟

استاد تاریخ هنر دانشگاه هنر‌های زیبای میلان در ادامه در توصیف رویکرد احمدی در نقاشی افزود: شهریار احمدی به شکل درست هم ریشه‌های فارسی و هم ریشه‌های بین‌المللی را در کارش به کار می‌برد. به طرز فاحشی از فیگوراسیون کهن ایران تأثیر پذیرفته است؛ به نحوی که این رویکرد در تمام دنیا جواب می‌دهد.

مِنه گوتزو در پایان گفت: اگزوتیسم احمدی در حاشیه امنی قرار دارد و نمی‌توانند او را به اگزوتیک بودن متهم کنند. این وجه ممیزه و متعالی کار اوست.

در ادامه مزدک فیض نیا، مدیر بنیاد فیض نیا با اشاره به این که رونمایی از این کتاب به دلایل مختلفی به تعویق افتاد، گفت: در هر پروژه‌ای یک هماهنگی تیمی لازم است که اگر این هماهنگی وجود نداشته باشد آن کار به سرانجام نمی‌رسد. من از تک تک دوستانی که در این پروژه ما را همراهی کردند تشکر می‌کنم.

فیض نیا افزود: هر چند کرمانشاهی بودن شهریار احمدی و همشهری بودن ما با هم، در انتشار این کتاب مزید بر علت بود؛ ولی دلیل و انگیزه اصلی ما برای چاپ این کتابِ مهم نبود؛ چرا که او هنرمندی است که زبان‌اش به یک زبان جهانی بدل شده و البته این مهم، با مطالعه و تلاش و ممارست بسیار و کشف و شهودی شگرف به دست آمده است.

پس از آن کتاب مونوگرافی رونمایی شد و احمدی کتاب خود را برای علاقه‌مندان و حاضران در مراسم امضا کرد. این مراسم با حضور رضا عابدینی، ‌امیر نصری، فرهاد فزونی، بهزاد حاتم، آزاده رزاق دوست، رامین دهدشتیان، عاطفه رزاق دوست و...... همراه بود.