به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان، نشست خبری نخستین جشنواره جهانی شعر «مقاومت کرمان» همزمان با روز ادبیات آیینی با حضور سعید شعرباف شهردار کرمان و رئیس جشنواره، عبدالرضا شیخ‌شعاعی معاون فرهنگی شهردار کرمان و جانشین رییس جشنواره مجتبی احمدی دبیر جشنواره، مرتضی حیدری آل کثیر، عضو شورای تخصصی جشنواره و سیدعبدالله حسینی، عضو شورای تخصصی جشنواره در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.

سیدعبدالله حسینی، مرتضی حیدری آل کثیر، سیدعلی میرافضلی، صادق رحمانی و سیدابوطالب مظفری (شاعر افغان) اعضای شورای تخصصی این رویداد هستند و البته هیات داوران را افرادی دیگر تشکیل می‌دهند.

سعید شعرباف شهردار کرمان و رئیس جشنواره در ابتدای این نشست با تسلیت ماه محرم گفت: مفهوم مقاومت، جزیی از فرهنگ همه کشورهای دنیا به ویژه ایران است. کم‌تر کشوری را می‌توان سراغ داشت که در تاریخ خود انقلابیونی که علیه ظلم قیام کردند را تشویق نکند و در برابر رشادت های این انقلابیون سر تعظیم فرود نیاورند.  

او افزود: اگرچه این مفهوم ممکن است مصادیق مختلفی را در کشورهای مختلف داشته باشد اما عشق به مقاومت در سرشت همه آدم‌ها نهفته است و عشق به مقاومت در سرشت ایرانی ها به خوبی متجلی شده است.

شهردار کرمان سپس گفت: به اذعان همه کسانی که در این سال‌ها تاریخ مقاومت و تاریخ جهان را بررسی می‌کنند، نام حاج قاسم سلیمانی در کنار مفهوم مقاومت برای همه مردم عالم عجین شده است. حتی از کسانی که مسلمان نیستند اما به مبارزه با ظلم رژیم صهیونیستی علاقه‌مندند، حتما نام حاج قاسم را به عنوان قهرمان مقاومت خواهید شنید.

شهردار کرمان گفت: با گذشت دو سال و اندی از شهادت حاج قاسم، زائران بیش از ۵۴ کشور از مزار حاج قاسم  بازدید کرده اند. بسیاری از کسانی دل در گروِ حاج قاسم بستند مسلمان نیستند و این نشان می‌دهد که مفهوم مقاومت چقدر عمیق است. هنر شعر می‌تواند این مفهوم را به بهترین شکل بین ملت‌ها جاری کند.

او همچنین به لزوم باکیفیت برگزار شدن جشنواره جهانی شعر «مقاومت» اشاره کرد و گفت: حاج قاسم سلیمانی یک شخصیت کم‌نظیر است و نمی‌شود جشنواره‌ای را که به بهانه بزرگداشت ایشان و شعر مقاومت برگزار می شود را دست کم گرفت. باید این رویداد را به بهترین شکل ممکن برگزار کنیم.

شهردار کرمان در بخش دیگر سخنانش گفت:جشنواره جهانی شعر «مقاومت» بنا دارد کیفیت را در بالاترین سطح ممکن ایجاد کند، و در حال برنامه‌ریزی برای مراسم پایانی جشنواره  هستیم که در کرمان برگزار خواهد شد. همچنین قصد داریم در سال های آتی این رویداد را با توان و قدرت بیشتری برگزار کنیم و فرصتی را فراهم کنیم که درخت جشنواره هر سال پربار تر شود.

مجتبی احمدی شاعر و دبیر جشنواره شعر مقاومت کرمان گفت: از اواخر سال گذشته برای برگزاری این جشنواره برنامه‌ریزی صورت گرفت و فراخوان آن در سوم خردادماه، همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، هم در سطح ملی و هم بین‌المللی منتشر شد و تا ۲۰ مردادماه جاری مهلت ارسال آثار وجود دارد. البته، با توجه به گستره جشنواره، پیش‌بینی تمدید نیز شده است و امیدواریم این رویداد با استقبال بی سابقه ای روبرو شود.

دبیر جشنواره جهانی شعر «مقاومت کرمان» همچنین به بیان محورهای برگزاری این رویداد که پیش از این در فراخوان آن اعلام شده، پرداخت  گفت: مفهوم مقاومت مفهمومی عمیق و فراگیر است و این مفهوم فرامرزی است از این رو در این جشنواره میزبان شاعران کشورهای پارسی سرا، عرب زبان و انگلیسی زبان هستیم و امیدواریم در دوره های آتی میزبان شاعران ملت های اسپانیایی زبان و فرانسه زبان نیز باشیم.

مجتبی احمدی از برگزاری مراسم پایانی جشنواره جهانی شعر «مقاومت» در هفته آخر آبان‌ماه سال جاری خبر داد و گفت که فاصله بین پایان مهلت ارسال آثار تا برگزاری مراسم به دلیل تدارک حضور مهمانان خارجی است.

به گفته احمدی در این رویداد که سه شب در کرمان برگزار خواهد شد، میزبان شاعران و مردم خواهیم بود و همزمان با برگزاری جشنواره سه کتاب شعر منتخب جشنواره به زبان انگلیسی، فارسی و عربی منتشر خواهد شد.

سیدعبدالله حسینی، عضو شورای تخصصی جشنواره، گفت: شعر مقاومت یکی از سلاح‌های اصلی همه ملت‌ها علیه ظلم و ستم است. در زمان جنگ عراق نیز شعر نقش مهمی داشت و در بسیج عمومی نقش مهمی ایفا کرد.

حسینی همچنین به توضیحاتی درباره سوره شعرا در قرآن پرداخت و اظهار کرد: امروز در جهان، مبارزه با اسرائیل، نماد روشن‌فکری، انسان‌گرایی، طرفداری از حقوق بشر و افکار و اندیشه‌های مثبت است ولی در بین برخی شاعران ما ننگ حساب می‌شود. این است که لزوم طراحی جشنواره شعر «مقاومت» از سوی شهرداری کرمان احساس شد.

او با انتقاد مبلغ در نظر گرفته‌شده برای جایزه این رویداد گفت: عنوان ما، عنوانی جهانی است اما جایزه آن با جهانی بودن جور در نمی‌آید. وقتی میلیاردها دلار برای دفاع از کشور هزینه می‌کنیم تا از جریان مقاومت حمایت کنیم، باید درمورد جایزه این جشنواره هم همین‌طور باشد تا برای یک شرکت‌کننده خارجی دندان‌گیر باشد. سعی کنیم این مبلغ طوری باشد که شاعر خارجی را به شرکت کردن ترغیب کند.

مرتضی حیدری آل کثیر، دیگر عضو شورا، با بیان این‌که مشارکت مردم در این کنگره با متولی بودن شهرداری در آن متجلی است، گفت: از عناصر لاینفک شعر، خیال است و خیال حرکت از ماده است به روح. و این نوعی مقاومت در برابر ماده است. شاعر با این کار مخاطب خود را از روزمرگی به جهانی دیگر دعوت می‌کند. برای همین، عمیق‌ترین هنری که می‌تواند برای مقاومت اثر تولید کند شعر است.

او سپس برگزاری این جشنواره توسط شهر کرمان را امتیاز آن دانست و به دلیل تعلق داشتن این شهر به سردار سلیمانی، این را انتخابی درست دانست.

حیدری آل کثیر همچنین بیان کرد: در مدت این جشنواره متوجه شدم که این شهر، به عنوان محل برگزاری این جشنواره برای کشورهای عربی اهمیت داشته است و دوست دارند به بهانه این جشنواره هم که شده به مزار سردار شهید سلیمانی بیایند.