گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار فرشته یمینی‌شریف با عنوان «خوابگرد هزارتوها» در گالری آریا برپاست. یمینی‌شریف در گفتگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۰ تابلو رنگ روغن روی بوم در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: کار‌ها مربوط به حدود پنج سال اخیر است و نمایشگاه دو بخش دارد. یک بخش آثار در ادامه کار‌های قبلی من است که سوژه آن زن و شهرزاد قصه گو است و به نقشی که زن زاینده و خلاق و صلح طلب در جهان دارد، می‌پردازم. بخش دیگر هم کار‌های جدیدی است که نام آن را جاده‌ها گذاشتم و حاصل سیر و سلوک درونی است.

یمینی شریف ادامه داد: از سال ۷۴ که نخستین نمایشگاه انفرادی خود را در گالری سیحون برگزار کردم و حتی قبل از آن سوژه زن همیشه در کارم بود. ابتدا بیشتر روی موضوع خیر و شر تمرکز داشتم اما در کار‌هایم چندان مشخص نبود که کدام خیر و کدام شر است. پس از آن روی سوژه آدم و حوا کار کردم و در ادامه زن از بُعد فلسفی و نقش زن در ادبیات ما برایم مهم‌تر شد. بعد از آن شهرزاد به کار‌هایم اضافه شد و حالا که به کار‌های قبلی خود نگاه می‌کنم می‌بینم که همه آن‌ها شهرزاد هستند حتی اگر عنوان دیگری برای آن بگذارم.

این هنرمند افزود: شهرزاد‌هایی که من کار می‌کنم اصلاً چهره قدیمی ندارند بلکه کاملاً امروزی هستند و آنچه می‌گویم داستان‌های ازل تا ابد هستند و در هر دوره‌ای می‌توانند وجود داشته باشند. من از داستان شهرزاد قصه گو استفاده مستقیم نکرده‌ام و به تصویرسازی آن داستان نپرداختم، بلکه قصد دارم زن قوی و محکم را به تصویر بکشم.

او درباره رنگ‌هایی که در آثارش استفاده می‌کند گفت: من در کار‌هایم از رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنم اما در تابلو‌هایی که برای این نمایشگاه انتخاب شده از رنگ‌های محدودی استفاده کرده‌ام. این انتخاب باعث شده است که تابلو‌ها در فضای گالری هماهنگی زیادی با هم داشته باشند. اما در کار‌های دیگرم از رنگ‌های متنوع استفاده کرده‌ام و اگر قرار بود آن‌ها نیز در کنار این آثار نمایش داده شود نیاز به فضای بزرگتری بود. اصولاً کار‌های من دو تیپ رنگی تیره یا روشن دارد و کار‌هایی که در این مجموعه به نمایش درآمده است پالت روشن من است. رنگ‌ها را با توجه به حال و روحیه خود انتخاب می‌کنم و هیچ وقت برای رنگ‌آمیزی و انتخاب سوژه از پیش تصمیم نمی‌گیرم.

او درباره مجموعه جاده‌ها گفت: این کار‌ها برگرفته از سفر‌هایم در جاده چالوس است و در واقع مسیر‌های زندگی هستند. واقعیت زندگی این است که مجبوری جاده‌هایی را از اول تا آخر طی کنی و این مسیر همواره شاد و آرام نیست بلکه گاهی بسیار سخت و تلخ است. پایه کارم توجه به این مسائل است نه مناظری که دیده‌ام. این کار‌ها خیلی اکسپرسیو هستند، زاویه‌های تیز دارند و از رنگ‌های تیره استفاده کرده‌ام. با وجود اینکه موضوع این کار‌ها از آثار فیگوراتیو من جدا است، اما فضای کار‌ها از هم دور نیست و کاملاً مشخص است کار یک نفر هستند. ‌امیدوارم این مجموعه گسترش پیدا کند و بتوانم آن‌ها را در ابعاد بزرگ کار کرده و جداگانه نمایش دهم.

یمینی شریف ادامه داد: فلسفه اگزیستانسیالیسم و مسائلی که درباره حقیقت زندگی و مسئولیت‌پذیری مطرح می‌کند بسیار مورد توجه من است. من هیچ وقت به دنبال ایسم‌ها نرفتم و کاملاً مستقل به تجربه زندگی خودم پرداختم، اما می‌بینم که این فلسفه و توجه به حرکت کردن و ساختن، خیلی به روحیه من شباهت دارد.

نمایشگاه آثار فرشته یمینی شریف تا ۱۰ مرداد در گالری آریا به آدرس خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه دکتر بهشتی، کوی زرین، پلاک ۱۰ برقرار است.