به گزارش هنرآنلاین، در نشستی خبری که امروز چهارشنبه ۲۹ تیرماه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، آیت‌الله محمدحسن اختری، مدیر عامل بنیاد بین‌المللی عاشورا به تشریح جزییات برگزاری این سوگواره پرداخت. او در آغاز تاریخچه شکل گیری بنیاد بین‌المللی عاشورا را توضیح داد و یادآور شد که این بنیاد از سال ۹۳ با هیات امنایی تعدادی از موسسات و نهادهای بین‌المللی و با ریاست دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) و هیات مدیره تاسیس شده و فعالیت‌های علمی، دینی و اجتماعی خود را دنبال می‌کند.

او اضافه کرد: این بنیاد در صدد است فعالیت‌های عاشورایی را به عنوان یکی از آیین‌های با عظمت مکتب تشییع و یکی از آیین‌های پاسداشت عاشورا در داخل و خارج از کشور توسعه بدهد. بنیاد می‌کوشد مراسم‌های عاشورا را توسعه بدهد و در سطح دنیا احیا کند چرا که هدف مهم ما معرفی بهتر سیره امام حسین (ع) و اهداف نهضت عاشورا به مردمان دیگر کشورها و غیر مسلمان‌هاست.

او با اشاره به نوپا بودن این بنیاد یکی از فعالیت‌های مهم آن را توجه به پژوهش دانست و عنوان کرد: در دو سال گذشته به دلیل کرونا بنیاد نتوانست فعالیت‌های خود را در خارج از کشور پیگیری کند ولی جلسات و نشست‌های مجازی را به صورت وبینار داشتیم همچنان که تهیه کلیپ‌ها، سرودها و مراسم‌های دیگری را هم دنبال کردیم.

مدیر عامل بنیاد عاشورا درباره برنامه‌های این بنیاد در سال ۱۴۰۱ توضیح داد: سوگواری تعزیه را در سطح بین‌المللی داریم و در کنار آن جشنواره «انا من حسین» را همزمان با اعیاد شعبانیه و دهه فجر برگزار خواهیم کرد. ضمن این که فیلم‌سازی و تولید فیلم‌های مستند و کوتاه و همین طور فیلم‌های دیگر، برنامه ما خواهد بود و امیدواریم فیلمی فاخر بسازیم که البته این امر، نیازمند بودجه بالایی است.

اختری با تاکید بر این که بنیاد بین‌المللی عاشورا یک بنیاد مردمی است، افزود: گرچه بیشتر فعالیت‌های ما بین‌المللی است اما اعضای اصلی بنیاد همه از داخل کشور هستند. با این حال محور فعالیت‌های ما بیشتر به خارج از کشور توجه دارد.

او با اشاره به اهداف قیام عاشورا خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم نهضت عاشورا را که در حمایت از آزادی انسان‌ها و در همراهی با مستضعفان و ایجاد امنیت و آرامش و اصلاح جامعه و مقابله با زورگویان است، به غیر مسلمان‌ها معرفی کنیم. همچنان که رهبر انقلاب هم تاکید دارند که باید صحنه گفت و گوی خود را از داخل کشور فراتر ببریم و با ۵ میلیارد جمعیت جهان مساله مقابله با ظلم و ستم و نفس نهضت عاشورا را در میان بگذاریم.

به گفته او، برپایی سوگواره شبیه‌خوانی، اولین برنامه این بنیاد در سال جاری است که با حضور گروه‌هایی از استان‌های اصفهان، قم، مرکزی، تهران، تفرش و .... چهارم تا ششم مرداد ماه در مکان‌هایی مانند میدان امام حسین (ع) مجموعه تئاتر شهر و فرهنگسرای خاوران برگزار می‌شود. بر این اساس، گروه‌های شرکت‌کننده در تاریخ یاد شده هر روز در دو نوبت ۱۸ و ۳۰ و ۲۱ اجرای برنامه دارند.

اختری با اشاره به دعوت از شبیه‌خوانی از کشورهای دیگر برای شرکت در این سوگواره ادامه داد: به دلیل شرایط کرونایی موجود تنها دو کشور در نخستین دوره حضور خواهند داشت و گروه‌هایی از عراق و نیجریه به اجرای شبیه‌خوانی‌های خود خواهند پرداخت که بیشتر مبتنی بر حرکت نمایشی است و کمتر به کلام توجه دارد.

به گفته او، مراسم اختتامیه این سوگواره روز ششم مرداد ماه در مجموعه خاوران برگزار می‌شود. اختری با اشاره به اعزام گروه‌های شبیه‌خوانی به خارج از کشور و اجرای برنامه در کشورهای دیگر اضافه کرد: محرم امسال هم یک گروه از کشورمان در چهار کشور اجرا خواهد داشت. زیرا طبق تاکید رهبر انقلاب باید بتوانیم از هنر در اشکال مختلف آن برای معرفی دین و مذهب به کشورهای دیگر استفاده کنیم.

او همچنین با اشاره به برخی ابهام‌ها در نسخ شبیه‌خوانی یادآوری کرد: بعضی از مطالب غیر منطقی به نظر می‌رسد به همین دلیل در این سوگواره می‌کوشیم پالایشی انجام دهیم تا محتواهای منطقی و عقلانی به صحنه بیایند.

اختری با یاد آوری این نکته که شبیه‌خوانی ایران در سازمان یونسکو ثبت شده است، توسعه این هنر در کشورهای دیگر و توجه به امر آموزش را از دیگر اهداف بنیاد عاشورا برشمرد. بنا داریم دانشکده مناسبی را در این زمینه ایجاد کنیم.

اختری تاکید کرد: ما با حمایت خیرین و بعضی از نهادها برنامه‌های خود را پیش می‌بریم و از همه خیرین و علاقه‌مندان به امام حسین(ع)، موسسات، موکب‌ها و هیات‌ها دعوت می‌کنیم در بعد بین‌المللی ما را حمایت کنند و بعضی از امکانات خودشان را در اختیار ما قرار بدهند تا در کشورهای دیگر بتوانیم برنامه اجرا کنیم. قیام عاشورا در کشورهای مختلف علاقه‌مندان بسیار دارد و روز عاشورا در هند تعطیل رسمی است.

در پایان این نشست خبری از پوستر و لوگوی سوگواره شبیه‌خوانی رونمایی شد.