گروه سینمایی هنرآنلاین: مرحوم شنگله حدود یک دهه پیش با بیماری سرطان روده دست و پنجه نرم می‌کرد و کار بازیگری را کنار گذاشته بود. او میانه‌های دهه نود شمسی بر غول سرطان چیره شد و در گوشه‌ای دنج و خوش‌آب و هوا در استان گیلان رحل اقامت افکند. با این حال، برای بدرقه دوستان و همکاران قدیمی‌اش به دیار ابدی به ویژه در زمانه کرونا به تهران می‌آمد و یکی از آخرین کارهایش، حضور در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد مرحوم محمدعلی کشاورز در روزهای پایانی بهار سال ۹۹ بود.

زنده‌یاد شنگله به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در آخرین دقایق جمعه ۲۴ تیر جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و از این دنیای فانی رفت، آن هم در حالی که این روزها سریال «روزهای زندگی» با بازی او و کارگردانی سیروس مقدم از شبکه آی‌فیلم روی آنتن رفته است. شنگله از نخستین بازیگران جامعه باربد و هم‌دوره برخی بزرگان سینما و تئاتر ایران‌زمین از جمله محمدعلی کشاورز، داود رشیدی، علی نصیریان و عزت‌الله انتظامی بود. او در آلمان و اتریش درس بازیگری و کارگردانی تئاتر خواند و در بازگشت به ایران در اداره تئاتر و سپس تلویزیون مشغول کار شد.

کار در سینما را در سال‌های ابتدایی دهه پنجاه با «دایره مینا» به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز کرد و پس از انقلاب در کمتر از انگشتان دو دست فیلم سینمایی بازی کرد. مهم‌ترین فیلم‌های کارنامه نه‌چندان شلوغ او «سگ‌کشی» بهرام بیضایی و «گاهی به آسمان نگاه کن» کمال تبریزی بودند. شنگله در عوض از بازیگران پرکار تلویزیون بود و در برخی از سریال‌های خاطره‌انگیز و ماندگار سه چهار دهه گذشته حضوری تماشایی داشت؛ از «مدرس» و «رعنا» تا «عطر گل یاس» و «تصویر یک رویا»، «روشن‌تر از خاموشی، «شیخ بهایی» و...

مرحوم شنگله آخرین بار سال ۹۳ در سریال «سال‌های ابری» مهدی کرم‌پور جلوی دوربین رفت و ایفای نقش کرد. او ده‌ها فیلم تلویزیونی و تله‌تئاتر هم در کارنامه دارد و از بازیگران پرکار سال‌های اوج تلویزیون در تولید تئاتر با حضور بزرگان سینما و تئاتر ایران بود. مرحوم شنگله ۱۳ خرداد ۱۳۱۵ در تهران به دنیا آمد و شامگاه جمعه ۲۴ تیرماه بر اثر ابتلا به کرونا در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

خبرگزاری هنر ایران - هنرآنلاین درگذشت این بازیگر پیشکسوت و بااخلاق سینما و تئاتر و تلویزیون را به خاندان شنگله، دوستان و نزدیکان او جامعه هنری ایران تسلیت می‌گوید.