گروه سینمایی هنرآنلاین: مفیدی آخرین بار بیش از یک دهه پیش در فیلم سینمایی «یه حبه قند» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی در زادگاهش یزد برابر دوربین رفت و سال ۹۲ با بازی در سریال «آب پریا» پرونده بازیگری‌اش را برای همیشه بست. او در سال‌های اخیر به دلیل دست و پنجه نرم کردن با سرطان در سینما و تلویزیون کار نکرد و سرانجام روز ۲۴ تیرماه، یک روز پس از بازپخش «یه حبه قند» از آی‌فیلم در سن ۹۳ سالگی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و چشم از جهان بست.

روح‌الله مفیدی نصرآبادی هفتم مرداد ۱۳۰۸ در یزد به دنیا آمد و ۲۰ ساله بود که وارد کار تئاتر شد. سال ۳۰ با «پریچهر» حضور جلوی دوربین سینما را تجربه کرد و در ۲۵ سال پیش از انقلاب حدود ۳۰ فیلم به کارنامه خود افزود. از جمله در «تنگسیر» امیر نادری که از فیلم‌های تحسین‌شده سینمای ایران در آن سال‌ها بود. نخستین فیلم او پس از انقلاب «پاییزان» رسول صدرعاملی در سال ۶۰ و آخرین آن «یه حبد قند» (در مجموع ۱۸ فیلم) که سال ۹۰ تولید شد.

مرحوم مفیدی که پیش از انقلاب در دو سریال محبوب و پربیننده «مراد برقی» و «دایی جان ناپلئون» بازی کرده بود، پس از انقلاب هم در گروه بازیگران چند مجموعه تماشایی حضور داشت؛ از جمله «گل پامچال»، «آینه عبرت»، «همسران»، «شلیک نهایی»، «هتل» و... بینندگان تلویزیون در هفته‌های اخیر در بازپخش «آینه عبرت» از شبکه آی‌فیلم هنرنمایی زنده‌یاد مفیدی را در چند قسمت این سریال قدیمی تماشا کردند.

مفیدی همواره از گویش یزدی خود در ایفای نقش‌هایش بهره می‌گرفت و همین بر شیرینی و نمکین شدن نقش‌ها می‌افزود. او دستی هم در کار چهره‌پردازی و نقاشی داشت و با اینکه دانش‌آموخته سازمان هواشناسی در مقطع فوق دیپلم بود اما تا حدود یک دهه پیش از مرگ دست از بازی کردن در سینما و تلویزیون نکشید.