گروه معماری هنرآنلاین: اسامی نامزدهای نهایی «جشنواره جهانی معماری» با حضور پروژه‌های معماری سراسر جهان از جمله پرتغال، مالزی، فنلاند، مکزیک، ترکیه، استرالیا، ژاپن، هند و بریتانیا اعلام شد. ۴۲۰اثر از بهترین ساختمان‌های تکمیل‌شده جدید و پروژه‌های طراحی منظر، از ویلاهای روستایی گرفته تا ساختمان‌های مذهبی معاصر و امکانات بهداشتی ساخته شده در طول همه‌گیری را شامل می‌شود.

موضوع این دوره از جشنواره «هم با هم» است که به بررسی واکنش معماری به تجدید زندگی جمعی پس از همه‌گیری می‌پردازد.

برنامه رویدادهای زنده جشنواره جهانی معماری به دنبال تجزیه و تحلیل نقش معماری در تعهدات به مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. علاوه بر ساختمان‌های تکمیل‌شده، فهرست کوتاه الهام‌بخش‌ترین مفاهیم معماری نوین در دسته پروژه‌های آینده نیز به نمایش ‌گذاشته می‌شود.

 پل فینچ، مدیر برنامه جشنواره جهانی معماری، گفته است:«تعداد و کیفیت آثار امسال بسیار دلگرم کننده بوده و ما مشتاقانه منتظر ملاقات حضوری برای داوری بخش‌های مختلف و سپس جوایز بهترین‌های هستیم. این رویداد پانزدهمین دوره خود را در پرتغال جشن می‌گیرد و ما از میزبانی این رویداد در شهر باشکوه لیسبون خرسندیم و مشتاقانه منتظر تعامل مجدد با دوستان معمار و طراح خود از سراسر جهان هستیم.»

جشنواره جهانی معماری یک برنامه جوایز با داوری زنده است که معماران راه یافته به مرحله نهایی پروژه‌های خود را به صورت زنده در اتاق‌ها داوری به هیات داوران ارائه می‌دهند. سپس برندگان هر رده برای جوایز نهایی رقابت خواهند کرد: ساختمان جهانی سال، چشم‌انداز سال، پروژه آینده سال و فضای داخلی سال.

هیات داوران بین المللی امسال شامل ماریو کوچینلا، تریسی میلر، سانجی پوری، گونچا آریک چالیشکان، پیتر کوک، یویی تزوکا، و شین اوتول ، اوا جیریچنا، عیسی دیاباته، نادیا ترومپ، جو نوئرو، آن لاو و نایجل کوتس خواهند بود.

امسال دفاتر مشهور بین المللی از جمله فاستر، زاها حدید،استودیو گنگ، استودیو 3XN، نیهون سکی، معماران سفید و استودیو Mecanoo در این برنامه حضور دارند. البته در کنار استودیوهای معماری بزرگ، گروه‌های معماری کوچک نیز در این جشنواره شرکت خواهند کرد.

برای اولین بار از زمان شیوع همه‌گیری، جشنواره جهانی معماری ۲۰۲۲ به عنوان یک رویداد حضوری در لیسبون از ۳۰ نوامبر تا ۲ دسامبر برگزار می‌شود.