گروه معماری هنرآنلاین: هیلده هاینن با آغاز خط سیری از دهه‌های آغازین قرن بیستم به بررسی رابطه میان نظریه انتقادی و معماری مدرن می‌پردازد و با تشریح آثار آوانگاردهایی چون کونستانت، موقعیت‌گرایان بین‌المللی، مانفردو تافوری، ماکس بیل، گی دوبور، ماسیمو کاچاری و فرانچسکو دال‌کو تاریخ روشن و مشخصی از مدرنیسم در معماری ارائه می‌دهد.

«معماری و مدرنیته » علاوه بر همه این­ مباحث در خلال بحثِ عمیقا نظری خود، گوشه­‌هایی تقریبا مغفول­ مانده از تاریخ مدرنیسم در قرن بیستم را برای ما باز می­‌کند و در انتها تاثیر تکانه‌های آرمان‌شهری مدرنیسم را بر دو پروژه­ «موزه ­ یهود برلین» از دنیل لیبسکیند و «ترمینال دریایی زیبورگ» از رم کولهاس به صورت مفصل‌تر بررسی می­‌کند.

این کتاب از چهارفصل با عناوین «معماری در برابر مدرنیته»، «ساخت جنبش مدرن»، «بازتاب در آیینه» است. موخره کتاب نیز به بحث در مورد مفاهیمی چون سکونت، میمسیس و فرهنگ می‌پردازد.

کتاب « معماری و مدرنیته» به چندین زبان دنیا ترجمه شده و از مهم‌ترین منابع دانشگاهی در حوزه مطالعه تفکر انتقادی و معماری مدرن محسوب می‌‌شود که تقریبا بر همه مباحث بعد از خود اثرگذار شده است.

کتاب «معماری و مدرنیته » نوشته هیلده هاینن با ترجمه احسان حنیف سال ۱۴۰۰ در ۳۵۲ صفحه با قیمت ۱۵۰هزار تومان در انتشارات فکرنو منتشر شده است.