به گزارش هنرآنلاین، محمدمهدی اسماعیلی با حضور در صندوق اعتباری هنر و در نشست با مدیر عامل، اعضای هیأت مدیره و مدیران شرکت‌های تابعه صندوق با اشاره به نقش و اهمیت این صندوق در ارائه خدمات به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه گفت: یکی از مهمترین ارکان حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط با جامعه فرهنگ و هنر کشور، صندوق اعتباری هنر است. ضرورت دارد این صندوق با برنامه‌ریزی دقیق و مدون به بالاترین سطح خدمت رسانی نوین به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه برسد و مجموعه وزارت فرهنگ در این راستا حمایت های لازم را انجام خواهد داد.

وی افزود: هدف دولت مردمی به حداقل رساندن دغدغه‌های معیشتی اصحاب فرهنگ و هنر است. در ایام شیوع ویروس کرونا متأسفانه فعالان حوزه فرهنگ و هنر با مشکلات بسیاری روبرو شدند. از آغاز دولت مردمی وزارت ارشاد اقدامات مهمی را برای حمایت از این قشر آسیب دیده انجام داد تا مشکلات بوجود آمده در دوران کرونا را به حداقل برسانیم. یکی از مهم ترین این اقدامات تخصیص اعتبار ویژه به صندوق اعتباری هنر بود که بخش قابل توجهی از این بودجه، در سه مرحله به حساب هنرکارت اعضای صندوق واریز شد.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به نقش صندوق در توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر افزود: مبحث اقتصاد فرهنگ و هنر موضوع بسیار مهم و قابل تأملی است. جا دارد صندوق اعتباری هنر با توجه به ظرفیت های خود در کنار سایر حوزه ها در این باره اهتمام ورزد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین گفت: انتظار دارم صندوق اعتباری هنر با انجام فعالیت در حوزه اقتصاد هنر و اقتصادی، بخش مهمی از منابع مورد نیاز خود را از طریق درآمدهای عملیاتی تأمین و در بخش حمایت از هنرمندان صرف کند. این صندوق  از قدرتمندترین سازمان های حمایتی و مالی برای اصحاب فرهنگ و هنر است و باید به زودی با برنامه هایی که دارد بتوانید بسیاری از نیازهای منابعی خود را تأمین کند.

اسماعیلی همچنین تاکید کرد: تمام فعالیت‌های صورت گرفته در این صندوق باید طوری برنامه‌ریزی شود که منجر به پویایی حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر شود تا اهداف متعالی که در چشم انداز عملکرد صندوق اعتباری هنر در دوره جدید ترسیم شده، تسهیل شود.

سیدمجید پوراحمدی، مدیر عامل صندوق اعتباری هنر ضمن تقدیر از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صندوق اعتباری هنر با ارائه گزارشی فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته از آغاز دولت مردمی، گفت: از آغاز به کار دولت مردمی با وجود محدودیت های مالی ناشی از تداوم شیوع ویروس کرونا، ضمن استمرار و تقویت خدمات گذشته، با بازنگری و اصلاح ساختارها و فرآیندها و استفاده از صاحب‌ نظران این حوزه، طرح‌ها و اقدامات مناسبی را برای حمایت از هنرمندان آسیب دیده که شعار اصلی این دولت است، برنامه‌ریزی و اجرا کردیم. در این مدت تلاش کردیم فعالیت‌های صندوق به صورت شفاف، هدفمند و ضابطه‌مند به اعضاء ارائه شود.

وی افزود: علاوه بر آن با حمایت های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه دولت توانستیم با اعطای بسته حمایتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی و عدم افزایش قیمت در سهم پرداختی حق بیمه تکمیلی اعضا، واکسیناسیون اصحاب فرهنگ و هنر و... اندکی از خسارت های وارده ناشی از تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری را جبران کنیم.

پوراحمدی پالایش اعضا، تعامل دوسویه با اعضای صندوق، ایجاد معاونت سرمایه گذاری و اقتصاد هنر ایجاد واحد نامداران، افزایش کمی و کیفی ارائه تسهیلات قرض الحسنه (بدون بهره)، حمایت از سیاست جوان سازی جمعیت با اجرای طرح شمیم و جوانه را از دیگر اقدامات صورت گرفته از آغاز دولت مردمی عنوان کرد.

Honar1

مشاور وزیر در ادامه اظهار کرد: نگاه ما در راستای توانمندسازی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه است. تلاش شده است تمام برنامه ریزی ها و اقدامات بر اساس سیاست رونق بخشی به اقتصاد فرهنگ و هنر تنظیم شود. در مبحث پالایش اعضا برنامه ریزی طوری صورت گرفته است تا هنرمندان فعال شناسایی شوند تا در پروژه های اقتصادی صندوق نقش فعال ایفا کنند.

پوراحمدی تکریم اصحاب فرهنگ و هنر را یکی از مهم ترین اهداف صندوق خواند و گفت: صندوق با تشکیل واحد نامداران بصورت ویژه وضعیت هنرمندان شاخص را رصد و خدمات ویژه ای را متناسب با شأن و جایگاه نامداران و بزرگان عرصه فرهنگ و هنر به آنها ارائه می کند. همچنین برگزاری جلسات منظم با مدیران ستادی وزارتخانه، روسای انجمن ها و صنوف فرهنگی و هنری و... برای اجرای سیاست ها و اقدامات از جمله رویکردهای مهم صندوق در دولت مردمی است.

در بخش دیگر این نشست، منوچهر شاهسواری، مدیر عامل خانه سینما به نمایندگی از اعضای هیأت مدیره ضمن تقدیر از همراهی دکتر اسماعیلی به بیان مشکلات و مسائل موجود پرداخت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه از بخش‌های مختلف صندوق اعتباری هنر بازدید کرد و در جریان روند رسیدگی به درخواست اعضای این صندوق و همچنین متقاضیان عضویت قرار گرفت.