گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «اطلاع ثانوی» به نویسندگی و کارگردانی مینا میرزاآقا از 22 خرداد ساعت 19 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان میزبان مخاطبان بود و پانته‌آ ‌مرزبانیان، زهرا ‌بهروزمنش و بهتاش ‌ساکنین در آن بازی کردند.

میرزاآقا در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره «اطلاع ثانوی» گفت: در این نمایش مشاهده‌گر خانواده‌ای بعد از پدر و مادر خود هستیم، دو خواهر و یک برادر. خواهر کوچک‌تر به کمک خواهر بزرگ‌تر تصمیم به راه‌اندازی کافه‌ای می‌گیرد. احتمال می‌دهند جنگ بزرگ بعدی، از این خانه شروع شود.

او درباره فضای نمایش گفت: سبک نمایش رئال است. برای طراحی دکور سعی کردیم از چیدمان رئال پرهیز و از وسایلی استفاده کنیم که انتزاعی و قابلیت جمع و باز شدن داشته باشند. در موسیقی هم از نریشن درباره جنگ و یک قطعه در پایان نمایش بهره بردیم. شخصیت‌ها گریم خاصی ندارند و واقعی‌اند. برای لباس‌ها تلاش کردیم همرنگ و تقریبا مشابه با دکور باشند البته از آن‌ها برای تعیین نوع شخصیت هم بهره‌مند شدیم.

نویسنده و کارگردان نمایش «تو کجا بودی وقتی افیلیا خودشو کشت؟» درباره دغدغه‌اش در دوران کرونا و نوشتن «اطلاع ثانوی» عنوان کرد: در این مدتی که خانه بودم و می‌نوشتم چیزی که همیشه مورد رصد بود، روابط خانوادگی و ارتباطاتی است که وجود دارد. نوع دوست داشتن‌ها، تنفرها، کنترل‌گری، نوع اعمال نظر، دخالت، خودخواهی و حتی چیزهای مثبت. این‌ها باعث شد من درباره خانواده بنویسم و در نوشتن سعی کنم دیالوگ‌ها ساده اما عمقی و مفهومی باشند و دقیقا حمایت‌ها و مخالفت‌ها و چیزهای دیگر را به مخاطب نشان دهم.

میرزاآقا از روند شکل‌گیری نمایش و چالش‌هایی که با آن روبه‌رو بود، گفت: قرار بود سال ۹۸ اجرا برویم اما درگیر کرونا شدیم. از مهرماه سال گذشته به صورت جدی کار را آغاز کردیم، از عید ۵ روز در هفته تمرین کردیم تا در خرداد به صحنه برویم. کرونا و گرفتن سالن از چالش‌های من بود. کرونا دو سال تئاترها را تعطیل کرد و نگاه‌ها برای انتخاب سالن‌های دولتی سلیقه‌ای شد. گرفتن سالن دولتی نیز به مراتب سخت‌تر است و سالن خصوصی هم مخارج بالایی دارد.

این نویسنده و کارگردان افزود: ما نه ماه درگیر اجرا بودیم و امیدمان به کمک‌هزینه‌هایی بود که از مرکز هنرهای نمایشی می‌گرفتیم که ظاهرا آن را لغو کرده‌اند. برای ما گروه‌های کوچک هنری حمایت پرمعنا و مهم است، هم باعث ناامید شدن هنرمندان می‌شود هم تولید تئاتر را عقب می‌اندازد. کرونا به خودی خود ضربه مهلکی به تئاتر بود. این حمایت نکردن از گروهای تئاتری مخصوصا آن‌ها که تهیه‌کننده هم ندارند باعث از بین رفتن خیلی از نگاه‌ها و پیاده نکردن آنها می‌شود.

او ادامه داد: در این نمایشنامه حرف‌های بی‌ادبانه پیدا نمی‌شود، چون متنی در قلب خانواده بود و حرف‌هایی در آن وجود داشت که همه جا زده می‌شد اما چیزهایی پیدا می‌شد که متن مرا مشروط می‌کرد. هنرمند در تنگنا قرار می‌گیرد و حتی اجازه تعریف کردن این ماجرا را هم ندارد و باید داستانی دیگر به آن اضافه کند که این واقعا از وجه نمایشی کار می‌کاهد.

میرزاآقا درباره ویژگی‌های این اثر عنوان کرد: مهم‌ترین ویژگی فرم نمایشنامه است. من از مضارع التزامی یا احتمالی استفاده کردم برای اینکه در هر قسمت احتمال وقوع حادثه را نشان دهم و بر این اساس اثر به سه قسمت تقسیم شود. همچنین بازیگران بسیار درخشان هستند.

او درباره با استقبال مخاطبان گفت: در هر اجرا حداقل یک سوم صندلی‌های سالن فروخته شد. خوشبختانه تماشاگر راضی از سالن بیرون می‌رود و درباره کار فکر می‌کند و همین برای من کافی است.

دیگر عوامل نمایش «اطلاع ثانوی» عبارتند از گروه کارگردانی: محمد ابهری، تارا مختاری و سارا موسوی، طراح صحنه: افروز پرتوی و رامبد والا، طراح نور: علیرضا ‌میرانجمی، طراح لباس: نسترن ‌طاهرپور، طراح پوستر و گرافیک: سپهر ‌امیدوار، عکاس: محمد ابهری و مشاور رسانه‌: بابک ‌احمدی.