به گزارش هنرآنلاین، این نهمین فیلم مستند از مجموعه «چونان سرو» است که به سفارش شبکه مستند به تهیه‌کنندگی مصطفی رزاق‌کریمی از این شبکه به نمایش درمی‌آید. حنیف شهپرراد درباره محتوای فیلم گفت: در مستند «در جست‌‌وجوی حقیقت» تلاش کرده‌ایم با همراهی خانواده، شاگردان و یاران مرحوم دکتر شهیدی مروری داشته باشیم بر زندگی، سلوک علمی و خدمات فرهنگی این استاد برجسته دانشگاه تهران که در طول حیات پُربرکت خود ضمن تربیت طلاب و دانشجویان، آثار و تألیفات متعددِ علمی نیز از خود به جا گذاشته است.

او اضافه کرد: یکی از بهترین توصیفات درباره شخصیت دکتر شهیدی آن است که شادروان حبیب یغمایی، شاعر و پژوهشگر برجسته ادبیِ ایران و مدیر مجله «یغما» آن را بیان کرد: «دکتر شهیدی استاد دانشگاه است و رئیس موسسة لغتنامه دهخدا. آن جناب به همه ممالک اســلامی مســافرت فرموده و اسلام را چنان که هست معرفی نموده. بر آیات قرآن مجید و احادیث مستند صحیح و زبان عربی تسلط عجیب دارد. مقالات ممتّع او در مجله یغما به زبان فارسی و زبان عربی درج است. در فضیلت انسانی او نمی‌دانم چه بگویم. هم ثنا گفتن ز ما ترک ثناست.»

او در پایان تصریح کرد: در این فیلم مخاطبین نظاره‌گر روایت استادان و پژوهشگران برجسته درباره دکتر شهیدی خواهند بود که عبارتند از مهدی محقق چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی و رئیس موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران و دانشگاه مک‌گیل، مهدی ماحوزی استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی، سیدعلی‌محمد سجادی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی، اکبر خوشزاد محقق و پژوهشگر حوزه تاریخ و اکرم سلطانی نویسنده و ویراستار موسسه لغتنامه دهخدا. همچنین سیدعلی شهیدی، پژوهشگر تاریخ و رجال و نوه دکتر شهیدی نیز نکات قابل توجهی درباره شخصیت پدربزرگ خود در این فیلم بیان کرده است.

تکرار «در جست‌وجوی حقیقت» دوشنبه ۲۰ تیرماه ساعت ۱۰، پنجشنبه ۲۳ تیرماه ساعت ۱۹:۳۰ و جمعه ۲۴ تیرماه ساعت ۱۲ از آنتن شبکه مستند پخش خواهد شد. دیگر عوامل این مستند عبارتند از مجری طرح؛ سعید وزیری، فیلمبردار؛ علی زاهدی، دستیار و برنامه‌ریز؛ فاطمه کلانتری، گوینده؛ وحید نفر، تدوین؛ روح الله رضایی و مشاور رسانه ای: صدرا صدوقی.

مرحوم دکتر سیدجعفر شهیدی پس از پیروزی انقلاب با دعوت برخی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی نظیر دانشگاه‌های شریف، علم و صنعت و مدرسه عالی شهید مطهری به تدریس تاریخ اسلام پرداخت و چندی نیز در دانشگاه امام صادق(ع) استاد تاریخ اسلام بود. در همین سال‌ها برای ترویج زبان فارسی بارها به چین و هند سفر کرد و سال ۱۳۶۸ مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی را کنار موسسه لغتنامه دهخدا بنیان نهاد.

عضویت در هیات امنای بنیاد دایره‌المعارف اسلامی، دانشگاه تهران و شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از سمت‌هایی است که در این دوره عهده‌دار شد. استاد بی‌بدیل دانشگاه تهران صبح روز یکشنبه ۲۳ دی ۸۶ برابر چهارم محرم ۱۴۲۹ پس از تحمل چند ماه بیماری درگذشت. پیکرش روز چهارشنبه ۲۶ دی از موسسه دهخدا به سوی دانشگاه تهران تشییع و پس از انتقال به شهرری در امامزاده عبدالله به خاک سپرده شد.