گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «یه روز دیگه» به نویسندگی و کارگردانی نادیا ‌فرجی و تهیه‌کنندگی عباس علیرضا از هشتم خرداد ساعت 19:30 در سالن سایه تئاتر شهر به صحنه می‌رود. الهه ‌پورجمشید و نادیا ‌فرجی بازیگران این نمایش هستند.

فرجی کارشناس ارشد هنرهای نمایشی است و تاکنون در آثار کارگردانانی چون امیر دژاکام، سیروس همتی، علی موسویان، شکرخدا گودرزی، هادی مرزبان، سیدجوادهاشمی و... نقش‌آفرینی کرده است. به گفته‌ خودش چند سالی است نوشتن و کارگردانی را مشق می‌کند و «یه روز دیگه» سومین تجربه کارگردانی و دومین کار نویسندگی اوست. نمایش قبلی فرجی «خواب آرام در خانه» بود که شش سال پیش به صحنه رفت.

نادیا فرجی در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: نمایش «یه روز دیگه» روایت زنی است به نام حمیرا که تنها زندگی می‌کند. او از مشهد به تهران آمده تا کمک‌خرج خانوده‌ خود یعنی مادر، خواهری که ام اس دارد و برادرش که درگیر اعتیاد است و عروس‌شان باشد. حمیرا به شدت درگیر چرخاندن چرخ زندگی خود بود تا اینکه برنده وجه قابل توجهی از بانک می‌شود و پس از سال‌ها می‌خواهد 500 میلیون را اولین بار فقط برای خودش خرج کند تا اینکه در نهایت تحت فشار روانی بعد از مکالمه تلفنی سکته می‌کند و می‌میرد. درست در لحظه مرگ با مردن خود روبه‌رو می‌شود، برای اینکه کارهای عقب‌افتاده زندگی‌اش را انجام دهد یک روز از مرگ زمان می‌خواهد و با آن وارد بازی و مذاکره می‌شود.

او درباره سبک و فضای اجرایی نمایش گفت: سبک نمایش گروتسک است و پرداخت اجرایی رئال هم در بخش دیالکتیک و هم نوشتاری آن وجود دارد. من تلاش کردم فضای اجرا را عجیب و غریب نشان ندهم و براساس محوریت بازی، این اثر را بنویسم و کارگردانی کنم. بیشتر سعی‌ام بر این بوده که روی ارتباط حمیرا و مرگ در نمایش تاکید بگذارم، هدایت و شیوه بازیگری را هم حتی به شیوه رئال جلو ببرم که مخاطب با همین حالت محاوره و صمیمت، با شخصیت‌ها ارتباط بگیرد.

فرجی اضافه کرد: در راستای نمایش لباس‌ها عادی و رئال هستند. موسیقی نمایش نیز قطعات انتخابی پاپ و سنتی است که به گوش مخاطب آشناست. به پیشنهاد علیرضا خضری، طراحی صحنه از فضای رئال دورتر است و از حالت سوررئال و گروتسک بیرون نیست او هم کاربردی این فضا را تداعی کرده است.

او عنوان کرد: من این نمایش را با نگاهی آزاد به «مرگ در می‌زند» وودی آلن اقتباس کردم. نمایشی بود که در دوران دانشجویی با آن آشنا شدم و چند دقیقه‌ای از آن را پیش روی استادم اجرا کردم، از همان موقع این نمایش مرا جذب کرد تا بتوانم پرداختی از آن را در آینده داشته باشم. به اقتضای فرهنگ خانوادگی که در آن بزرگ شدیم و با آن آشناییم، بارها همه ما به مرگ، به اینکه آدم با مرگ خود روبه‌رو می‌شود و چه زمان و چگونه می‌میرد، فکر کردیم.

او تصریح کرد: قبل از زمان کرونا متن را نوشتم اما با ایام کرونا برخورد کردیم. این نمایش را بعد از سه سال به صحنه آوردم. بیشتر از مرگ، ما باید از نوع زندگی که داریم بترسیم یا برایش برنامه‌ریزی کنیم و این تفکر را خواستم به مخاطب بدهم که حواسمان به زندگی، زمان و آدم‌هایی که در قبال‌شان وظیفه‌ داریم، باشد چون ممکن است به علت روبه‌رو شدن با مرگ دیگر این فرصت را نداشته باشیم.

نادیا فرجی درباره روند تولید اثر گفت: یک سال پیش دو ماه تمرین برای بازبینی تئاتر شهر داشتیم و توانستیم نتیجه مطلوب بگیریم. پس از آن سه ماه بعد به زمان اجرا رسیدیم و تمرین‌ها را شروع کردیم تا به بازبینی ممیزی رسیدیم و توانستیم مجوز اجرا بگیریم. در اوج کرونا در تمرین‌ها مبتلا به کرونا شدیم و به شدت آسیب دیدیم. من و خانم پورجمشید که آن زمان هم اجرا داشت و دیگر بچه‌های گروه سلامتی‌مان آسیب دید و در طول تمرین‌ها با مشکلات هزینه تولید کار روبه‌رو شدیم و این مشکل تا به صحنه آمدن هم همراه ما بود. کارهایی که حتی در سالن‌های دولتی اجرا می‌شوند، کمک‌هزینه را قبل از اجرا نمی‌گیرند و هزینه‌های نمایش باید با هزینه شخصی یا با ورود تهیه‌کننده پرداخت شود. خوشبختانه عباس علیرضا تهیه‌کننده به ما کمک کردند تا چالش‌ها و مشکلات پیش رو کمرنگ‌تر شود و بتوانیم بدون دغدغه مالی اجرا برویم.

او درباره ویژگی‌های  نمایش «یه روز دیگه» عنوان کرد: همه تلاش گروه‌ها این است که روی صحنه بیایند و بتوانند حرفشان را بزنند و مخاطب را با خود همراه کنند و به چالش بکشند. ویژگی منحصربه‌فرد نمایش این است که سعی کردیم به فضای امروز نزدیک باشیم. هرکسی ممکن است حمیرا باشد و با مرگش روبه‌رو شود. همچنین موقعیت‌های درست کمدی را ایجاد کردیم زیرا مخاطبان بعد از کرونا حال روحی بدی دارند و در این نمایش مخاطب حتی اگر لبخنی روی لب بیاورد برای ما کافی است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح لباس: مژگان ‌عیوضی، طراح صحنه: علیرضا خضری، طراح گریم: عاطفه ابیضی، طراح نور،  مجتبی ‌گیویان، طراح پوستر و بروشور: مرتضی ‌برزگرزادگان، انتخاب موسیقی: سعید فرخی تیزر: سینا موحدی‌نیا، مدیر روابط عمومی: سمیرا ‌عالم‌‌پناه، عکاس: عرفان پالیدی، خشایار ‌شکرانی، بازنویسی متن: سمیرا ‌عالم‌‌پناه، دستیاران کارگردان: سعید فرخی، حسین باقری و رضا فروتن، دستیار تهیه: منادا ‌ناطقی، منشی صحنه: آرزو ‌فروتن، مدیر صحنه: آرش جمشیدی و دولت‌آبادی.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.