به گزارش هنرآنلاین، مریم سعادت، جواد کبودرآهنگی، زهرا صبری، حسن دادشکر، فریبا دلیری، بهناز مهدیخواه، بهرام بهبهانی، علی پاکدست، امید نیاز، 9 داور بخش‌های مسابقه تئاتر خردسال، کودک، نوجوان و خیابانی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از برگزاری این رویداد به دبیری امیر مشهدی‌عباس رویداد گفتند.

تاثیر جشنواره بر حوزه تئاتر کودک و نوجوان کشور خوب است اما ایده‌آل نیست

مریم سعادت داور بخش کودک بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه در این جشنواره‌ علاقمندان حوزه تئاتر کودک حضور دارند، افزود: معمولا نمایش‌های شاخص که در سراسر سال اجراهای خوبی دارند در این جشنواره شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: فعالان تئاتر کودک که طی چندین سال اعتبار برای خود کسب کرده‌اند در این رویداد حضور دارند و در بین جوان‌ترها نیز هنرمندانی هستند که تعدادی از کارهای کودک تلویزیون و سینما به وسیله آن‌ها شکل می‌گیرد.

سعادت با بیان اینکه تاثیرات جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بر حوزه تئاتر کودک کشور خوب، اما ایده‌آل نبوده است، تصریح کرد: تاثیرگذاری جشنواره می‌بایست خیلی بهتر و بیشتر از آنچه که هست باشد که البته مقصر این اتفاق تنها جشنواره نیست. 

وی در ادامه تاکید کرد: فعالان حوزه تئاتر کودک و نوجوان باید در سالن‌های استاندارد و خوب اجرا داشته باشند در حالی که معمولا این سالن‌ها را به گروه‌های کودک نمی‌دهند و این شرایط باعث افت توان کار آن‌ها می‌شود. 

این فعال حوزه تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه حمایت شدن تئاتر کودک فقط با برگزاری یک جشنواره محقق نمی‌شود، اظهار کرد: نمایش‌های کودک و نوجوان، به ویژه کارهای برگزیده جشنواره باید حمایت جدی شوند که متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

سعادت با اشاره به وقفه دو ساله برگزاری جشنواره به دلیل شیوع کرونا، بیان کرد: همانطور که به سریال‌سازی و کار کودک در تلویزیون نیاز داریم، به تئاتر کودک هم نیازمندیم، من به عنوان فعال این حوزه هر زمان از جلوی تئاترشهر و تالار وحدت می‌گذشتم با دیدن چراغ‌های خاموش آنجا دلم می‌گرفت. 

وی با اشاره به اینکه خلاء تعطیلی فعالیت‌های هنری در دو سال گذشته احساس شد، گفت: بعضی معتقدند در شرایط فعلی تئاتر ضرورتی ندارد، اما باید به این باور برسیم که حال مردم با فعالیت‌های هنری مانند تئاتر بهتر می‌شود.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: با تماشای تئاتر، حال ما و بچه‌های‌مان خوب می‌شود و یک خانواده به آرامش نسبی می‌رسد، بنابراین نباید این موضوع را دست کم بگیریم.

سعادت با بیان اینکه کار کودک تنها یک خاله و یک عروسک نیست، مطرح کرد: بچه‌ها دیگر جذب این آثار نمی‌شوند، چراکه به اندازه کافی جذاب نیستند. کودکان با برخی از افراد ارتباط برقرار می‌کنند و با بعضی‌ها نه، بنابراین وظیفه فعالان عرصه تئاتر کودک تولید برنامه‌های جذاب برای نسل جدید است.

وی با اشاره به اینکه کار درست و غیر درست را باید درعمل به بچه‌ها یاد دهیم، عنوان کرد: امیدواریم حالا که جشنواره کودک دوباره آغاز به کار کرده، مسئولین به خاطر آینده بچه‌ها، این حوزه را بیشتر جدی بگیرند و امکان اجرا در طول سال برای فعالان این حوزه فراهم شود.

مریم سعادت

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان حرکت رو به جلو داشت

حسن دادشکر، عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر کودک، بر لزوم توجه به تجربه دوره‌های گذشته تأکید کرد و گفت: بعد از هر دوره‌ای که جشنواره برگزار می‌شود، یک نوع پوست‌اندازی اتفاق می‌افتاد که باید از آن در راستای رفع مشکلات و کاستی‌ها استفاده کرد، بنابراین افزایش سن جشنواره باید به رشد تجربیات و بهبود آن منجر شود.

او ادامه داد: پوست‌اندازی نوعی رجعت از حال به آینده است و فکر می‌کنم که این پوست‌اندازی در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، اتفاق افتاده است. به همین خاطر نیز شاهد بودیم که در این دوره، مدیریت، اجرا، سالن‌ها و تیم‌های اجرایی در حد توان و امکانات موجود به سمت جلو حرکت کرده بودند. البته این به معنای نبود هیچ‌گونه مشکلی در روند جشنواره نیست.

عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر کودک تصریح کرد: گذشته همواره چراغ راه آینده است، بنابراین ما باید از تجربه دوره‌های قبل درس بگیریم و با کمک آنان، خودمان را برای برگزاری جشنواره‌های آینده مهیا کنیم.

دادشکر، درباره افزوده شدن بخش‌های مختلفی نظیر تئاتر سنتی، بخش فراگیر و تئاتر زیر 18 سال، به این دوره از جشنواره، گفت: افزوده شدن بخش‌های جنبی به این دوره از جشنواره، کاری است که هم می‌توانست، تأثیرات مثبت و هم منفی را به دنبال داشته باشد، زیرا نحوه اجرا و بازخورد در این بخش‌ها بسیار مهم است بنابراین باید کیفیت و کمیت در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرند.

او در ادامه خاطر نشان کرد: با وجود مباحثی که مطرح شد، فکر می‌کنم که بخش‌های جنبی این جشنواره به درستی انتخاب شده بودند؛ زیرا ما در آثاری که امروزه اجرا می‌شوند، نشانه‌های کمرنگی از ادبیات و فرهنگ کشورمان را می‌بینیم بنابراین افزوده شدن بخش‌هایی نظیر نمایش سنتی می‌تواند به آشنا کردن مخاطبان کودک و نوجوان، با نمایش سنتی کمک کند. نقالی و خیمه‌شب‌بازی، سنت نمایش ایرانی به شمار می‌رود بنابراین باید کودکان و نوجوانان ما با این عرصه آشنا شوند و جشنواره قطعاً محیط مناسبی برای این امر است.

عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر کودک، تئاتر را دارای قدرتی گسترده خواند و اظهار کرد: تئاتر همیشه مزه، خاصیت، اندیشه و ویژگی‌های خاص خود را دارد، زیرا در آن مخاطب با یک پدیده زنده رو به رو می‌شود که می‌تواند آن را باور کند. با تکیه بر همین مباحث، تئاتر کودک اگر توسط افراد حرفه‌ای و به دور از کلیشه‌ها کار شود، می‌تواند بر روی کودکان تأثیرگذار باشد و حتی جا پای تکنولوژی بگذارد.

حسن دادشکر

پژوهش در عرصه تئاتر نوجوان ضروری است

علی پاکدست داور بخش مسابقه تئاتر نوجوان بیست‌ و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه جشنواره‌ها محلی برای نشان دادن تلاش هنرمندان است، افزود: این نمایش‌ها در طول سال با استقبال مواجه شده، موفقیت‌هایی کسب کرده و سرانجام به جشنواره راه یافته‌اند. 

وی ادامه داد: آثاری که به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان راه پیدا می‌کنند، به دلیل داشتن پارامترهای مطلوب می‌توانند الگوی مناسبی برای فعالان این حوزه باشند.

پاکدست با بیان اینکه تاثیرگذاری وظیفه اصلی جشنواره نیست، تصریح کرد: ایجاد تحول در تئاتر کودک و نوجوان باید بر عهده نهادی باشد که تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در این حوزه را بر عهده دارد.

این کارگردان در ادامه به وقفه دو ساله در برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: قطعا هنرمندان و مخاطبان جشنواره به رویدادهای این‌چنینی نیاز دارند و عدم برگزاری آن اثرات منفی خواهد داشت.

وی در ادامه درباره شاخصه‌های تئاتر نوجوان تصریح کرد: هنوز تئاترهای شاخصی برای این گروه سنی عرضه نشده است، چرا که نوجوان‌ها کمبودهای زیادی دارند و یکی از این محرومیت‌ها؛ تئاتر و فیلم است.

پاکدست با اشاره به اینکه باید برای این حوزه برنامه‌ریزی شود، افزود: نوجوانان در مرز بین کودکی و بزرگسالی یعنی یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی هستند و اگر به آن توجه نشود، ممکن است راه را اشتباه بروند.

وی با بیان اینکه در این سن سردرگمی وجود دارد، اظهار کرد: نوجوانان نیاز به الگوسازی دارند و باید الگویی برای آن‌ها تعریف شود تا بتوانند مسیر درست زندگی را انتخاب کنند. 

پاکدست با اشاره به اینکه تولید اثر نمایشی برای نوجوانان بسیار دشوار است، مطرح کرد: در حوزه آثار نمایشی کودک، الگوها و ساختارهای دراماتیک وجود دارد که از آنها پیروی می‌شود، اما به دلیل کمبود ساختار دراماتیک تعریف شده و دقیق، نیاز به تحقیق و پژوهش در این عرصه ضروری است.

وی اضافه کرد: باید نمایشنامه‌هایی در حوزه تئاتر نوجوان نوشته شود تا الگوهای قوی در این زمینه داشته باشیم علاوه بر این تعداد آثار تولیدی در بخش پژوهش، نمایشنامه و آثار نمایشی نوجوان اندک است و نیاز به توجه جدی دارد.

علی پاکدست

حضور بخش‌های نمایش سنتی و تئاتر فراگیر از نکات مثبت جشنواره بیست و هفتم بود

زهرا صبری، عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر نوجوان، درباره سطح آثار این دوره از جشنواره گفت: بدیهی است که در این دوره نیز نظیر تمام رویدادها، در بین کارها، آثار متوسط و خوب دیده شد، البته نکته قابل توجه این بود که در روند داوری برخی نمایش‌ها از فیلمی که برای ما ارسال شده بود، اجرای بهتری داشتند اما برخی دیگر دچار افت شده بودند.

او درباره ملاک‌های انتخاب یک اثر، در روند داوری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، بیان کرد: یک کار خوب در همه‌جای دنیا، دارای ویژگی‌های مشخص و استانداری نظیر انتخاب متن خوب است. در واقع امضای یک کارگردان خوب پای موارد، مختلفی چون طراحی صحنه، طراحی لباس، طراحی نور، تحلیل متن، دراماتولوژی و بازی بازیگران دیده می‌شود و همه عملاً این را می‌دانند؛ بنابراین تمام موارد ذکر شده به همراه خلاقیت مد نظر هیئت داوران قرار دارد، زیرا مجموع این نکته‌ها یک کار خوب را شامل می‌شود.

عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر نوجوان بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، درباره حضور گروه‌های مختلف از سراسر کشور، اظهار کرد: امروز دیگر گروه شهرستانی معنا ندارد، زیرا با ارتباطی که بین همه انسان‌ها به واسطه تکنولوژی ایجاد شده، عملاً فاصله‌ای وجود ندارد.

صبری ادامه داد: امروز انتشار یک خبر در فضای مجازی با رسانه برابری می‌کند به همین خاطر نیز نمی‌توانیم تمایز چندانی بین گروه‌های شهرستان و پایتخت قائل شویم. بدیهی است که ما در روند داوری از یک شهرستان دور افتاده که سالن و امکانات کافی برای اجرا ندارند، به این موارد توجه می‌کنیم، اما حقیقت این است که وقتی بحث شناخت درست و خلاقیت مطرح می‌شود، این مشکلات نیز رفع می‌شوند و کار خوب می‌تواند به درستی جلوه‌گر شود.

او خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم، پوششی که در این دوره توسط امیر مشهدی عباس، دبیر جشنواره ایجاد شد، بسیار اتفاق خوبی بود، زیرا سبب شد که بخش‌هایی چون نمایش سنتی، خیمه شب‌بازی و هنرمندان فراگیر نیز وارد صحنه شوند. البته انتقاداتی از سوی بخش فراگیر مطرح شده که چرا این قسمت قضاوت نمی‌شود؛ اما باید توجه کنیم که این نخستین دوره برای این بخش است، بنابراین باید اجازه دهیم که این بستر گشوده و مهیا شود تا بتوانیم به بخش قضاوت نیز برسیم.

عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر نوجوان، افزود: در تمام دنیا مسئله حضور امر مهمی است به همین خاطر بسیاری از جشنواره‌هایی که ما در خارج از کشور شرکت می‌کنیم، رفاقتی هستند اما نکته اینجاست که قلب همه ما برای اجرای اثر در این رویدادها می‌تپد، زیرا دوست داریم که نمایش خود را برای تماشاگر حرفه‌ای آنجا اجرا کنیم؛ البته این به معنای نقض تأثیرگذاری جشنواره‌های رقابتی نیست و شخصاً شور و هیجان حاکم بر رویدادهای رقابتی را دوست دارم.

صبری، از رشد علاقه به تئاتر در همدان ابراز خرسندی کرد و گفت: امروز همدان تماشاگر حرفه‌ای تئاتر دارد که کار را با دقت و سکوت نگاه می‌کند که این یک نکته بسیار مثبت و مهم است.

او بر لزوم استانداردسازی سالن‌های نمایش در همدان  تأکید کرد و گفت: سالن‌های تئاتر همدان باید استانداردهای لازم را داشته باشد و این لزوماً مربوط به برگزاری جشنواره نمی‌شود. به عنوان مثال بارها شده که در جشنواره بزرگ شهر شارلویل مزیر فرانسه، کارها در یک سالن ورزشی اجرا شود؛ اما نکته اینجاست که هنگام اجرای کار در یک سالن بسکتبال، فضا، چیدمان، نور و همه موارد، به صورت ‌یک سالن حرفه‌ای طراحی می‌شود، زیرا بخش سالن و زیرساخت‌ها یک امر بسیار مهم است که باید یک مدیریت حرفه‌ای بر آن اعمال شود.

صبری، ادامه داد: لازم است که اطلاعات بیشتری برای انتخاب آثار به مخاطبان ارائه شود زیرا این امر کمک می‌کند که تماشاگران خاص همان اثر به لحاظ گروه سنی در سالن حضور داشته باشند و بازدهی بهتری را از اجرای نمایش شاهد باشیم.

عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر نوجوان، ضمن خسته نباشید به تمام دست‌اندرکاران جشنواره گفت: به تمام دست‌اندرکاران این جشنواره و کسانی که تلاش می‌کنند تا این اتفاقات هنری رخ دهد، خسته نباشید می‌گویم. البته این خدا قوت از رده‌های بالای مدیریتی تا حتی بخش پذیرایی جشنواره را نیز شامل می‌شود، زیرا همگی بخش‌ها سخت برای برگزاری بهتر این جشنواره، تلاش کردند.

زهرا صبری

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اکنون بالنده شده و حرفه‌ای کار می‌کند

سید محمدجواد کبودرآهنگی، که در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در هئیت انتخاب  و هم در جمع داوران بخش مسابقه نوجوان این رویداد نمایشی حضور داشت، اظهار کرد: بعد از برگزاری 27 دوره از برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، این جشنواره اکنون بالنده شده و حرفه‌ای کار می‌کند.

داور بخش نوجوان جشنواره بیست و هفتم، با بیان اینکه بخش نوجوان جشنواره امسال نسبت به سال‌های گذشته آثار خوبی را به اجرا گذاشت، تصریح کرد: برخی آثار با اختلاف امتیازات کم نسبت به هم انتخاب شدند.

کبودرآهنگی بیان کرد: دبیرخانه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باید در طی سال فعال باشد و آثار کودک و نوجوان در سراسر کشور را رصد کرده و برای جشنواره از آثار خوب حمایت کند.

او پیشنهاد داد: در هر نمایش با توجه به سن و نوع نمایش باید مخاطب در سالن حضور داشته باشد به عنوان مثال در نمایش کودک فقط کودکان به تماشا بنشینند، نه نوجوان تا نمایش بتواند با مخاطب خود ارتباط بگیرد و زمینه کار تخصص‌تر نیز برای گروه نمایشی فراهم شود.

2

جشنواره‌ها یک نقطه عطف در تاریخ تئاتر و هنر هر کشوری به شمار می‌روند

فریبا دلیری، عضو هیئت داوران بخش مسابقه تئاتر کودک، بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، گفت: هر رویداد نمایشی و هنری، نه تنها در کشور ما که در کل جهان یک معجزه به شمار می‌رود.

او افزود: این جشنواره در حالی برگزار شد که همه ما هنرمندان در دوران کرونا و لحظه‌های اوج‌گیری همه‌گیری، دچار خستگی و ناامیدی شده بودیم، بنابراین امروز خدا را شاکریم که توانستیم یک بار دیگر شاهد برگزاری این جشنواره، اجرای نمایش‌ها و رویدادهای هنری باشیم. به نظرم فضای جشنواره بسیار خوب بود، اما قطعاً با آمدن گروه‌های دیگر و اجراهای بیشتر فضا گرم‌تر و بهتر نیز خواهد شد.

عضو هیئت داوران بخش مسابقه تئاتر کودک، درباره ملاک‌های داوری در این دوره از جشنواره، بیان کرد: همان‌طور که می‌دانید، آثاری که در جشنواره حضور داشتند، حاصل تلاش هنرمندان در دوران سخت کرونا بود، بنابراین باید به همت و تلاش آنان آفرین گفت. در واقع این سعی و تلاش هنرمندان برای کنار هم نگاه داشتن گروه‌ها و ادامه دادن مسیر بدون ناامیدی و خستگی، موردی است که شخصاً آن را مد نظر قرار ‌دادم، زیرا معتقدم که این همت و تلاش قابل تحسین است.

دلیری، خلاقیت را مهم‌ترین عامل در متمایزسازی یک اثر نمایشی خوب دانست و اظهار کرد: مهم‌ترین عامل در کار کودک و نوجوان، خلاقیت است. در واقع خلاقیت می‌تواند، به یک تکنیک یا داستان تکراری، روح ببخشد و سبب شود که نمایش یا طراحی کارگردان،  ویژه و خاص دیده شود، بنابراین تأکید ویژه‌ای بر عنصر خلاقیت در این دوره از جشنواره وجود دارد.

او تعامل گروه‌های هنری در دل جشنواره را یک اتفاق خوب دانست و گفت: فکر می‌کنم که تعامل هنرمندان و گروه‌های هنری یکی از مهم‌ترین موضوعات در جشنواره به شمار می‌رود، زیرا به واسطه این اتفاق، امکان شناخت هنرمندان از یکدیگر فراهم می‌شود. در واقع به واسطه این جشنواره، هنرمندان شهرهای مختلف و حتی مناطق دور افتاده، فضایی برای معرفی کارهای خود پیدا می‌کنند که اتفاق بسیار مهم و خوبی است.

دلیری ادامه داد: بخش بین‌الملل یکی از مهم‌ترین قسمت‌های جشنواره به شمار می‌رود، زیرا بنا به دلایلی کشورهای پیشرفته، با تکنیک‌های موجود در فضاهای هنری آشناتر هستند. البته این به معنای پیشرو بودن آن‌ها در خلاقیت نیست و در برخی موارد کارگردان‌های ما خلاقانه‌تر کار کرده‌اند.

او افزود: آشنایی با این تکنیک‌های هنر نمایش در عرصه بین‌الملل، یک نکته مهم به شمار می‌رود و جشنواره می‌تواند نقش مهمی در این عرصه ایفا کند. امیدوارم که در سال‌های آتی، شاهد افزایش گروه‌های خارجی در این رویداد مهم و ارزنده باشیم.

عضو هیئت داوران بخش مسابقه تئاتر کودک تصریح کرد: جشنواره یک نقطه عطف در تاریخ تئاتر و هنر، هر کشوری به شمار می‌رود. در واقع این هیجان و شوری که در دل جشنواره شکل می‌گیرد، عامل مهمی برای شروع دوباره همه هنرمندان است.

دلیری خاطرنشان کرد: این رویداد در دوران پس از کرونا، یک امید برای هنرمندان به شمار می‌رود تا بتوانند از دل ناامیدی‌ها عبور کنند و باز هم در این مسیر تلاش کنند. امیدوارم که در آینده و با اتمام کامل بیماری کرونا، شاهد بهبود این رویداد و عبور از مشکلات اقتصادی نیز باشیم، زیرا این مسائل به هنرمندان آرامش می‌دهد تا بتوانند آثار بهتری را خلق کنند.

فریبا دلیری

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نشان‌دهنده ارزش‌گذاری برای فعالان این حوزه است

امید نیاز داور بخش مسابقه تئاتر کودک بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه هر جشنواره می‌تواند تاثیر بسزایی در ایجاد انگیزه برای فعالان آن عرصه داشته باشد، افزود: فعالان تئاتر کودک و نوجوان در طول سال یا چند ماه مانده به جشنواره، سعی می‌کنند آثار خود را با معیارهایی تولید کنند که حائز رتبه شوند و این جریان باعث می‌شود خواسته یا ناخواسته به تکنیک‌ها و دغدغه‌ها، توجه کنند.

وی با بیان اینکه نوع انتخاب و نتیجه آثار منتخب جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، نشان‌دهنده نوع ارزش‌گذاری و الگوسازی برای دیگر فعالان این حوزه است، اظهار کرد: برگزار شدن منظم این جشنواره از ویژگی‌های مثبت آن است.

نیاز ادامه داد: نقص کار این است که ما جشنواره زده هستیم و جشنواره‌هایی مثل تئاتر فجر، تئاتر کودک و نوجوان و فیلم در چند روز برگزار می‌شوند و در طول سال سیاست‌گذاری مدون و مرتبی برای اینکه این ژانرها به صورت آکادمیک و حرفه‌ای پیش برود، وجود ندارد.

این فعال عرصه تئاتر کودک و نوجوان تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم مرکز هنرهای نمایشی سیاست‌هایی اتخاذ کند که در طول سال آثار کودک و نوجوان سامان یافته و کارگاه‌های آموزشی مختلف برگزار شود، چرا که این موضوع حلقه گمشده‌ای است و باعث جریان‌سازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قطعا دو سال گذشته خلاء برگزار نشدن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان احساس شد، بیان کرد: کرونا مشکلی جهانی بود و فعالیت تمام عرصه‌های هنری را تحت تاثیر قرار داد، این بیماری از چند جنبه به فرهنگ و هنر کشور از جمله تئاتر ضربه وارد کرد و اگر از منظر هنرمندان به آن نگاه کنیم، این قشر در دو سال قبل ضرر روحی، مالی و فرهنگی زیادی خوردند.

داور بخش مسابقه تئاتر کودک بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، اضافه کرد: در این مدت هنرمندان حتی برای امرار معاش هم مشکل داشتند که می‌شد این مشکلات را با برگزاری کارگاه‌های آموزشی آنلاین و برنامه‌های مجازی تسهیل کرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

نیاز با بیان اینکه نویسنده تئاتر کودک و نوجوان باید مخاطب‌شناسی بداند و پرداختن به لایه‌های زیرین شخصیتی، روحی و روانی این قشر ضرورت دارد، گفت: مخاطب‌شناسی و آشنایی با جهان کودکان به نویسنده کمک و جهت می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا برای تئاتر کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به تئاتر بزرگسالان می‌شود، افزود: در واقع با این کار بچه‌ها با جهان تئاتر و فرهنگ‌های آن آشنا می‌شوند و بعدها تماشاگر حرفه‌ای خواهند شد.

نیاز ادامه داد: خلاقیت، پرداختن به تخیل کودکانه، احترام به جهان مخاطب، دوری از ساده پنداشتن کودکان و استفاده از تکنیک‌های به روز از جمله پارامترهای تئاتر کودک و نوجوان است. 

امید+نیاز

رشد تئاتر  کودک شهرستان‌ها کاملاً در جشنواره بیست و هفتم ملموس بود

بهناز مهدی‌خواه، عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر خیابانی و خیمه شب‌بازی درباره برگزاری این رویداد گفت: قطعاً از برگزاری این جشنواره، انرژی خوب و مثبتی دارم، زیرا این رویداد برای من معنای خاصی دارد. در واقع جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، برای ما و همه هنرمندان یک اتفاق خوب و مطرح به شمار می‌رود، بنابراین همواره برای حضور در آن انگیزه داشته‌ام.

او افزود: برگزاری جشنواره بیست و هفتم، یک اتفاق مثبت است کما اینکه تمامی مسئولان مربوطه نیز سعی کردند که به بهترین شکل این رویداد را برگزار کنند و این مسائل با همدلی قابل حل است.

عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر خیابانی و خیمه شب‌بازی درباره ملاک‌های داوری آثار در این دوره از جشنواره، بیان کرد: خلاقیت در هر نوع کار نمایشی یک اولویت به شمار می‌رود، زیرا این یک استاندارد بین‌المللی است بنابراین بسیار خوشحالم که اعلام کنم، در بخش خیابانی آثار خوبی دیده‌ام. اغلب این آثار سطح متوسط رو به بالا داشتند و گروه‌ها از طراحی و ساخت عروسک تا اجرا، سعی کردند خلاقیت داشته باشند.

این کارگردان افزود: در آثار این دوره، برخلاف کارهایی که ایده ناب و خلاقانه دارند اما به سرانجام نمی‌رسند و اثر تبدیل به درام نمی‌شود، ایده اجرایی خوبی داشتند و به سرانجام مناسبی نیز دست پیدا کردند.

مهدی‌خواه ادامه داد: حتی در برخی از آثار خیابانی به حدی کیفیت وجود داشت که این آثار، امکان اجرای صحنه‌ای را نیز داشتند. همان‌طور که می‌دانید، اجرای محیطی بسیار سخت‌تر از سالن است، بنابراین استفاده هوشمندانه از مخاطب در اجرای محیطی یک عامل بسیار مهم به شمار می‌رود و در این دوره گروه‌هایی را داشتیم که از پس این بخش برآمده بودند. بدیهی است که جشنواره می‌تواند محل آزمون و خطای هنرمندان و گروه‌ها نیز باشد و ما نباید انتظار ایده‌آل بودن را داشته باشیم، زیرا با طرح نظرات و دیدگاه‌ها امکان تشویق آنان و افزایش تجربه و رشد در آنان ایجاد می‌شود.

او هدفمندی در برگزاری جشنواره را یک امر مهم خواند و گفت: اینکه یک جشنواره هدفمند برگزار شود، نکته بسیار مهمی است، زیرا مشخص شدن سمت و سوی چنین رویدادی در بدو امر، به گروه‌های شرکت‌کننده کمک می‌کند تا سردرگم نباشند و در انتخاب متن و کارگردانی درست عمل کنند.

عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر خیابانی و خیمه شب‌بازی ادامه داد: جشنواره با سابقه کودک و نوجوان همدان که بین‌المللی نیز هست، باید بر مبنای استانداردهای جهانی حرکت کند و باید شعار جشنواره مشخص و هدفمند باشد.

مهدی‌خواه افزود: خوشبختانه در این دوره کیفیت آثار شهرستان‌ها نیز رشد بسیار خوبی داشت تا جایی که امکان تشخیص کارهای استانی و تهرانی سخت بود. فکر می‌کنم یکی از علت‌های مهم این رشد و توسعه برگزاری هدفمند جشنواره است زیرا در این رویداد از ابتدا خلاقیت، شعار این رویداد بود، بنابراین ملاک‌های داوری نیز برای ارزیابی کاملاً روشن بود.

2

استقبال تماشاگران از جشنواره نشان دهنده ارزشمندی این رویداد است

بهرام بهبهانی، عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر خردسال در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، ضمن تشکر از تمام دست‌اندرکاران این رویداد، گفت: پس از دو سال کرونا و کمرنگ شدن اجتماعات هنری، شکل‌گیری این دوره از جشنواره به شکل حضوری، یک اتفاق بسیار خوب است که تقریباً همه ما دلتنگ آن بودیم.

او افزود: برگزاری جشنواره بیست و هفتم سبب شد که مجدداً هنرمندان و گروه‌های هنری بتوانند فضایی برای تعامل و دیدار مجدد با یکدیگر و تماشاگران به دست آورند. در واقع تمام روند این جشنواره شامل حضورها، برخورد نفس به نفس با مخاطبان، تماشای تئاتر و تمامی موارد آن، یک اتفاق لذت‌بخش است که جامعه هنری و هنر دوستان بعد از دو سال سخت کرونا به آن نیاز داشتند.

 عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر خردسال در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، درباره سطح آثار این دوره، بیان کرد: بدیهی است که امروز باید به دلیل دو سال کرونا و کاهش تولید تئاتر، اندکی با اغماض به آثار نگاه کنیم، اما به شخصه آثار بسیار خوبی دیدم که از آن‌ها لذت بردم. آنچه در این دوره برایم بسیار جذاب به شمار می‌رود، استقبال خوب تماشاگران است زیرا نشان می‌دهد که مردم برای این جشنواره ارزش خاصی قائل هستند.

بهبهانی درباره ملاک‌های داوری در بخش خردسال، گفت: در بخش خردسال ارتباط برقرار کردن با مخاطب یک عنصر بسیار مهم به شمار می‌رود، البته همان‌طور که می‌دانید تئاتر از نظر زیبایی‌شناسی، سرگرمی، آموزشی و احساسی، ملاک‌های خاص خود را دارد، اما بخش خردسال، در این عرصه خاص‌تر محسوب می‌شود.

او ادامه داد: در قسمت کار خردسال، آثار باید به لحاظ آموزشی خلاقانه باشد تا بچه‌ها بتوانند کار را دوست داشته باشند و پس نزنند، بنابراین عدم کلیشه‌ای بودن آثار، یکی از نکات مهم در داوری محسوب می‌شود.

عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر خردسال در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان افزود: آموزش درست در حین اجرای نمایش نیز یکی دیگر از عناصر است که باید از طریق ارتباط با بچه‌ها انجام شود. با توجه به اینکه گروه سنی خردسال سواد خواندن و نوشتن ندارند، کار باید حتی از نظر کلامی نیز با ذهن آنان آشنا باشد، زیرا در سنین پایین، خردسالان دایره لغات کوچک‌تری دارند.

بهبهانی تأکید کرد: کار خردسال برخلاف تصور برخی از افراد که فکر می‌کنند بخش ساده‌ای است، پیچیدگی‌های خاصی دارد، بنابراین باید در این بخش کار به لحاظ حرکتی، رنگ، نور، زیبایی‌شناسی، سرگرمی، آموزشی و احساسی، نگاه ویژه‌ای را دنبال کند.

او برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان را یک اتفاق مثبت خواند و اظهار کرد: برگزاری جشنواره در همدان اتفاق بسیار خوبی است، زیرا ضمن کاهش تمرکز بر پایتخت، همه هنرمندان را از سراسر کشور گرد هم می‌آورد و یک ارتباط سازنده و خوب را شکل می‌دهد. بدیهی است که این تعامل ایجاد شده می‌تواند به ایده‌های نو هنرمندان منجر شود و در نهایت به بهبود سطح کیفی تئاتر کودک و نوجوان بیانجامد.

عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر خردسال در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان افزود: جشنواره بسیار خوب و لذت‌بخش برگزار شد و بخش‌های مختلفی که به آن افزوده شده بود، بر پرباری روند جشنواره افزود؛ اما شاید بهتر باشد که سطح کیفی سالن‌ها را مجدداً بررسی کنیم، زیرا این عامل، بر روند کار گروه‌های نمایشی تأثیرگذار است.

بهبهانی ادامه داد: خوشبختانه در این دوره از جشنواره نیز نظیر گذشته، کتاب‌های خوبی از اساتید این عرصه رونمایی شد که می‌تواند به انتقال تجربیات منجر شود، البته امیدوارم که این روند در سال‌های آتی نیز با همین جدیت و توسط مسئولان آینده مورد توجه قرار گیرد.

او بر لزوم توجه بر بخش بین‌الملل و کارگاه‌های آموزشی تأکید کرد و گفت: حضور گروه‌های بیشتری در بخش بین‌الملل، یکی از موارد بسیار مهم به شمار می‌رود، زیرا این جشنواره، یک رویداد بسیار مطرح است. در همین راستا نیز علاوه بر حضور گسترده گروه‌های بین‌المللی باید کارگاه‌های آموزشی و پخش فیلم تئاترهای خارجی را نیز مورد توجه قرار دهیم، زیرا تمام این عناصر می‌تواند به رشد تئاتر ما کمک شایانی کند.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی‌عباس با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار شد.