گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر، از نگارش کتاب «مگسستان» خبر داد و به هنرآنلاین گفت: این اثر دربرگیرنده حدود ۳۰ داستان کوتاه و متنوع راجع به زندگی مگس‌هاست.

او این اثر طنز را همانند کتاب «خرستان» دانست و افزود: در این مجموعه طنز که انتشارات صدای معاصر آن را منتشر کرده شخصیت‌های اصلی و داستان‌های آن خر هستند.

چکناواریان با این توضیح که تصمیم دارد زندگینامه‌اش را بنویسند، ادامه داد: نوشتن خاطرات کار سخت، و زمان‌بر است. در ۸۵ سالگی بسیاری چیزها دیدم و تجربه کردم و کارهای متنوع خوب و بدی انجام داده‌ام که علاقه‌مندم در قالب هنری مکتوب شود و نمی‌خواهم حالت شکایتی داشته باشد. به‌نظرم زندگی یک سفر است و معتقدم باید این سفرنامه را نوشت.   

او با بیان این که برای استراحت روح و فکر کتاب می‌نویسند، اظهارداشت: آهنگسازی می‌کنم و رهبر ارکستر هستم ولی موقعیت داشته باشم می‌نویسم و نقاشی می‌کشم. هنرها با هم در ارتباط و خواهر و برادرند. ممکن است یک نقاش، نویسنده باشد و یا آهنگسازی، مجسمه‌ساز.

«خرستان ۱ و ۲»، « قصه‌ها و افسانه‌های ایوارشا»، «آوازهای عاشقانه» و «داستان‌ها» کتاب‌های نشر یافته این هنرمند و موسیقیدان است.