گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «پروین» به نویسندگی، کارگردانی حسین ‌کیانی و تهیه‌کنندگی داود ‌نامور از هشتم خرداد در سالن ‌اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفته و نرگس ‌محمدی، امین ‌زندگانی، مهران ‌رنج‌بر، مجید ‌رحمتی، سیدجواد ‌یحیوی، جواد ‌مولانیا، مریم ‌ندایی، آتنا ‌تندرو، سهیل ‌ملکی، فربد ‌غفاری، اکرم ‌محمدی و هوشنگ ‌قوانلو در آن بازی می‌کنند.

ماریا حاجیها در گفتگو با هنرآنلاین درباره روند طراحی گریم در این نمایش گفت: من با آقای کیانی سال‌های بسیاری است کار می‌کنم و با افکارش آشنا هستم. او علاقه‌مند به آثار رئال و معتقد است باید اکثر طراحی‌ها اینگونه باشد و براین‌اساس شخصیت‌های نمایش «پروین» نیز رئال هستند. پروین شخصیتی معروف و تاریخی است و مردم با او آشنا هستند از این رو باید خیلی شبیه‌سازی می‌شد تا برای مخاطب باورپذیر باشد. حتی اگر گریم شبیه شخصیت حقیقی هم نشد باید تا حدودی شبیه آن شود.

این طراح گریم باسابقه عنوان کرد: نمایش شخصیت‌هایی جانبی دارد که شاید پرداخته ذهن کارگردان باشند. در طراحی گریم این شخصیت‌ها به گونه‌ای عمل کردیم تا هماهنگ با زندگی واقعی باشد و به نظرم موفق بوده‌ایم. من و آقای کیانی نسبت به ذهنیت و آنچه در نظر داریم تعامل‌مان بسیار خوب است و برای همین همکاری مطلوبی با یکدیگر داریم.

او افزود: «پروین» متفاوت از دیگر آثار حسین کیانی است چرا که دیگر نمایش‌های او به دلیل تفکرش یا به دلیل محیط و شرایط اجتماعی یا حال و هوای آن زمان، دارای طنزی بود که مردم دوست داشتند اما در این نمایش این امکان وجود نداشت طنزی در آن گنجانده شود و غمی در آن نهفته است چرا که زندگی پروین غمگین است و او درگیر مشکلات اجتماعی خودش بوده و از اشعارش نیز مشخص است.

حاجیها ادامه داد: تا آنجا که از برخی مخاطبان نظرشان را درباره نمایش «پروین» جویا شدم، معتقد بودند قلم و روند کار برایشان جذاب بوده است. به نظر من نمایشنامه «پروین» بسیار خوب و کارگردانی هم قابل قبول است گرچه نقدهایی به آن وارد شده است. متاسفانه برخی مخاطبان این روزهای تئاتر تنها می‌خواهند نمایشی یک ساعته را ببینند و بیشتر دنبال جنبه سرگرمی در آثار نمایشی هستند.

حاجیها درباره نبود توجه به طراحی اصولی گریم تصریح کرد: این مسئله از دانش کم کارگردان یا از مراعات اقتصادی نشات می‌گیرد. معتقدم گاهی اصلاً لازم نیست طراحی خاصی وجود داشته باشد و شخصیت می‌تواند خودش باشد. بسیاری به طراحی گریم صحیح توجه ندارند و به عنوان مثال شخصیتی موهای کمی دارد برایش مو گذاشته می‌شود یا برعکس مو دارد و موهایش را می‌زنند.

او افزود: در صورتی که بدون طراحی گریم نیز این شخصیت خودش طراحی است و چه بسا در سینمای ایران و جهان و در تئاتر این اتفاق می‌افتد. البته همیشه این‌گونه نیست و برخی نمایش‌ها به طراحی گریم نیاز دارند اما کارگردان به دلیل بودجه کم، توانایی اجرای گریم را ندارد.

2

حاجیها درباره نقش گریم در فضاسازی اثر و باورپذیری بیشتر آثار رئال عنوان کرد: به نظر من نقش گریم در فضاسازی اثر و باورپذیری بسیار موثر است. در صورتی که نمایش رئال باشد باید این کار انجام شود. کارگردان نظر می‌دهد و با توجه به سن نقش‌ها طرحی را اجرا می‌کنیم.

او همچنین اضافه کرد: اکرم محمدی نقش مادر نرگس محمدی را می‌آفریند و ما به این دلیل که او را خیلی پیر نکنیم، گریم نرگس را جوان‌تر انجام دادیم. این موضوع را هم باید در نظر گرفت که آن زمان فاصله سنی مادر و دختر زیاد نبود و من نیز نقش مادر را چروکیده‌ نکردم اما آن را شخصیت‌پردازی کردم.

این طراح گریم عنوان کرد: برای مثال صورت خود خانم محمدی با شخصیت مادر خیلی متفاوت است. حتی از موهای سفید خودش هم استفاده نکردم به دلیل اینکه صورتش بسیار مدرن و شیک می‌شد از موهای جوگندمی استفاده کردم تا فرم و حالت مو شخصیت او را عوض نکند و مادری واقعی‌تر شود.

ماریا حاجیها درباره تاثیر بسترهای آموزشی در حوزه گریم نظیر دانشگاه و کارگاه‌های آزاد برای طراحی اصولی گریم در تئاتر اظهار کرد: گریم در دانشگاهای ما به صورت ۲ واحدی است که هنرجو با اصول اولیه آشنا می‌شود اما توانایی طراحی به تنهایی را ندارد اما هنرجویی که گرایش به بازیگری یا کارگردانی دارد با گریم آشنا می‌شود و برایش بسیار مفید است.

او افزود: مراکز علمی کاربردی که مدرک کارشناسی در آن‌ها ارائه می‌شود نیز مفید است و به هنرجو کمک می‌کند. اما متاسفانه اکثر افرادی که به رشته گریم رو می‌آورند نخستین چیزی که در نظر دارند آموزش خودآرایی است. عده‌ای نیز صرفاً می‌خواهند گریمور شوند تا در فضاهای هنری همچون تئاتر و سینما باشند و عده‌ای بسیار کم، برایشان دغدغه است و واقعاً در نظر دارند یاد بگیرند و برای اسم و رسم به این رشته نمی‌آیند.

دیگر عوامل نمایش «پروین» عبارتند از دستیار کارگردان، برنامه‌ریز و مدیر تولید: محمد ‌گودرزیانی، طراح صحنه: رضا مهدی‌زاده، طراح لباس: پریدخت عابدین‌نژاد، طراح گریم: ماریا ‌حاجیها، طراح نور: رضا ‌خضرایی، طراح گرافیک: مهدی ‌دوایی، طراح ویدئو و ویدئومپینگ: علی کاظمی، آهنگساز و نوازنده پیانو و ویلن: فرشاد دهنوی، ساخت و طراحی صدا: کارن کیانی، ساخت تیزر و عکاس تبلیغاتی: محمدصادق ‌زرجویان، روابط‌ عمومی و مدیر تبلیغات: سارا ‌حدادی، مدیر رسانه و مطبوعات: مسعود رفیعی‌طالقانی و آساره کیانی، دستیار دوم کارگردان: فربد ‌غفاری، منشی و مدیر صحنه: علیرضا بابایی، ساخت آکسسوار: فرزاد ‌هدایت‌نوری، امور مالی: ندا ‌کاوندی، دستیار لباس: مهتاب ‌حاتمی، اجرای ویدئو: نگار حسینی و عکاس: اردلان ‌آشناگر.