به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، پویان عطایی کارگردان نمایش «در سوگ شب هزارویکم شهرزاد قصه‌ساز»، گفت: داستان این نمایش که کاری از گروه تئاتر «میعاد جوان» است که روایتگر زندگی شهرزاد قصه‌گوست که به یک برش و واقعه تاریخی گره می‌خورد و سرنوشتش با یک واقعیت تاریخی همگام می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه در این نمایش از تکنیک‌هایی مثل نقالی، قصه‌گویی و خرده روایت‌های ایرانی مناسب سن نوجوان استفاده شده است، افزود: تجربه اجراهای این نمایش نشان داده که مخاطب‌ نوجوان با این کار همزادپنداری می‌کند.

عطایی شرح داد: اگر بتوانیم برای سن نوجوان قصه‌گویی درست انجام دهیم، جذب داستان‌های ناشناخته می‌شوند، همچنین این اتفاق باعث چالش در ذهن نوجوان شده تا نسبت به قصه‌های ایرانی، آگاهی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه گروه تئاتر «میعاد جوان» سعی می‌کند قصه‌های ایرانی را برای مخاطب روایت کند، تأکید کرد: اگر به شیوه سنتی برای مخاطب امروزی قصه روایت کنیم، جذابیت‌ کمی دارد اما قصه‌گویی با شیوه امروزی جذاب و قابل قبول است. 

این کارگردان درباره تکنیک‌ها و شیوه اجرای نمایش هم بیان کرد: تکنیک‌ اجرای این نمایش نقالی امروزی است و به شیوه‌های مدرن عمل می‌کند، علاوه بر این از تکنیک خرده روایت‌های ایرانی که در فرهنگ ما در حال فراموشی است نیز بهره برده‌ و به صورت سمبلیک از آن استفاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نمایش «در سوگ شب هزارویکم شهرزاد قصه‌ساز» در بخش مسابقه تئاتر نوجوان جشنواره حضور دارد، گفت: نویسنده نمایش: شهرام احمدزاده؛ طراح و کارگردان: پویان عطایی؛ مشاور کارگردان: مریم دوستی ایرانی؛ بازیگران: آرزو رضاکرمی، آرزو شیروانی و ساناز نوربخش؛ آهنگساز: محمد نادری؛ نوازندگان: محمد نادری، عرفان نریمانی، محمدحسین احمدیان و لیدا نادری؛ طراح گریم: سعید مصلحی؛ طراح لباس: شفق کاظمی؛ طراح حرکت: زهرا شفیع؛ طراح صحنه و نور: پویان عطایی؛ طراح گرافیک: محمدعلی عمادی؛ دستیاران کارگردان: سعید مصلحی و لیلا شریفی و عکاس مبینا عباسی است.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری امیر مشهدی‌عباس از یکم تا ششم تیرماه در کهن شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی: https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.