به گزارش هنرآنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عادل بزدوده که از اعضای قدیمی کتابخانه شماره ۲ کانون در محله عباسی تهران است، درباره تولید این نمایش در دور اول بیان کرد: نمایش عروسکی «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۶ در مراکز کانون‌ سراسر کشور اجرا شد و دو ماه هم در مناطق دورافتاده و مناطقی که کانون کتابخانه نداشت با تریلی سیار به‌صورت رایگان اجرا داشتیم.

وی افزود: این سومین بار است که این نمایش را با همان تکنیک عروسک دستکشی بازتولید می‌کنم. دو بار در دهه‌ ۷۰ با مرحوم کامبیز صمیمی‌مفخم و گروهی از هنرمندان در مرکز تولید تئاتر آن را اجرا کردیم.

بزدوده هدف از احیای این نمایش را نشان دادن اهمیت تاریخی آن و معرفی قدرت و توانمندی نمایش عروسکی به علاقه‌مندان این حوزه‌ نمایشی عنوان کرد و ادامه داد: دلیل دیگر برای اجرای مجدد آن حیاتی است که این نمایش دارد. برخی نمایشنامه‌ها برای دوره خاص و زمان محدود قابل ‌اجرا هستند و بعد از آن بیات می‌شوند. اما جادو در شهر عروسک‌ها به نظر من تاریخ ‌مصرف ندارد و می‌تواند تازه و شاداب با مخاطبان کودک ارتباط برقرار کرده و ضمن لذت‌بخش بودن به آن‌ها بیاموزد. پیشنهاد می‌کنم کسانی که مایل‌اند به حرفه تئاتر عروسکی بپردازند این نمایش را ببینند.

کارگردان این نمایش تصریح کرد: «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» نمایشی است که تاریخ انقضا ندارد و می‌شود سال‌ها آن را برای کودکان در دوره‌های مختلف اجرا رفت. به خاطر دارم یک گروه بلغارستانی همین نمایش را ۶۰ سال در کشورهای مختلف اجرا رفت. این نمایش پر از حوادث دوست داشتنی، پندهای خوب و موقعیت‌های پرکشش برای کودکان است و می‌توانم به جرأت بگویم که هیچ نمایشی را با این سادگی و درعین‌حال جذاب و دارای انرژی بالا ندیده‌ام.

وی افزود: شرکت لحظه‌به‌لحظه و مداخله بجای تماشاگران در طول نمایش یکی دیگر از دلایل موفقیت این نمایش در بین مخاطبانش است و در این مدت شاهد ارتباط خوب مخاطبان امروز با این نمایش بودیم.

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان درباره قصه این نمایش گفت: در شهر عروسک‌ها همه شادند و خوشحال. اما در این شهر کسی زندگی می‌کند که دوست ندارد زود از خواب بیدار شود و سرکار برود. او با تندخویی و بی‌نظمی‌اش باعث برهم زدن آرامش مردم شهر می‌شود. کم‌کم این رفتارهای او باعث بروز اتفاق‌هایی در شهر عروسک‌ها می‌شود. عروسک‌ها هم تصمیم می‌گیرند برای حل این مشکل از عروسک‌‎ساز کمک بگیرند و این داستان با مداخله تماشاگران و تصمیم‌هایی که بچه‌ها بر صحنه می‌گیرند ادامه پیدا می‌کند.

عادل بزدوده در پایان درباره کارگردانی این اثر با دو نسخه‌ قبلی آن اظهار کرد: اجرای این نمایش فرقی با گذشته ندارد، تنها در دومین دوره اجرا در سال ۷۰، بخش آخر نمایشنامه که مداخله‌ یک پلیس برای تنبیه شخصیت پسرک بدجنس است را به دلایل فرهنگی و مباحث آموزشی و تربیتی حذف کردم و ضمن مناسب‌سازی برای کودکان، از مشارکت تماشاگر بهره گرفتم که در اجرای تازه هم با این تغییر پیش می‌رویم.

وی ادامه داد: حتی سعی کردم از دکور و عروسک‌های قدیمی این نمایش هم دوباره استفاده کنم. دو عروسک و تعداد محدودی از آکسسوار صحنه را از نسخه سال ۵۱ و برخی عروسک‌ها و دکور از نسخه دهه ۷۰ را سال‌ها نگهداری و محافظت کردم که در این اجرا از آن‌ها استفاده کردم.

عادل بزدوده نویسنده، کارگردان و عروسک‌ساز مطرح حوزه تئاتر عروسکی است. او دانش‌آموخته رشته نمایش عروسکی از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه هنر تهران است. طراحی و ساخت عروسک‌های بسیاری در مجموعه‌های موفقی چون قصه‌های «تابه‌تا»، «شهر موش‌ها»، «خونه مادر بزرگه»، «الو الو من جوجوام» و... را در کارنامه‌اش دارد.

نمایش «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» تا پایان تیر ۱۴۰۱ هر روز جز شنبه‌ها ساعت ۱۸ در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون به نشانی بلوار کشاورز، خیابان‌حجاب، داخل محوطه پارک‌لاله‌ اجرا دارد.