به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، مرتضی اسدی مرام، کارگردان نمایش «روزی که هر لب ترانه‌ای است»، درباره اجرای این اثر در بخش فراگیر جشنواره بیست و هفتم، گفت: این اثر بر اساس شعر معروف احمد شاملو است که در آن مردی خنده خود را برای پول به شیطان می‌فروشد. در ادامه داستان، مرد متوجه می‌شود که پول در مقابل شادی ارزش خاصی ندارد، بنابراین به دنبال یافتن شادی حرکت می‌کند.

او درباره دلیل انتخاب این اثر برای اجرا در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، بیان کرد: یکی از دلایل انتخاب این نمایشنامه محتوای آن بود. با توجه به اینکه کار برای نوجوانان است، فکر می‌کنم که باور به شادی و کشف شادی برای این قشر، امر بسیاری مهمی است که باید به آن پرداخته شود. از سوی دیگر و از آنجایی که کار با کودکان توانیاب اجرا می‌شود، دوست داشتیم که اثری بر اساس نشاط و شادی ارائه کنیم.

این کارگردان حضور افراد توانیاب در این دوره از جشنواره را امیدوارکننده خواند و اظهار کرد: حضور این بخش در جشنواره، اتفاق بسیار مبارکی است زیرا به واسطه این بخش، فرصتی به بچه‌های توانیاب داده شده، تا بتوانند توانایی‌های خود را بروز دهند. در واقع این رویداد باعث تشویق کارگردان‌ها برای بیشتر کار کردن با کودکان توانیاب می‌شود، که فرصتی برای تمرین کار جمعی به این افراد می‌دهد.

اسدی مرام تأکید کرد: حضور کودکان توانیاب در گروه‌های هنری به خصوص تئاتر، باعث می‌شود که این افراد بتوانند بر کاستی‌های خود فائق آیند و به توانایی خود بیشتر واقف شوند.

او تصریح کرد: سال‌هاست جشنواره‌هایی برای افراد توانیاب برگزار می‌شود اما اینکه یک جشنواره معتبر نظیر کودک و نوجوان همدان، به این هنرمندان فضایی برای کار و نشان دادن توانایی‌های‌شان عرضه کرده، بسیار مبارک است.

این کارگردان، بر لزوم توجه به افراد توانیاب در عرصه‌های هنری و فرهنگی تأکید کرد و گفت: این کودکان نیز شهروندان این کشور هستند، بنابراین باید دیده شوند. همان‌طور که در ابعاد مختلف شهرسازی و معماری به مسئله مناسب‌سازی فضاها برای افراد توانیاب فکر می‌شود، باید در جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری نیز به این اقشار توجه کنیم؛ زیرا این گروه‌ها نیز متعلق به این مرز و بوم هستند. قطعاً مناسب‌سازی فضاهای اجرا، برای حضور بچه‌های توانیاب در جشنواره، کار سختی است اما پیشاپیش از مسئولان و دست‌اندرکاران امر سپاسگزارم.

اسدی مرام ادامه داد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان یکی از رویدادهای دوست داشتنی و خوب ایران است و حال و هوای متفاوتی را به دنبال دارد، تا جایی که می‌توان گفت یک برند خاص در حوزه کودک و نوجوان، به شمار می‌رود و جزء رویدادهای برتر در کشور به شمار می‌رود. بنابراین حضور در چنین اتفاقی برای بچه‌های توانیاب یک دریچه امید است.

او تأکید کرد: برگزاری هر ساله جشنواره همدان، در تشویق هنرمندان به تولید آثار خلاقه و رشد تئاتر کودک سهم به‌سزایی داشته و دارد. این در حالی است که جشنواره هر ساله و در درون استان همدان نیز با استقبال خانواده‌ها برگزار می‌شود و تأثیرات جدی این رویداد را در این شهر می‌توان دید و خروجی کار به شکلی محسوس دیده می‌شود.

این کارگردان خواستار توجه بیشتر به اجرای عمومی آثار جشنواره شد و گفت: به نظرم تا امروز، جشنواره روند خوبی را طی کرده است اما امیدوارم که در این دوره و دوره‌های بعد به بحث اجرای عموم، نگاه ویژه داشته باشیم تا آثاری که به جشنواره راه پیدا می‌کنند، بتوانند با حمایت مرکز هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد اجرای عموم داشته باشند و بیشتر دیده شوند.

سایر عوامل نمایش «روزی که هر لب ترانه‌ای است» عبارتند از: کارگردانان: حسین نادری و مرتضی اسدی مرام؛ بازیگران: هانیه جواهری، شنو قادری، ندا عزیزی، مینا نیک‌نیان، مریم رجایی‌پور، حسین امامی، افشین امیری، میلاد زالی، امیرحسین عسکری؛ مشاور کارگردان: بهاره زاهددوست؛ دستیار کارگردان: عسل امیری آرام؛ طراح صحنه: بهاره سعیدی‌پناه؛ طراح لباس: پریسا جوادنیا؛ طراح گریم: شیما زرین؛ موسیقی: وحید وزیری؛ طراح پوستر: مهدی اسدی‌تبار؛ عکاس: سمیه جعفری پویانی.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.