به  گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، شراره طیار با بیان اینکه مهمترین پیام نمایش «همه در یک قاب» آموزش مهارت نه گفتن و ایجاد عزت نفس در کودکان است، افزود: قصه نمایش راجع به زرافه کوچکی است که وارد یک جنگل تازه می‌شود و سه دوست پیدا می‌کند.

وی شرح داد: میمون، جوجه‌تیغی و فیل که دوستان جدید زرافه هستند هر روز با هم به بیرون می‌روند و پس از ماجراهای جذابی که برای آن‌ها پیش می‌آید، زرافه به این نتیجه می‌رسد که باید در مواقعی با کمال مهربانی به دوستانش نه بگوید.

طیار با اشاره به اینکه زرافه در انتهای نمایش یاد می‌گیرد باید تا حدی مهربانی کند که به خودش آسیب نرسد، تصریح کرد: این پیام مهم در قصه‌ای جذاب گنجانده شده تا بچه‌ها از زبان حیوانات آن را بشنوند و یاد بگیرند.

این نویسنده با اشاره به اینکه آموزش مهارت نه گفتن به بچه‌ها و به ویژه خردسالان اهمیت زیادی دارد، عنوان کرد: در بخش خردسال معمولا می‌خواهیم به بچه‌ها قصه و مفهومی را القاء کنیم و به عبارت دیگر آموزش رسالت تئاتر است.

وی در ادامه درباره شیوه اجرای نمایش «همه در یک قاب»، گفت: دکور نمایش‌های خردسال باید ساده و مینی‌مال باشد تا مفهوم به بچه‌ها منتقل شود. همواره سعی کرده‌ام خارج از فضای سالن تئاتر، خردسالان را دعوت به دیدن نمایش کنم، به صورتی که این نمایش‌ قرار است در مهدکودک‌ها هم اجرا شود و کار برای این منظور طراحی شده و اجرا می‌شود.

طیار با اشاره به اینکه عروسک‌های نمایش نیز ساده هستند تا بهتر القای مفهوم کنند، افزود: دکور و عروسک‌های نمایش «همه در یک قاب» چیزهایی هستند که بچه‌ها همیشه در محیط اطراف خود می‌بینند و هیچگونه پیچیدگی در آنها نیست.

این کارگردان در ادامه، بررسی روانشناسانه متن‌های راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان و به ویژه بخش خردسال را امری ضروری دانست و گفت: اگر متن‌هایی که به جشنواره راه پیدا می‌کنند از لحاظ روانشاسی کارشناسی شوند نتایج مثبتی حاصل می‌شود.

وی بر رعایت بعد روانشاختی در نمایش‌ها تاکید و اظهار کرد: در کنار گروه نمایشی باید شخصی که با روانشانسی کودک آشنا است هم حضور داشته باشد تا به بچه‌ها آسیب نرسد.

طیار با معرفی عوامل نمایش «همه در یک قاب» که در بخش خردسال بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان حضور دارد، اظهار کرد: عروسک‌ساز و ساخت آکسسوار صبا قدیمی؛ گروه بازی‌ساز شراره طیار و امیرحسین انصافی؛ گروه موسیقی پیام رضایی و امیرحسین انصافی هستند.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.