به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، محمد جهانپا که با نمایش «آش آشتی کنان در بخش مسابقه تئاتر نوجوان جشنواره بیست و هفتم حضور دارد، عنوان کرد: موضوع نمایش برداشت کاملا آزاد از کتاب «آش آشتی‌کنان» اثر «کلر ژوبرت» است. قصه مربوط به دو طایفه یک روستا به نام «آش آباد» است که سال‌ها به دلیل اختلافات دچار دعوا و جنگ هستند و به واسطه نوه‌های هر دو گروه، اتفاقات خاصی در روستا می‌افتد که گاه باعث دعوا و گاهی باعث آشتی می‌شود.

جهانپا با اشاره به اینکه ژانر نمایش کمدی است، تصریح کرد: نمایش «آش آشتی‌کنان» در بخش مسابقه تئاتر نوجوان جشنواره حضور دارد اما به نحوی کار شده است که خانواده‌ها هم می‌توانند از دیدن آن لذت ببرند.

کارگردان تئاتر «آش آشتی کنان» به اهمیت و ضرورت تئاتر کودک و نوجوان اشاره و بیان کرد: هنر نمایش در ارتباط با کودکان می‌تواند نقش مفیدی ایفا و ما را با جهان کودکان و نوجوانان همراه کند.

او ادامه داد: به کمک تئاتر می‌توانیم نسلی را تربیت کنیم که در آینده‌ای نزدیک دیدن تئاتر و حضور در جوامع هنری در سبد خانواده اش قرار گیرد و در این مسیر یک زندگی سالم را بیاموزد.

این کارگردان با بیان اینکه نقطه قوت «آش آشتی‌کنان» حضور سه نسل از بازیگران صاحب نام عرصه هنرهای نمایشی مشهد است، عنوان کرد: با توجه به وقفه دو ساله‌ای که در برگزاری جشنواره افتاد این گروه نمایشی سعی کرده آمادگی خود را برای حضور در جشنواره حفظ کند.

وی با اشاره به اینکه قطعا روبرو شدن با طیف گسترده‌ای از مخاطبان خستگی را از تن هنرمندان حاضر در جشنواره به در می‌کند، مطرح کرد: اینکه نمایش‌ها صرفا برای اهالی تئاتر اجرا شود، اتفاق خوبی نیست و حضور مخاطب عام در سالن به گروه‌های نمایشی انگیزه مضاعف می‌دهد.

جهانپا در پایان به معرفی عوامل نمایش پرداخت و گفت: مهدی سیم‌ریز نویسنده؛ نازیلا نوروزی دستیار کارگردان؛ امیر سنجرموسوی آهنگساز؛ حسام‌الدین انوشیروانی طراح نور؛ مهدی شریفی طراح صحنه؛ محبوبه سلطانی طراح لباس؛ وحید ممیزی طراح حرکات و محمد تقی‌نژاد، جلال کریم‌زاده، علیرضا رواندل، پرستش سلطانی، امیراحسان امیرپور، مهشید شریفی، مجید بخششیان و علی ضمیری بازیگران نمایش «آش آشتی‌کنان» هستند.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.