گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «دیدار کاملاً اتفاقی» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی فاطیما سرلک و تهیه‌کنندگی میریام مریم ذاکری از 8 خرداد ساعت 19 در سال شماره 1 پردیس سپند روی صحنه است. سحر ‌تراب‌‌احمدی، میریام مریم ذاکری، فاطمه فراهانی، سیمین ‌میرشفیعیان و نغمه ‌گرجیان‌‌منش در این نمایش در کنار عسل قجاوند، آناهیتا نشاطی، نازنین قجاوند، روشا طاهری و کارن رحمتی بازیگران خردسال این اثر ایفای نقش می‌کنند.

سرلک در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌‌گیری «دیدار کاملا اتفاقی» گفت: فرآیند تمرین 10 ماه به طول انجامید و بازیگران نمایش که بسیاری از آن‌ها تجربه اجرا روی صحنه را نداشتند پابه‎‌پای یکدیگر و عوامل اجرایی تلاش کردند و روزی هفت هشت ساعت به تمرین‌‎ها اختصاص دادند تا در نهایت مخاطب را با حس خوب روانه کنند.

او درباره موضوع و مضمون نمایش «دیدار کاملاً اتفاقی» گفت: این نمایش روایت چند زن از زندگی‌شان است که پیش از این یکدیگر را به صورت اتفاقی ملاقات کرده‎اند و در جهان پس از مرگ دوباره یکدیگر را ملاقات کرده و هرکدام داستان زندگی خود را بازگو می‌کنند.

او درباره دغدغه‌ای که او را به سوی کارگردانی و نویسندگی این نمایشنامه سوق داد، عنوان کرد: من همیشه دغدغه‌های اجتماعی دارم، مخصوصاً در حوزه زنان و مسائلی که انسانی هستند. این‌گونه نیست که بگویم از داستان خاصی الهام گرفته‍‌‌ام، اما موضوع نمایشنامه مواردی است که خودم سال‌های سال با آن مواجه بودم و درگیرشان بودم؛ مسائل روزمره‌ای که در جامعه می‌بینیم مانند کودک همسری، طلاق وبحث‌ها و گفت‌وگوهایی که درون خانواده‌هاست، خودکشی، تبعیض‌های جنسیتی و جنگی که همیشه در همه ابعاد، میان انسان‌ها و جوامع مختلف در حال وقوع است.

سرلک افزود: این دغدغه‌های اجتماعی باعث شد کاراکترهای نمایش در دنیایی فراتر از زمین، شروع به بازگویی مسائلی کنند که لذت زندگی را از هر موجود زنده‌ای می‌گیرد. در نهایت اصلی‌ترین نکته‌ای که برای هر فرد مهم خواهد بود انسانیت است، همه ما فارغ از هر جنسیتی باید به یکدیگر عشق بورزیم و همدیگر را دوست داشته باشیم و در یک کلام انسان باشیم.

IMG_9853

او ضمن اشاره به اینکه در حوزه تئاتر اجتماعی دغدغه‎مند است و سعی دارد از خود جامعه به جامعه خوراک دهد، گفت: باید از زندگی مردم به آن‌ها وام دهیم و این موضوع از طریق ساختارهای نوین و زبان هنر و درام تاثیرگذارتر است و به همین علت  5 شخصیتی که در نمایش انتخاب کرده‌ام هرکدام نمادی از این دغدغه‌های اجتماعی و نماینده قشری از جامعه هستند که هرکدام معضلات خودشان را دارند.  

کارگردان نمایش «دیدار کاملا اتفاقی» اضافه کرد: سعی کردم در این نمایش نگاهی فراسرزمینی داشته باشم و شخصیت‌های نمایش تنها به کشور خود محدود نباشند و انسان‌هایی باشند که به جوامع مختلف رفته و گشته‌اند وهویت‌های مختلفی دارند اما در نهایت به این نتیجه می‌رسند که هر کجا باشند فرقی نمی‌کند که چه کسی و چه باشند. ممکن است به صورت اتفاقی سر راه یکدیگر قرار گیرند اما این رویارویی نتیجه و خروجی مهمی برای فرد دارد. دقیقا مانند همان زمان‌هایی که از زندگی روزمره غافل می‌شویم و وقتی که باید به یک انسان کمک کنیم و آن را به تاخیر می‌اندازیم. مرگی که هر لحظه ما را همراهی می‌کند و عشقی که در هر لحظه از زندگی ما می‌تواند برقرار باشد و دعوا و درگیری‌هایی که بعضی اوقات عشق را کم‌رنگ می‌کند.

این نویسنده و کارگردان اظهار کرد: هر آنچه که ممکن است در بنیاد خانواده تاثیرگذار باشد برایم اهمیت دارد و همه ما در هر مقام و جایگاه شغلی باید یک پایگاه خانوادگی داشته باشیم و از هرکجا که باشیم در نهایت به خانواده بازخواهیم گشت و بنابراین خانواده در این نمایش اولویت است.

او درخصوص سبک و فضای اجرایی نمایش تصریح کرد: سبک نمایش«دیدار کاملا اتفاقی» سورئال است و این فضا بهترین بستر بود تا بتوانم اتفاقاتی که در ذهن کاراکترها می‌افتد را تداعی و ترسیم کنم.

سرلک اضافه کرد: فضا و سبک نمایش یک مقدار فراواقعی است و در واقع آدم‌ها از مرحله زندگی رئال و حقیقی خود گذر کرده و اکنون در جهانی هستند که من برای آن به دنبال نامی نبودم. آسمان، برزخ، یک عالم دیگر... هر جایی اما آنجا زمین نیست. جایی نیست که در آن دغدغه‌های زمینی داشته باشیم و در نهایت ذهن‌مان به سفیدی، پاکی و ذات اصلی خود می‌رسد.

او درباره ویژگی نمایش خاطرنشان کرد: به نظرم از ویژگی‌های مهم این نمایش دغدغه اجتماع است و در حال حاضر همه ما در روزمره با این مسائل دست و پنجه نرم می‌کنیم و من سعی کردم در این نمایش طبقات مختلف جامعه از مرفه‌ترین فرد تا شخصی که در پایین‌ترین سطح رفاه است را نشان دهم که همگی درتلاش‌اند تا زندگی کنند و زنده باشند اما مشکلات هرگز از آنها دور نمی‌شود و اتفاقاتی به صورت ناخودآگاه می‌افتد که زندگی آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. ویژگی دیگر این نمایش این است که چه مخاطب زن و چه مرد به دیدن این نمایش بنشیند به خود باز می‌گردند و در مدت یک ساعت با ذهن و وجدان خود خلوت می‌کنند.

فاطیما سرلک درباره نظر یکی از مخاطبان، یادآور شد: «در تمام مدت نمایش من با خودم در چالش بودم و شما من را به خودم واگذاشتید». یکی از مخاطبان این جمله را به من گفت. فکر می‌کنم این نمایش ما را عریان می‌کند و خودمان را به خودمان نشان می‌دهد و می‌گوید ما چقدر در زندگی یکدیگر نقش داریم، چیزی که این روزها به آن فکر نمی‌کنیم و فقط با فردیت خودمان پیش می‌رویم. این نگاه جمعی باید وجود داشته باشد تا یک اتفاق و حرکت به وجود آید، ما جامعه هستیم و یک خانواده که روی هم تاثیرگذاریم.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان: حمید ایزدپناه، برنامه‌ریز: آرزو ‌صالحی، منشی صحنه: میترا بخشی، آهنگساز: سعید رضایت، طراح حرکت: نغمه ‌گرجیان، ‌منش طراح لباس: سمیه پسندیده‌خواه، طراح پوستر و بروشور: رها یزدی، طراح گریم: فاطمه ‌سرلک، طراح نور: فاطیما سرلک، طراح تیزر: حمید ایزدپناه، مدیر صحنه: حسن دوشا، دستیار صحنه: محسن رامندی، دستیار لباس: سیما غنیلو، عکاس: رها یزدی، مدیر روابط عمومی: محسن ‌بیده، مدیر رسانه و تبلیغات: سیدمحمدصادق ‌سیادت، ساخت تیزر و موشن گرافی: عارف علوی و ساخت لوگو موشن: نرگس شاعری.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.