گروه مد و لباس هنرآنلاین: معصومه محمدی از هنرمندان عرصه صنایع‌دستی به‌زودی کتابی را با تمرکز بر تاریخچه چرم‌دوزی و شناسنامه مجموعه آثارش در این حوزه روانه بازار کتاب می‌کند.

او درباره روند فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از اوایل دوره دبیرستان متوجه شدم که به حوزه هنر علاقه بسیار دارم و وقتی وارد هنرستان شدم، از میان سایر رشته‌های موجود، رشته دوخت‌های سنتی را انتخاب کردم و در ادامه مسیر تعدادی گواهینامه مهارتی در حوزه‌هایی همچون دوخت‌های سنتی ایران، خیاطی و عروسک‌دوزی کسب کردم.

محمدی در ادامه افزود: به‌مرور زمان دریافتم که علاقه من به حوزه هنر محدود به این موارد نمی‌شود و به‌صورت تجربی، عرصه‌هایی مانند معرق، گل‌سازی و نقاشی روی چوب و پارچه را هم تجربه کردم اما ازآنجاکه در رشته خودم، مقام‌هایی را در برخی رقابت‌های هنری کسب کرده بودم، با تأکید برخی مربیانم از همان سال 78 و پیش از ورود به دانشگاه، تدریس در رشته‌های مختلف هنری را آغاز کردم.

این هنرمند عرصه صنایع‌دستی اظهار داشت: پس از دو سال تدریس، به اتفاق جمعی از دوستانم تعدادی نمایشگاه از آثارمان برپا کردیم و درنهایت وارد رشته گرافیک رایانه در دانشگاه شدم چراکه بسیاری از طرح‌ها و نقش‌ها را تا پیش از آن از کتاب‌های مختلف انتخاب می‌کردم در حالی که تمایل داشتم طراح آثار خودم باشم. در ادامه در یک آموزشگاه وابسته به دانشگاه مفید، دوره‌های کاربردی کوتاه‌مدت برای سازمان‌ها برگزار کردم و در کنار فعالیت‌های هنری در قالب مسئول آموزش، مشغول فعالیت اداری شدم.

محمدی تصریح کرد: حوالی سن 32 سالگی وارد حوزه چرم‌دوزی شدم و تاکنون بالغ‌بر 8 سال است که تمرکزم را روی این بخش گذاشته‌ام؛ هنری که به دو بخش اصلی کار با چرم طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود به گونه‌ای که در چرم طبیعی از پوست حیوانات به عنوان متریال اصلی استفاده می‌شود و طی فرایندی تقریباً 10 مرحله‌ای، پوست این حیوانات دباغی و رنگ‌آمیزی شده و درنهایت چرم به دست ما می‌رسد، روی آن الگو پیاده می‌شود و پس از ارائه طرح، محصول نهایی به دست مخاطبان می‌رسد.

او با اشاره اینکه فعالیت‌هایش در حوزه چرم‌دوزی بر استفاده از چرم طبیعی تمرکز دارد، اذعان داشت: خلاقیتی که در این بخش به کار بردم این بود که وقتی کیف بزرگی می‌دوزم و روی آن تکه‌دوزی، گلدوزی، نقاشی یا حکاکی را انجام می‌دهم، نمونه‌های مشابه آن محصول را در قالب ست کیف پول، جا کلیدی، جا عینکی و مواردی از ایندست تولید می‌کنم.

معصومه محمدی

محمدی با تأکید بر اینکه روحیه او با فعالیت‌های هنری، طبیعت و کمال‌گرایی عجین شده و به زعم او، خداوند انسان‌ها را باهدف خلق و متجلی ساختن زیبایی و عشق آفریده است، گفت: زمانی که کار گلدوزی انجام می‌دادم، در رنگ‌بندی از طبیعت الهام می‌گرفتم و در راستای همین طرز تفکر، چرم‌دوزی‌های من هرگز به رنگ‌های متعارف چرم یعنی طیف قهوه‌ای محدود نشد و همواره طیفی از نقش و رنگ را روی کار پیاده‌سازی کرده‌ام.

او با تأکید بر اینکه به دنبال ارائه محصول تولیدی و صنعتی نبوده و به زعم او هنرمند باید با رشد روحیات خود به پیشرفت در ارائه محصول دست یابد، بیان کرد: من علاقه بسیاری به تمام عرصه‌های هنری دارم اما دلیل تمرکزم روی حوزه چرم‌دوزی آن است که پوست حیوانات مانند چوب درختان حس جانداری به فرد می‌دهد و همانگونه که دکتر مونته سوری، به دلیل حس زندگی در چوب، مجموعه‌ای از ابزار چوبی را ابداع کرد و به بچه‌ها برخی مهارت‌ها را با چوب آموخت، چرم نیز همین ویژگی را برای من با خود یدک می‌کشد.

محمدی اظهار داشت: چرم، حس زندگی را به من می‌دهد و چرم‌دوزی را هنری گرم و دل‌نشین می‌دانم هرچند که چرم‌دوزی طبیعی با دست کار دشواری بوده و نیازمند قدرت بدنی بسیار است.

این فعال عرصه چرم‌دوزی با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر ایده چاپ کتابی از نمونه آثارش را با تکیه بر مرور تاریخچه هنر چرم‌دوزی در سر داشته است، تأکید کرد: این کتاب فارغ از فرصت‌های دیگر مانند محتوای موجود در فضای مجازی که آنها را در اختیار شاگردانم قرار داده‌ام، شناسنامه‌ای از مجموعه فعالیت‌های من در حوزه چرم‌دوزی است که در مرحله نهایی تدوین قرار دارد و به‌زودی چاپ و روانه بازار کتاب می‌شود.

او در خاتمه گفت: چشم‌انداز من در پرداختن به فعالیت‌های هنری، کارآفرینی است و امیدوارم بتوانم به‌عنوان عضوی از خانواده هنر ایران، فرصت فعالیت برای جمعی از بانوان سرزمینم در عرصه هنر را ایجاد کنم تا در کنار پرورش ذوق و روحیه هنری، جامعه هنرمند نیازمند به شغل را نیز مورد حمایت قرار دهم.

در ادامه نمونه‌ای از آثار محمدی در زمینه چرم‌دوزی را ببینید: