به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، سامانه جدید شابک (شماره استاندارد بین‌المللی کتاب) به نشانی isbn.ketab.ir از اسفند ماه سال ۱۴۰۰ در اختیار ناشران قرار گرفته است؛ در مدت زمان راه‌اندازی این سامانه فرآیند صدور شابک برای ناشران قطع نشد.

زیرساخت‌های فناوری و بانک‌های اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران نیازمند تغییراتی بود که به دنبال آن سامانه شابک(شماره استاندارد بین‌المللی کتاب) نیز تغییر و ارتقا پیدا کرد. در سامانه جدید، ناشران علاوه بر دریافت شابک، امکان دریافت شابم (شماره استاندارد بین‌المللی موسیقی) را نیز خواهند داشت. همچنین تمام امکانات، زیرساخت‌ها و تدابیر لازم برای دریافت شابک و شابم از سوی ناشران در این سامانه لحاظ شده است و نیاز به مراجعه حضوری ناشران به خانه کتاب و ادبیات ایران نخواهد بود.

تغییر اطلاعات، تغییر پروانه نشر، تغییر مدیر مسئول، تغییر نام ناشر و... از جمله امکانات جدیدی است که در این سامانه تجمیع شده و نیاز نیست ناشران به سامانه‌های دیگر مراجعه کنند؛ ارتقای سامانه شابک باعث شده است ناشران با ارائه کمترین میزان سند (صرفا بارگذاری پروانه نشر) بتوانند برای دریافت شابک اقدام کنند.

امکان استفاده از خدمات سامانه شابک (شماره استاندارد بین‌المللی کتاب) در سامانه جدید برای ناشران ساده شده است تا شابک به درستی و بدون خطا ثبت شود؛ ناشران با استفاده از سامانه جدید می توانند درستی شابک کتاب‌های خود را کنترل کنند تا از بروز خطا و اشتباه جلوگیری شود. همچنین بر اساس تدابیری که در این سامانه اندیشیده شده است به ناشرانی که از شابک به صورت اشتباه استفاده می‌کنند تذکر داده می‌شود و پنل کاربری آنها بسته و صدور شابک آنها قطع خواهد شد. به عبارتی جلوگیری از ثبت شابک‌های غلط از سوی ناشران با توجه به اهمیت ثبت بانک اطلاعاتی دقیق، صحیح، شفاف و قابل استناد در سامانه جدید شابک مورد توجه قرار گرفته است.

در سامانه جدید شابک امکان کنترل شابک فراهم شده است و اگر شابک کتاب اشتباه باشد قبل از انتشار به ناشران اعلام و شابک اصلاح می‌شود؛ حتی ناشر باید کتاب ها را قبل از توزیع نیز اصلاح کند تا مشخصات کتاب در بانک اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران و سیستم‌های فروش مکانیزه مانند نمایشگاه‌های مجازی کتاب به درستی ثبت شود.

عضویت، تائید عضویت، کنترل اسناد و مدارک، بایگانی مدارک، اختصاص شابک و... از جمله مراحلی است که ناشران باید برای دریافت شابک طی کنند که این درخواست طی ۲۴ ساعت پس از ثبت اطلاعات، پاسخ داده می‌شود و ناشران شابک کتاب‌های خود را دریافت خواهند کرد. اما تا زمانی که ناشران اطلاعات کتاب‌های خود را ارسال نکنند صدور مجدد شابک برای آنها فعال نخواهد شد چرا که ممکن است فرآیند چاپ کتاب‌های ناشران طولانی شود. همچنین بازه زمانی دریافت شابک برای ناشرانی که گروه شابک آنها به پایان رسیده باشد به علت بررسی، کنترل، اصلاح  و آموزش طولانی‌تر خواهد بود.