گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مائده سالار با عنوان «شهردار ژریکو» در گالری هما برپاست. سالار در گفتگو با هنرآنلاین با بیان این که تکنیک آثارش میکس‌مدیاست گفت: با مداد رنگی، آبرنگ، اکریلیک، مداد شمعی و... کار کرده‌ام و بیش از ۳۰ اثر در این مجموعه به نمایش درآمده که از سال ۹۹ کار روی آن‌ها را آغاز کردم.

سالار افزود: عکس‌هایی که می‌بینم برایم خیلی جالب است و همه کار‌هایم را از روی عکس انجام می‌دهم. اگر عکسی را ببینم و با آن ارتباط برقرار کنم، گویی آن عکس با من حرف می‌زند و بعد شروع به نقاشی می‌کنم. ارتباط آدم‌ها با یکدیگر و همچنین رابطه انسان با حیوان برایم جالب است و از این تصاویر استفاده می‌کنم.

او با بیان اینکه نقاشی‌هایش تفاوت زیادی با عکس دارد افزود: من طنز و شوخی را وارد کار می‌کنم و سعی می‌کنم از نماد‌ها استفاده کنم و غیرمستقیم حرف خود را بزنم. وقتی شروع به کار می‌کنم اول خود عکس برایم جالب است اما به صورت فی البداهه شروع به ایجاد تغیراتی در عکس می‌کنم و خودم هم نمی‌دانم که قرار است چه اتفاقی برای آن بیفتد. خیلی به سمت انتزاع می‌روم و کسی که بعداً عکس اصلی را ببیند متوجه ارتباط آن با کار من نمی‌شود.

سالار درباره انتخاب نام این مجموعه گفت: ژریکو نقاش مورد علاقه من است که در سن کم درگذشت. او خیلی صریح و واضح حرفش را میزد و به نظر من اگر بیشتر زنده می‌ماند می‌توانست شهردار شود. ژریکو درباره مسائل اجتماعی کار می‌کرد و من خودم را خیلی شبیه او می‌بینم، با این تفاوت که در کار او طنز نبود. من خیلی علاقه دارم که شوخ طبعی و طنز را وارد آثارم کنم و سعی می‌کنم در فرم و رنگ نیز آن را به کار ببرم. در نمایشگاه می‌دیدم که این حس طنز روی مخاطبان نیز تأثیر گذاشته و بیننده کاملاً با آن ارتباط گرفته است.

او درباره ابزار کارش گفت: من قبلاً طراحی و نقاشی را به صورت آکادمیک کار کرده و ابزار و متریال گوناگون را تجربه کرده‌ام، اما در نهایت تصمیم گرفتم ابزار ساده و دم دستی را به کار ببرم که هر لحظه بتوانم با آن کار کنم. دفتر و ابزار همیشه همراهم هست تا هر جایی از آن‌ها استفاده کنم و این که خود را محدود نکنم خیلی برایم جذاب است. البته سعی کردم از متریال‌های دیگر نیز استفاده کنم ولی با همین ابزار و متریال توانستم حرفم را بزنم و خود را نشان دهم. بسیاری از مخاطبان می‌گفتند اولین چیزی که در این نمایشگاه برایشان جذاب بوده این ابزار ساده است. متأسفانه بعضی از گالری‌ها آثاری که با ابزار ساده کار شده باشند را نمی‌پذیرند اما گالری هما با من همراهی کرد و مخاطبانی که کار‌هایم را در نمایشگاه دیدند هم انگیزه پیدا کردند تا با ابزار و به شیوه‌ای که مورد علاقه‌شان است کار کنند.

نمایشگاه آثار مائده سالار تا ۳۱ خرداد در گالری هما واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک میزبان هنردوستان است.