به گزارش هنرآنلاین به نقل از  روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، در این مراسم که از چهار عنوان کتاب شامل سه نمایشنامه در دو مجلد و با عناوین (جل پشت‌ها-کشتی گیرنده با خرس) نوشته حسین فضل‌اللهی و (دل آتش است) نوشته چیستا یثربی و دو کتاب پژوهشی با عناوین (سایه بازی) نوشته‌ی روبرتو بایتی و ماشا لوچی با تألیف و ترجمه آیرین غریب پور و (نمایشنامه‌نویسان ایران 1357-1378) که حاصل پژوهش حسین فرخی است رونمایی شد، کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی، سعید اسدی مدیر دفتر پژوهش و آموزش و انتشارات نمایش، بهروز غریب‌پور، سید محسن حسن‌زاده محمدحسین ناصربخت، پروفسور احمد کامیابی مسک، حسین فضل‌اللهی، پژمان دادخواه، آزاده فرخی، مهدی یوسفی‌کیا، بهرام شادان‌فر، دکتر حیدری و... و نیز سایر علاقه‌مندان عرصه تئاتر حضور داشتند.

دکتر سعید اسدی مدیر دفتر پژوهش و آموزش و انتشارات نمایش اداره کل هنرهای نمایشی با حضور در جایگاه ضمن خیرمقدم به حاضران، از برگزاری این مراسم ابراز خوشحالی کرد و درباره کتاب‌های منتشرشده گفت: تمام تلاش ما در دفتر پژوهش و آموزش و انتشارات نمایش این است که تئاتر گسترش و توسعه پیدا کند. یکی از مؤلفه‌های مهم کار ما پرداختن به تئاتر و نمایش ایران است. و البته توجه به تولید متون نمایشی فارسی که در حوزه فرهنگ و اجتماعی ایران است.

اسدی در ادامه درباره کتاب تازه منتشرشده سایه بازی گفت: کتاب سایه بازی توسط سرکار خانم آیرین غریب پور ترجمه شده است؛ یک کتاب فرهنگی که در حوزه کودکان و نوجوانان منتشر شده است. پیشنهاد من این است که حتی مدارس یا مراکز آموزشی کودکان و نوجوانان از این کتاب استفاده کنند چون به شکل ساده روان و پویا در آن به نمایش سایه‌ای پرداخته شده است. همچنین این کتاب درباره استفاده مجدد از لوازم دورریختنی و ساخت عروسک تأکید شده است.

کتاب منتشر شده دیگر حاصل پژوهش آقای حسین فرخی، جلد سوم کتاب نمایشنامه نویسان ایران است که گامی بسیار خوب برای گردآوری نمایشنامه‌ها است. این کتاب از محدوده 1357 تا 1378 هست که بسیار برای پژوهشگران و دانشجویان در رشته‌های تئاتر خوب و پرفایده است.

همچنین انتشارات نمایش دو نمایشنامه منتشر کرده است که یکی از آن‌ها نوشته چیستا یثربی به ‌نام (دل آتش است) که یک اقتباس اصیلی را از ادبیات کهن ایران را جلوه می‌دهد. و در پایان دو نمایشنامه در یک کتاب که نوشته حسین فضل‌اللهی با نام‌های جل پشت‌ها-کشتی گیرنده با خرس است. این نمایشنامه‌ها اجراهای خوبی داشته‌اند اما هیچ‌وقت به دست مخاطبان نرسیده بود. این وعده را هم می‌دهم که در پایان تیرماه رونمایی از کتاب‌های دیگری از تولیدات جدید انتشارات نمایش انجام می‌شود.

اسدی در پایان سخنانش از همکاران خود در انتشارات نمایش تشکر و قدردانی کرد. در ادامه مراسم دکتر پژمان دادخواه پژوهشگر و استاد دانشگاه درباره کتاب جل پشت‌ها-کشتی گیرنده با خرس به قلم حسین فضل‌اللهی گفت: از ویژگی‌های آثار این نویسنده توجه به فرهنگ بومی ایران مخصوصاً گفتارها، ضرب‌المثل‌ها، کنایه‌ها و... است که با توجه به اینکه بسیاری از این فرهنگ‌ها در حال فراموشی است، این آثار بسیار اتفاق مبارک و خوب در حوزه فرهنگ، تئاتر و ادبیات ایران است.

سخنران بعدی مراسم پروفسور احمد کامیابی مسک ابراز خوشحالی کرد از برگزاری و انتشار کتاب‌های جدید توسط انتشارات نمایش و درباره کتاب نمایشنامه نویسان ایران گفت: پژوهش حسین فرخی کمک بسزایی در ماندگار بودن نمایش در ایران کرد و از سختی جمع‌آوری حدود 500 عنوان نمایشنامه در یک کتاب گفت. می‌دانم که دختران حسین فرخی (آزاده و آرزو) در جمع‌آوری و تحقیق درباره نمایشنامه‌ها کمک‌های فراوانی می‌کنند. نکته مهم دیگر در این کتاب ارزشمند این است که می‌توان خلاصه‌نویسی را در این کتاب آموخت و بسیار برای دانشجویان و پژوهشگران هنر مهم و خواندنی است.

در ادامه مراسم دختر حسین فرخی، آزاده فرخی متنی را که به قلم حسین فرخی برای این مراسم بود، قرائت کرد.

حسین فضل‌اللهی، نویسنده کتاب‌های (جل پشت‌ها-کشتی‌گیرنده با خرس) در ادامه تصریح کرد: این نمایشنامه‌ها را من از حدود ۲۰ سال پیش نوشتم و بر مبنای آن تئاتر‌های بسیاری هم روی صحنه رفته‌اند. من ۴۰ سال است کار تئاتر انجام می‌دهم. اولین نمایشنامه‌‌ا‌ی که نوشتم، کشتی‌گیرنده با خرس بود و دو سال بعد، جل پشت‌ها را نوشتم. خوشحالم بعد از ۲۶ سال هنوز این نمایشنامه‌ها مورد استقبال قرار گرفته است و همچنین این دو نمایشنامه توسط انتشاراتی معتبر منتشر شده است.

فضل‌اللهی تأکید کرد: چند سال اخیر که مرتب تئاتر‌ها را تماشا می‌کنم از یک مسئله ناراحت هستم. در اکثر نمایش‌ها، درام وجود ندارد. بیشتر آثار خاطره‌گویی است در‌حالی‌که تئاتر باید بر پایه درام استوار باشد.

سخنران پایانی این مراسم بهروز غریب‌پور، کارگردان تئاترهای عروسکی بود؛ وی گفت: من از ۱۴ سالگی وارد تئاتر شدم و هم‌اکنون در آستانه ۷۲ سالگی هنوز هم خود را شاگرد تئاتر می‌دانم. هیچ‌گاه نگفتم ای‌کاش شغل دیگری را انتخاب می‌کردم، البته سختی‌های فراوانی جلویم قرار داشت ولی همیشه صحنه به من انگیزه و قدرت حرکت داده است.

سایه بازی قدمتی چند هزارساله دارد. یعنی از زمانی که نور وجود داشته، سایه بازی نیز بوده است. در میان بزرگان ما نیز عطار و خیام اشاراتی مستقیم به سایه بازی دارند. همچنین افلاطون به این هنر توجه کرده است. از دکتر کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی تقاضا می‌کنم از سایه بازی، تعزیه و... حمایت کنند، چون اگر در این رابطه پشتیبانی وجود نداشته باشد این هنر‌ها از بین خواهد رفت.

در پایان این برنامه و با همراهی کاظم نظری، بهروز غریب پور، سعید اسدی و احمد کامیابی مسک، از چهار کتاب (نمایشنامه‌نویسان ایران، جلد سوم) نوشته حسین فرخی، (گل آتش) نوشته چیستا یثربی، (سایه بازی) نوشته آیرین غریب‌پور و (جل پشت‌ها - کشتی گیرنده با خرس) نوشته حسین فضل‌اللهی رونمایی شد.