گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش«د لاو» به نویسندگی و کارگردانی جعفر مهیاری از 18 خرداد ساعت 21:15 در عمارت نوفل لوشاتو با بازی سعید ابک روی صحنه است. این نمایش سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ در کشورهای آلمان و فرانسه روی صحنه رفته و اجرای «د لاو» در سال ۲۰۱۷ آلمان تقدیر شده است.

جعفر مهیاری کارگردان و نویسنده در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره نمایش «د لاو» گفت: این نمایش زندگی مرد تنهایی را به تصویری می‌کشد که اتفاقی جریان زندگی او را تغییر می‌دهد. این نمایش جدال زندگی و عشق در چهل دقیقه است. نمایش بر سبک دراما و پرفورمنس است. نمایشی بدون کلام و متکی به فرم و حرکت به همراه موسیقی زنده که بخشی از روایت داستان بر عهده ساز اصلی کمانچه و در یک صحنه دف است.

او افزود: نمایش دکور و اکسسوار خاصی ندارد و در طراحی صحنه نیز تعدادی کش‌های سفید پهن به کار رفته است که از سویی به بازیگر و از سویی دیگر به داربست وصل شده و صحنه را آراسته و متناسب با قصه کرده است. طراحی نور نیز بخش مهمی دارد اما اجزا و فضای کار از موسیقی، نور، دکور و... مینمال طراحی شده هر چند محتوای نمایش به هیچ عنوان مینیمال نیست و چندلایه و عمیق است.

جعفر مهیاری

مهیاری درباره فعالیت خود عنوان کرد: 12 سال به طور مستمر در خارج از ایران، هنر و تئاتر تدریس می‌کردم و تولیداتی در این زمینه در فرانسه، آلمان، ایتالیا و کانادا داشتم. همچنین درایران اجراهای محدود برای جشنواره‌ایی همچون فجر داشته‌ام.

این نویسنده و کارگردان تئاتر اضافه کرد: نمایش‌های «فراتر از کلمات»، «ما» و «آیینه فرانسه» را در فرانسه، «مرز» را در آلمان، «صندلی‌ها» را در کانادا و نمایش‌های دیگری را نیز روی صحنه آوردم. «د لاو» دال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ در آلمان و فرانسه روی صحنه رفت و اجرای سال ۲۰۱۷ آن در آلمان مورد تقدیر قرار گرفت. اکنون«د لاو» پس از سال‌ها در ایران اجرا می‌شود.

مهیاری درباره روند شکل‌گیری نمایش توضیح داد: شش سال پیش در گفت‌وگو با سعید ابک طرح این نمایش را عنوان کردم، پس از آن اتودی زدیم و مقدمه‌اش را در ایران تمرین کردیم، تا اینکه در آلمان شرکت نوی ناپرات بعد از دیدن قسمتی از تمرین و شنیدن قصه و ایده پیشنهاد داد در سفرهای آموزشی آلمان که در حال تدریس بودم این نمایش را تولید و اجرا کنم.

او درباره انتخاب نام اثرش گفت: کلمه «د لاو» The Love فراتر از واژه عشق است. عشق؟ چه عشقی؟ همه عشق‌ها محترم هستند اما مخاطب با دیدن «د لاو» پاسخش را از این پرسش‌ها می‌گیرد.

دیگر  عوامل این نمایش عبارتند از: مجری طرح: داود ‌نامور، آهنگساز و موسیقی زنده:عرفان مبرقع، طراح صحنه: جعفر ‌مهیاری، طراح گرافیک: مهدی ‌رایگانی، دستیاران کارگردان: معصومه ‌آرواز و اعظم شکوفه‌پور، امور بین‌الملل: بهار حیدری و پاشا اسمعیل‌زاده، ساخت تیزر و موشن گرافیک: بهروز ‌داوری، تولید: شرکت تئاتر و فیلم زندگی و عمارت ‌نوفل ‌لوشاتو.