به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، مسعود کردی، کارگردان نمایش «کودکان کار» که در بخش تئاتر با اجرای کودکان و نوجوانان زیر 18 سال اجرا می‌شود، گفت: داستان این اثر مربوط به غول بیکاری است که کودکان یک روستا را از زندگی خوش دور می‌سازد. در این نمایش مخاطبان می‌بینند که غول بیکاری، کودکان روستا را فریب داده و به شهر می‌برد. او کودکان را مجبور به دستفروشی در چهارراه‌ها می‌کند و با تهدید آنان به مقاصد پلید خود دست پیدا می‌کند. البته در ادامه این داستان کودکان کار موفق می‌شوند که از بند غول بیکاری رها شوند و او را نابود کنند.

او ادامه داد: سعی ما این بود که بتوانیم مشکلات کودکان کار و چالش‌هایی که آنان با روسای خود دارند را به تصویر بکشیم. همه می‌دانیم که برخی افراد سودجو با بهره‌جویی از این کودکان، دوران شیرین کودکی را از آنان می‌گیرند.

این کارگردان تصریح کرد: در این اثر موضوع کودکان کار و مشکلات آنان با زبانی طنز، کودکانه و موزیکال برای مخاطبان به تصویر کشیده می‌شود. البته امیدواریم که این اقدام بتواند جرقه‌ای در ذهن مسئولان مربوطه برای رسیدگی به مشکلات این کودکان ایجاد کند و قدمی در راه رفع آن باشد.

کردی، جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را از جمله بهترین رویدادهای بخش نمایشی کشور دانست و بیان کرد: با توجه به تعداد نسبتاً قابل توجه جشنواره‌هایی که در کشور برگزار می‌شود، معتقدم که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یکی از بهترین رویدادهای تئاتر، به لحاظ کیفی و ساختاری، در ایران است.

او تأکید کرد: روشن است که برگزاری جشنواره در هر شهر یا فضایی، باعث افزایش سطح فرهنگ مردم شهر می‌شود و کمک می‌کند که مردم و مخاطبان با تئاتر آمیخته شوند. این موضوع در مورد جشنواره تئاتر همدان به شکل بسیار دلپذیری شکل گرفته است زیرا این رویداد مربوط به کودکان و نوجوانان است و کمک می‌کند که افراد از همان اوان کودکی با هنر و تئاتر آشنا شوند. بنابراین فکر می‌کنم که جشنواره تئاتر همدان یک اتفاق ویژه و یکی از بهترین رویدادهایی است که به شکل بین‌المللی برگزار می‌شود.

این کارگردان خواستار افزایش تعداد کمی آثار این جشنواره شد و افزود: شاید بهتر باشد که تعداد آثار پذیرفته شده در جشنواره، افزایش پیدا کند زیرا به این شکل امکان بیشتری نیز برای کار کردن گروه‌های مختلف هنری فراهم می‌شود. البته همه ما  به خوبی می‌دانیم که مسئولین جشنواره بیشتر بر بحث کیفی تأکید دارند و تلاش دست اندرکاران این رویداد بر افزایش سطح کیفی آثار است، اما شاید یک نگاه کمیتی نیز در این مسیر نیاز باشد زیرا این امر سبب افزایش انگیزه گروه‌های تئاتر می‌شود.

عوامل نمایش «کودکان کار» عبارتند از بازیگران :غزل هدایتی، ملیکا حسینی، بهار بوریایی، آرام بوریایی، نفس محمدی؛ نوازنده: محمد شلکه و میثم کردی؛ طراحی صحنه: شیرین شاهوردی و مهدی بوریایی؛ دراماتورژ: سحر گیو؛ منشی صحنه: فاطمه پارسافرد.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.