گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مریم عابدی با عنوان «گر بر فلکم دست بُدی چون یزدان... » در گالری اثر برپاست. عابدی در گفتگو با هنر آنلاین با بیان اینکه هشت اثر در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: من از چند سال پیش با پارچه بوم قالی بافی می‌کنم و کار‌هایم چیزی بین قالی بافی و معماری هستند. در واقع پارچه بوم به جای آنکه زمینه‌ای برای نقاشی باشد خودش موضوع نقاشی من شده است.

عابدی افزود: من قبلاً به صورت آکادمیک نقاشی می‌کردم و کار‌هایم فیگوراتیو بود، اما پس از پایان تحصیل در آمریکا و بازگشت به ایران، احساس خوبی برای نقاشی کردن نداشتم و به جای آن دو سال کار‌هایی مانند قالیبافی و خیاطی انجام دادم. پس از آنکه به نقاشی برگشتم فضای آکادمیک برایم قدیمی شده بود و می‌خواستم در کارم تغییر ایجاد کنم. با تجربیاتی که در قالی بافی و خیاطی به دست آورده بودم، بافت و تار و پود برایم مهم شده بود و این بار خود پارچه بوم موضوعی شد که به آن جدی‌تر فکر کردم.

عابدی ادامه داد: برای این کار پارچه بوم را به صورت نوار‌های باریک برش می‌دهم و چهارچوب بوم تبدیل به دار قالی می‌شود که تاروپود‌ها را روی آن می‌آورم. اندازه متغیر این تاروپود‌ها باعث می‌شود انحنا‌های مختلفی در کار به وجود آید و به فرم‌های معماری، آجرچینی یا فرم‌های انتزاعی تبدیل شود.

مریم عابدی

او با بیان اینکه از ابتدا هیچ تصویری در ذهن ندارد، گفت: می‌توانم از قبل برای کارم طراحی کنم اما چون نمی‌خواهم چیزی را بازنمایی کنم اجازه می‌دهم اتفاقات در طول کار بیفتد. البته محاسباتی دارم که می‌دانم نوار‌ها باید چه اندازه‌ای بریده شوند و چگونه با چهارچوب هماهنگ شوند. فرم‌ها به صورت خودجوش از کار بیرون می‌آیند و پس از شکل‌گیری اثر نیز هر کسی می‌تواند برداشت متفاوتی داشته باشد و این به ذهنیت بیننده برمی‌گردد که در یک اثر گنبد یا سر در یا حتی یخچال‌های کویری را ببیند.

عابدی درباره نحوه استفاده از رنگ در آثارش گفت: نوار‌هایی را که می‌برم ابتدا رنگ می‌زنم و گاهی در پایان کار اگر نیاز هست که فرمی بیشتر به چشم بیاید و پدیدار شود به آن رنگ اضافه می‌کنم. نحوه قرار دادن نوار‌های پارچه‌ای بر روی چهارچوب نیز دقیقاً مانند پروسه بوم کشی انجام می‌شود، اما به جای اینکه یک پارچه بوم بزرگ بر روی چهارچوب کشیده شود، نوار‌های باریک را در کنار هم قرار می‌دهم و از پشت بر روی چهارچوب منگنه می‌زنم. البته این روند مانند قالی بافی انجام می‌شود یعنی ابتدا تار‌های عمودی را می‌کشم و بعد پود‌های افقی را از لابه لای آن‌ها رد می‌کنم و می‌بافم.

عابدی افزود: این تکنیک باعث شد که دستم بازتر شود و آزادانه کار کنم، اما ممکن است کسی دیگر بگوید این شیوه محدود است چون فقط از خود چیزی که بوم در اختیارم می‌گذارد استفاده می‌کنم. قبلاً به دنبال سوژه‌ای از بیرون می‌گشتم تا آن را روی بوم نقاشی آورم ولی وقتی ذهنم را به سوژه محدود نکردم با خود نقاشی و موضوع آن درگیر شدم تا در این دنیا چیزی را کشف کنم.

مریم عابدی

این هنرمند افزود: این مجموعه بیشتر بر هندسه و محاسبات تمرکز داشت و در مجموعه قبلی بیشتر به فرم‌ها توجه داشتم. مشتاق هستم که ببینم در مرحله بعد چه خواهد شد. این تکنیک خودش مراحل کار را به من آموزش می‌دهد و در مسیر این کار کردن خود من نیز شکل می‌گیرم.

نمایشگاه آثار مریم عابدی تا ۲۷ خرداد در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره ۱۶، روبروی خانه هنرمندان میزبان هنردوستان است.