به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره تئاتر بین‌المللی کودک و نوجوان، سمیرا یزدان پژو، کارگردان نمایش «پرنده آبی» که در بخش تئاتر با اجرای کودکان و نوجوانان زیر 18 سال حضور دارد، درباره محتوای این نمایش، گفت: داستان نمایش درباره خواهر و برادری است که در شب سال نو و طبق رسم هر سال منتظر آمدن بابانوئل هستند اما به دلیل بیماری مادر این دو کودک، بابانوئلی در کار نیست. در ادامه و در رویاپردازی این دو کودک برای شب سال نو، یک پری وارد فضا می‌شود. این پری از کودکان درخواست می‌کند که به دنبال پرنده آبی بروند و رویاهای خود یا به عبارتی مسیر خوشبختی را دنبال کنند.

او ادامه داد: در این داستان مخاطبان، اثرات جنگ و میزان خشونت موجود در آن را می‌بینند. در واقع شخصیت‌های اصلی داستان با دنبال کردن آرزوی خود که همان پایان یافتن جنگ است، درون این اثر به دنبال پرنده آبی خوشبختی حرکت می‌کنند. مسیر نمایش در این داستان دارای فراز و نشیب‌های بسیاری است و مباحث مختلفی چون عشق، توجه به محیط‌زیست و ... نیز مطرح می‌شود. در واقع نمایش سعی دارد که مخاطبان را متوجه این امر کند که چگونه انسان‌ها خوشبختی خود را از دست می‌دهند و اساساً چرا از خود گذشتگی به دست فراموشی سپرده شده است.

این کارگردان، از تأکید بر مفهوم جنگ در این اثر خبر داد و افزود: در این اثر، موضوع جنگ نیز، به نمایش افزوده شد البته چند پرده را نیز به صورت کلی از کار حذف کردم، زیرا معتقدم که قشر کودک و نوجوان باید بدانند که جنگ تا چه اندازه دارای عواقب وخیم و گسترده است.

یزدان پژوه، خاطرنشان کرد: این اثر به شیوه تئاتر کاغذی و با استفاده از عروسک‌های کاغذی اجرا می‌شود و نوجوانان، کار صداسازی و اجرای اثر را بر عهده دارند.

او درباره دلیل انتخاب متن موریس مترلینگ برای اجرا در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، گفت: متن «پرنده آبی» متعلق به زمان خاصی نیست و در هر شرایطی قابل استفاده است. نکته دیگر این است که نمایش «پرنده آبی»، مفهوم بسیار مهمی دارد، زیرا این پرنده نماد خوشبختی انسان‌هاست که امروز آن را از دست داده‌اند. در واقع سعی داشتم که با اجرای این اثر تلنگری به مخاطبان و انسان امروز بزنم تا بدانند که در بسیاری از مواقع خوشبختی در کنار ماست اما چشم ما قادر به دیدن این خوشبختی و شادمانی‌ها نیست.

این کارگردان، تصریح کرد: این نمایش سعی دارد به مخاطب کودک و نوجوان بیاموزد که باید قدر داشته‌های خود را بدانند و حاضر باشند برای به دست آوردن آنچه که دوست دارند، از برخی چیزها دل بکنند و در مسیر خوشبختی فداکار باشند. مفهوم جنگ نیز با این هدف در اثر قرار داده شد که کودکان و نوجوانان بدانند که جنگ باعث از بین رفتن انسان‌ها، محیط‌زیست، جنگل و تمام زیبایی‌های جهان می‌شود.

یزدان پژو، جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را رویداد مهمی خواند و در این باره گفت: این جشنواره سعی دارد که مفاهیم مختلف را از طریق نمایش، فرم، رنگ، صدا و ... به مخاطبان خود القا کنند. این در حالی است که امروز و در شرایط کنونی، بستر فرهنگی و هنری موجود در کشور بسیار محدود و اندک شده است، بنابراین جشنواره می‌تواند کمک کند که این کالاهای فرهنگی در زمانی هر چند کوتاه به دست مخاطبان اصلی خود برسد و یک سری از کودکان و نوجوانان بتوانند با دیدن این نمایش‌ها مفاهیم زندگی را بهتر درک کنند.

او افزود: دیدن این آثار می‌تواند تلنگری بر زندگی کودکان و نوجوانان باشد و به نوعی بر آینده آنان تأثیرگذار شود. ضمن اینکه برخی از این کودکان و نوجوانان نیز، با دیدن آثار جشنواره به سمت این هنر سوق پیدا می‌کنند و می‌توانند در آینده راه خود را در شاخه نمایش پیدا کنند. در واقع این جشنواره می‌تواند باعث استعدادیابی برخی از این کودکان و نوجوانان نیز شود.

کارگردان نمایش «پرنده آبی» پیشنهاد کرد: اگر بخش تئاتر کودکان زیر 18 سال نیز رقابتی بود، بهتر بود زیرا رقابتی بودن این بخش، باعث افزایش انگیزه گروه‌ها نیز می‌شد. در واقع عدم رقابتی بودن این بخش باعث شده که در انتها مشخص نشود کدام کار مخاطب بیشتری را جذب کرده یا مفهوم بهتری داشته است. در واقع غیررقابتی بودن، باعث مبهم شدن عملکرد گروه‌ها می‌شود.

دیگر عوامل نمایش «پرنده آبی» عبارت‌اند از کارگردان: سمیرا یزدان پژو و آنیتا توکلی؛ بازی‌دهندگان: دیانا حاجی قاسم، مهسا رستم‌خانی، آنیتا توکلی؛ طراحی و ساخت عروسک: سمیرا یزدان پژو؛ طراحی و ساخت دکور: علی محمدی و سمیرا یزدان پژو؛ پخش موسیقی: سارا یزدان پژو؛ نور: علی محمدی و طراح پوستر و بروشور: ایمان یزدان پژو.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود. مشروح اخبار جشنواره را می‌توانید از سایت https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.