گروه سینمایی هنرآنلاین: مهرداد شیخان کارگردان مستند «انیمیشن ایرانی» که در جشنواره پویانمایی نیز حضور داشت، درباره این اثر گفت: «انیمیشن ایرانی» مستندی تاریخ‌نگار با موضوع تاریخچه انیمیشن و هفت دهه تولید انیمیشن ایران است.

شیخان با بیان اینکه این سال‌ها به رشد خوبی در آثار کوتاه و تجربی رسیده‌ایم، گفت: همه این موفقیت‌ها به همت انیمیشن‌سازانی بوده که تولید این نوع آثار برای‌شان اهمیت داشته است. اما به نظر می‌رسد سینمای انیمیشن راه نرفته بسیار دارد.

وی ادامه داد: انیمیشن‌های کوتاه به دلیل ساختار و نگاهی که سازندگان آنها دارند، با نوع نگاه و انگیزه سازندگان آثار سینمایی انیمیشن تفاوت و فاصله دارد. این مختص هر کشوری ا‌ست که در آن انیمیشن رشد دارد و به پیشرفت رسیده است.

این کارگردان در ادامه بیان کرد: پیش از پاسخ به اینکه چطور می‌توان از این استعدادها برای فعالیت در تولیدات سینمایی کمک گرفت یا به آنها جهت داد، باید دید آیا سازندگان انیمیشن‌های کوتاه توان و امکان آن را دارند اثر بلند تولید کنند. یادمان باشد انیمیشن سینمایی – مثل هر نوع فیلم سینمایی - پیش از آنکه مبتنی بر فرم و اصول ساخت انیمیشن باشد، بر اساس درام پیش می‌رود. درامی که از فرم انیمیشنی برای روایتش بهره می‌برد. این یعنی سینمایی‌ساز انیمیشن بیش از تکنیک و فرم باید سینما را بشناسد و از امکانات آن آگاه باشد. من این را کمتر سراغ دارم.

شیخان با بیان اینکه جشنواره پویانمایی کارنامه درخشانی دارد، گفت: هر دوره برگزاری‌ این جشنواره به رونق انیمیشن ایران کمک کرده و باعث اعتلای آن شده است.

وی در پایان اظهار داشت: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در تولید انیمیشن‌های کوتاه و تکتیکی در سال‌های اخیر آمار و فعالیت‌های چشمگیری هم در کمیت تولیدت هم در کیفیت‌ داشته و باعث شکل‌گیری جریانی مولف در انیمیشن ایران شده است.