گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار حکیمه سلیمانی با عنوان «سلام» در گالری مورا برگزار شد. سلیمانی در گفت و گو با هنر آنلاین با بیان اینکه ۲۰ اثر با تکنیک اکریلیک روی بوم در این مجموعه به نمایش درآمد، گفت: سعی کردم بیشتر سبک‌ها را در کار‌هایم به کار ببرم و آن‌ها را با مینیاتور، طلاکاری و... تلفیق کنم.

او درباره موضوع آثارش گفت: دو سال پیش به دنبال موضوعی برای نقاشی می‌گشتم و مادرم به من گفت قرآن پر از داستان‌هایی است که می‌توانی از آن‌ها استفاده کنی. من هم با مراجعه به قرآن کارم را با داستان حضرت سلیمان شروع کردم و سعی کردم بشارت‌هایی که در قرآن وجود دارد را استفاده کنم. پس از آن به سراغ مضمون فرشتگان در قرآن رفتم و بازهم بشارت‌ها را مورد توجه قرار دادم.

سلیمانی درباره شیوه کار خود گفت: من آیه را می‌خواندم و برداشتی که از آن داشتم را تصویرسازی کرده و روی بوم می‌آوردم. نمی‌خواستم رمزآلود کار کنم زیرا خود قرآن سرشار از رمز و راز است و من می‌خواستم آنچه خودم فهمیده‌ام را به دیگران هم منتقل می‌کنم. مخاطبی که آثار مرا ببیند اگر از قبل با این داستان‌های قرآنی آشنا باشد با دیدن تابلو‌ها می‌تواند متوجه ارتباط آن‌ها بشود، اما خیلی از مخاطبان نیز که این آیات را نمی‌شناختند از من توضیح می‌خواستند و بعداً این ارتباط برایشان جالب می‌شد.

او درباره نحوه نمایش این داستان‌ها گفت: نقاشی کار حسی هست و من فرمول مشخصی برای این کار نداشتم اما با توجه به هر آیه سعی می‌کردم فضای مناسب آن را به وجود آورم. به عنوان مثال در داستان حضرت سلیمان آیاتی که مربوط به سلیمان و بلقیس است فضای کاملاً زمینی دارد و این افراد از ثروتمندترین مردم زمان خود بودند. بنابراین من در کار‌ها از ورق طلا، تذهیب و نقوش ایرانی استفاده کردم تا این حال و هوا را نشان دهم. اما در مجموعه فرشتگان با توجه به اینکه داستان‌ها به ماورا طبیعه می‌پردازد و بیشتر جنبه عرفانی دارد من هم فضا را ساده‌تر کردم.

سلیمانی ادامه داد: در مجموعه فرشتگان بیشتر کار‌ها سورئال است و از المان‌های ایرانی هم استفاده کردم. به عنوان مثال در تابلوی حضرت مریم، بشارتی وجود دارد اما چون این بشارت دیدنی نیست من از المان‌هایی مانند ماهی، لاله، انار انگور، و... استفاده کردم که نماد زایش و آفرینش هستند.

او درباره قابلیت داستان‌های قرآنی برای تبدیل شدن به آثار هنری گفت: احساس می‌کنم وارد فضایی بی‌نهایت شده‌ام و همیشه موضوع برای کار کردن دارم. من اصلاً با آیات عذاب کاری نداشتم و فقط به بشارت‌ها پرداختم اما همین بخش نیز بسیار گسترده است و هر کلمه آن یک تصویر است.