گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار لیلا اسلامی با عنوان «بوهیمیا» در گالری شیرین برپاست. اسلامی در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۲ اثر در این مجموعه به نمایش درآمده است که با تکنیک رنگ روغن روی بوم کار شده‌اند گفت: من از دوران هنرستان تا کارشناسی ارشد در رشته نقاشی تحصیل کردم و مبانی هنر‌های تجسمی که پایه دروس تجسمی است برای من بسیار جذاب بود. بازی‌های خط و نقطه مرا به خود جلب می‌کرد و بعد‌ها که مطالعات مردم‌شناسی و معماری داشتم همه این‌ها با هم ترکیب شدند و پایه کارم شکل گرفت.

اسلامی افزود: کار‌های من ماهیت تکثیر دارد و تکثیر خصیصه هنر معاصر است. همچنین در تابلو‌ها روایت وجود دارد و می‌خواستم با استفاده از بازی خط و نقطه این روایت را به صورت پیدا و پنهان مطرح کنم. زیست فردی هر انسان شامل تعلقات خاطری می‌شود که با آن زندگی می‌کند و در کار‌های من نیز چیز‌های آشنایی هست که مخاطب می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

اسلامی ادامه داد: مردم هر منطقه با رفتار و سنت‌های خاصی زندگی می‌کنند و زیست فردی مشخصی دارند. جذابیت‌های خاصی که در زندگی مردم وجود دارد را به صورت یک طراحی عینی در کار‌هایم آوردم و عنوان نمایشگاه من نیز به این موضوع اشاره دارد که مطالعات مردم‌شناسی در کار‌هایم پررنگ است. آداب و سنن و شیوه زندگی مردم مناطق مختلف را مطالعه کردم و این‌ها با چیز‌های دیگری مانند یک پلان از فیلم سینمایی، منظره و... ترکیب شده است و در نهایت فضایی ایجاد شده که خلاقیت در آن رخ داده است.

او با بیان اینکه معماری برایش بسیار جذاب است گفت: بنا‌های مختلف که ممکن است برای دیگران هم آشنا باشند در این آثار به کار رفته‌اند و مخاطب هم اگر با آن‌ها آشنا باشد ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.

او با اشاره به روایت‌گر بودن آثارش گفت: یک موقعیت یا روایت در تابلو‌های من می‌چرخد و تکرار می‌شود اما در هر اثر پایان متفاوتی دارد، یا نتیجه اتفاقی که در یک تابلو رخ داده در کار بعدی دیده می‌شود. در این آٍثار روایت‌های شخصی، اجتماعی و... با هم ترکیب می‌شوند و زمانی که این‌ها را باهم ترکیب می‌کنم شکل نهایی به وجود می‌آید و دیگر نمی‌توانم بگویم آنچه کشیده‌ام داستان شاهنامه است یا چیز دیگری است.

اسلامی درباره روند شکل‌گیری آثار خود گفت: ابتدا طراحی اولیه را با رنگ روغن به صورت عینی و دقیق روی بوم انجام می‌دهم و بعد رنگ‌گذاری و ساخت و ساز انجام می‌شود. در لایه‌های بعدی که می‌خواهم همه این‌ها را به هم وصل کنم شابلون‌هایی درست می‌کنم و بازی خط و نقطه را انجام می‌دهم. بخش‌هایی از آنچه کشیده‌ام زیر این خط و نقطه‌ها پنهان می‌شود و بخش‌هایی آشکار می‌ماند. این بخش آخر بسیار در کار‌هایم تأثیرگذار است و تغییرات زیادی ایجاد می‌کند. گاهی اوقات ناگهان به آنچه می‌خواهم می‌رسم و احساس می‌کنم کار را باید در آن لحظه تمام کنم، اما گاهی اوقات این تغییرات ممکن است کار را خراب کند و مجبور شوم مدت طولانی دوباره روی آن کار کنم. در مجموع ریسک این کار خیلی بالاست اما در روند و شکل نهایی کارم خیلی مؤثر است.