گروه تجسمی هنرآنلاین: غلامعلی طاهری از هنرمندان نقاشی است که پرتره‌های متعددی از حضرت امام خمینی(ره) به تصویر کشیده است. طاهری در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه از زمان کودکی علاقه زیادی به نقاشی پرتره داشته گفت: در دوران دانشگاه با مطالعه تاریخ هنر متوجه شدم در طول تاریخ هنرمندان همواره چهره شخصیت‌های برجسته دوره خود را در قالب نقاشی یا مجسمه ساخته‌اند و آثار آن‌ها در تاریخ هنر باقی مانده است. این تابلو‌های فاخر نشاندهنده قدرت و ابهت یک شخصیت است و از سوی دیگر نویسندگان، موسیقیدان‌ها و هنرمندان بزرگی هستند که چهره آن‌ها توسط نقاشان درجه یک به تصویر کشیده شده است.

طاهری افزود: رامبراند، رپین، میکل آنژ و... بسیاری از شخصیت‌های مهم زمان خود را نقاشی کردند و با دیدن این آثار در ذهن من این موضوع شکل گرفت که به عنوان یک نقاش باید بتوانم شخصیت‌های ماندگار تاریخ معاصر را در قالب آثار ماندگار و فاخر نقاشی کنم تا در تاریخ هنر ایران باقی بماند. یکی از شخصیت‌هایی که به دلیل افکار، ‌اندیشه‌ها و راهبرد در جریان انقلاب اسلامی ایران برایم جذاب بود، امام خمینی (ره) بود که تصمیم گرفتم به نقاشی از چهره‌ایشان بپردازم. علاوه بر آن به دلیل علاقه‌ای که به شهدا داشتم چهره افرادی مانند شهید همت، شهید باکری و... را نقاشی کردم که در موزه شهدا نگهداری می‌شوند.

طاهری با اشاره به اینکه نقاشی‌های متعددی از چهره امام خمینی (ره) کشیده است گفت: چهره امام را از دو وجه سیاست‌مدار و عارف به تصویر کشیده‌ام و سعی کردم نقاشی من بیان‌کننده شخصیت و خلق و خوی‌ایشان باشد.

طاهری درباره اینکه برای نقاشی از چهره امام خمینی (ره) از عکس استفاده می‌کند یا ذهنیات خود را به کار می‌گیرد گفت: در نقاشی هم مانند ادبیات و شعر اصلی به نام تداعی معانی وجود دارد، به این معنا که وقتی چیزی را می‌بینیم به یاد چیز دیگری می‌افتیم. من امام را از نزدیک دیدم و حس قوی نسبت به‌ایشان داشتم. در ضمن وقتی قصد دارم شخصیتی را نقاشی کنم در ذهن خودم تصویر آن‌ها را شکل می‌دهم و تمام آن افکار، ‌اندیشه، رفتار و... برایم تداعی معانی شده و در پرتره‌ای که نقاشی می‌کنم منعکس می‌شوند.

طاهری افزود: علاوه بر آن تصویری که از شخصیت امام انتخاب می‌کنم در راستای بیان کاراکتری است که قصد نشان دادن آن را دارم. در عکس‌های مختلفی که در زمان رویداد‌هایی مانند سخنرانی، از دست دادن یک عزیز، واقعه سیاسی، مراسم مذهبی و... ثبت شده‌اند حالت‌ها و حس‌های مختلفی وجود دارد که من نقاش باید همه آن‌ها را مرور کنم وگرنه صرفاً یک چهره را روی بوم کپی کرده‌ام.

این مدرس دانشگاه گفت: برای کشیدن نقاشی پرتره اگر ارتباط معنایی با سوژه نداشته باشید، نقاشی گویا نخواهد بود. عناصر اصلی بافت، خط و رنگ باید به کمک عناصر چهره بیاید و چگونگی استفاده از آن‌ها در کنار یکدیگر است که باعث می‌شود حالت چهره خوب بیان شود. من با وسواس زیادی نقاشی چهره را انجام می‌دهم و همین کار من را متفاوت می‌کند.