گروه سینمایی هنرآنلاین: اهورا شهبازی کارگردان انیمیشن «کلاغ» که در جشنواره پویانمایی امسال حضور داشت، درباره این اثر گفت: انیمیشن «کلاغ» حدود ۹ دقیقه است. این فیلم اقتباسی آزاد از شعر عقاب آقای پرویز ناتل خانلری است. اما پیش از هرچیز بیانگر نگرش شخصی‌ام در مواجهه با محیط پیرامونم است. به بیان دیگر شعر عقاب دستمایه‌ای شد تا به بازآفرینی جهان شخصی خودم در این فیلم بپردازم. 

شهبازی با بیان اینکه تعیین جایگاه انیمیشن در کشور کار دشواری است، گفت: اول باید دید که ما انیمیشن را در چه سطحی از جامعه مورد بررسی قرار می‌دهیم. هم در شبکه‌های اجتماعی شاهد آثار مختلف هستیم، هم شاهد تولیدات رو به رشد فیلم (وسریال) انیمیشن تجاری در استودیوهای انیمیشن هستیم و هم در سطح فرهنگی و هنری فعالین این رشته مشغول تولید آثار مستقل خود هستند. به عبارت دیگر انیمیشن در کشور هم برای مخاطب عام تولید می‌شود هم مخاطب خاص. در هر بخش هنرمندان کار خود را انجام می‌دهند. امروز در ایران انیمیشن تجاری با کیفیت مناسب در استودیوهای فیلمسازی تولید می‌شود. همچنین شاهد موفقیت فیلم‌های مستقل در سطح جهانی هستیم. مورد دوم برای من بسیار خوشحال کننده و امیدبخش است. در یک کلام این رسانه در سطوح مختلف در جریان است و کار خود را می‌کند.

این کارگردان در ادامه گفت: استودیوهای انیمیشن و سازمان‌های مربوط به تولید فیلم و انیمیشن می‌توانند بیش از پیش به استعدادهای جوانی که خود را ثابت کرده‌اند، اعتماد کنند و آنها را در تولید آثار بعدی‌شان حمایت کنند. البته به شرطی که دست هنرمند در تولید اثر باز باشد و سرمایه‌گذاران ریسک پذیر باشند. نه اینکه به دلایل اقتصادی، ترس از شکست و مواردی از این قبیل، هنرمندان و استعدادهای جوان را به همان مسیرهای تکراری که پیشتر آزمایش خود را پس داده‌اند بازگردانند. هنرمندان باید به خلق آثار بدیع خود بپردازند حتی اگر بعضی از این آثار موفقیت چندانی کسب نکنند.

وی درباره جشنواره‌های انیمیشن و جشنواره پویانمایی گفت: جشنواره‌های انیمیشن قطعا نقش مهمی را ایفا می‌کنند. به لطف همین دوسالانه‌ها و دیگر جشنواره‌هاست که امکانی فراهم می‌شود تا هنرمندان و فعالان این رشته از روند کاری یکدیگر مطلع شوند و با یکدیگر در ارتباط باشند و همچنین جهان خلق شده خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. جشنواره‌ها موجب می‌شوند تا فیلمسازان و علاقه‌مندان این رسانه در کنار هم در سالن‌های نمایش آثار را تماشا کنند. فکر می‌کنم برای هر فیلمساز مهم باشد که اثر خود را در سالن سینما در کنار دیگر مخاطبان تماشا کند تا به این صورت دوباره فیلم را از جایگاه تماشاگر تجربه کند.

شهبازی در پایان گفت: به‌عنوان فیلمسازی که تجربه تولید فیلم با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را داشته، میتوانم بگویم که نقش مرکز در روند تولید فیلم‌های تجربی و کوتاه انیمیشن -در هر ژانر و تکنیکی- پررنگ بوده و در سال‌های اخیر به واسطه‌ مدیریت صحیح و حمایت از فیلم‌سازان (چه هنرمندان حرفه‌ای چه استعداد‌های جوان) شاهد تولید تعداد زیادی از آثار با کیفیت و درخور حضور در جشنواره‌های جهانی بوده‌ایم. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و در آینده شاهد موفقیت‌های بیشتر آثار ایرانی در عرصه‌های جهانی باشیم.

11