گروه معماری هنرآنلاین: جایزه پروژه‌های مرحله نهایی مسابقه معماری آقاخان هر سه سال یکبار از سوی بنیاد توسعه آقاخان به طرح‌های برتر ارائه می‌شود. این جایزه بر روی شیوه‌های بومی، اسلامی و راهکردهای معماری سنتی و مدرن و تأثیر آن بر توسعه متمرکز است. جایزه این مسابقه معماری یک میلیون دلار است.

۲۰ نامزد نهایی جایزه آقاخان در سال ۲۰۲۲ اعلام شدند که سه پروژه ایرانی در میان آن‌ها دیده می‌شود. این پروژه‌ها که توسط هیات داوران مسابقه از میان ۴۶۳ اثر ارسالی از ۱۶ کشور انتخاب شده‌اند با هم به رقابت می‌پردازند.

«مدرسه جدگال» در روستای سیدبار چابهار پروژه‌ای از آرش علی‌آبادی، «خانه آبان» اثری از محمد عرب و مینا معین‌الدینی و «کارخانه آرگو» پروژه‌ای از احمدرضا شریکر، معمار و مسئول بازسازی کارخانه آرگو نامزدهای این فهرست هستند.

در این مرحله، ۲۰ پروژه از کشورهای مختلف جهان از جمله بحرین، کویت، هند، نیجریه، فلسطین، سنگال، سریلانکا، تونس، ترکیه، امارات متحده عربی، لبنان مراکش، کیپ‌ورد و دو کشور بنگلادش و اندونزی با دو پروژه حضور دارند.

اعضا هیات داوران جایزه معمار آقاخان عبارتند از نادر تهرانی، نادا ال حسن، کادر آتیا، فرانسیس کِره، سیبل بوزدوگان، آن لاکاتون، کازی خالد اشرف و لینا قوتمه.

تصاویری از ۲۰ اثر انتخاب شده از ۲ تا ۳۰ ژوئن به عنوان بخشی از پروژه‌ کینگز کراس لندن همزمان با جشنواره معماری لندن به نمایش گذاشته خواهد شد.

جایزه آقاخان

 

جایزه آقاخان