به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، نشست سیدمهدی جوادی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی با اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران روز گذشته ۱۰ خردادماه برگزار شد و در این دیدار محسن امیریوسفی، نادر مقدس، احمد امینی، قدرت‌الله صلح‌میزرایی، محمدرضا عرب، وحید موسائیان، بهمن کامیار، مهرداد خوشبخت و مصطفی کیایی حضور داشتند.

در این نشست، اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران با اشاره به سابقه ۴۰ ساله کانون کارگردانان در امور صنفی و کسب بیش از ۸ هزار جایزه توسط نزدیک به ۴۰۰ کارگردان حرفه‌ای عضو این صنف سینمایی، ضمن بیان دغدغه‌های حرفه‌ای و صنفی خود به بیان پیشنهاداتی برای همکاری متقابل با بنیاد سینمایی فارابی با هدف ارتقای جایگاه کانون کارگردانان سینمای ایران پرداختند.

ایجاد کلاس انتقال تجربه در سراسر کشور به خصوص مناطق محروم، تولید مشترک با کشورهای فارسی ‌زبان معروف به حوزه نوروز، همکاری با کشورهای اسلامی و مشترک‌المنافع مانند چین، لزوم بازنگری مأموریت‌های فارابی براساس شرایط روز، ورود بنیاد فارابی به حوزه نمایش خانگی با توجه به ادغام مأموریت‌های مؤسسه رسانه‌های تصویری در فارابی، لزوم احیای انتشارات فارابی به عنوان مهمترین بازوی نشر کتب مرجع سینمایی، اصلاح نگرش در سیستم ارزشیابی فیلمنامه، همکاری با فارابی در فرآیند صدور مجوز حرفه‌ای به کارگردانان اول و لزوم اهمیت قائل شدن به جایگاه کارگردان به عنوان پدیدآورنده اصلی یک اثر، از مهمترین نکاتی بود که توسط اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران مطرح شد.

در ادامه سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز با استقبال از برگزاری این نشست، ضمن ابراز امیدواری نسبت به تداوم اینگونه جلسات صنفی و ارتباط مستقیم با بدنه صنوف تأثیرگذار سینمای ایران، اظهار کرد: قائل به این هستیم که تار و پود یک اثر سینمایی پیش از هر چیز نشأت گرفته از اندیشه کارگردان آن است و در بازتعریف مأموریت‌های بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهاد ملی سینمای ایران، حتما کانون کارگردانان و اعضای این صنف نقشی پررنگ در پیشبرد اهداف کلان ما دارند.

او افزود: من به عنوان مدیرعامل فارابی بیش از شما در این مکان مهمان هستم و معتقدم که فارابی حتما نیاز به یک تحول دارد، چراکه در دهه ۶۰ و ۷۰ یک فرآیند داشت که این مقتضیات در دهه ۸۰ و ۹۰ تغییر یافت و امروز به عنوان نهاد ملی سینمای ایران، حتما باید جایگاه خودش را در اکوسیستم جدید سینما پیدا کند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: فارابی یک نهاد ملی غیرحقوقی و تسهیل‌گر و پیشرو در سینما است. در دوره جدید ما هر فیلمی را در فارابی نخواهیم ساخت بلکه فیلمی را می‌سازیم که ناظر بر دغدغه‌های ملی و میهنی، یک نوآوری با خود به سینما بیاورد و در این مسیر، از فیلمنامه‌های مناسب و هم‌سو با استانداردهای ۱۲ گانه فارابی در حوزه‌هایی نظیر طنز فاخر و پاک، مسأله ملی جمعیت، مساله ملی و مهم محیط زیست، مسأله عرق ملی (نوجوانان)، بحث دفاع مقدس و آرمان‌های انقلاب اسلامی، حتما حمایت خواهیم کرد.

جوادی ادامه داد: یکی از بحران‌های فارابی این بود که تکلیف این بنیاد با تولیداتش مشخص نبود، جشنواره به جشنواره برای کودک فیلم می‌ساختیم و بعد از نمایش در جشنواره آرشیو می‌شد. در حالیکه ما به دوستان گفته‌ایم که حتی اگر براساس ارزیابی شورای تخصصی کودک، امسال جشنواره را هم برگزار نکردیم، باید در هر فصل یک فیلم کودک خوب تولید شود.

او در پایان تصریح کرد: اینکه چرا فارابی باید یک فیلم را بسازد، سوال اصلی امروز ما است و توجیه دلایل ساخته‌شدن یک فیلم، برای ما بسیار مهم است. مساله جمعیت، محیط زیست و آب و هوا، امروز مساله کشور هستند و طبیعتا مساله ما هم در فارابی محسوب می‌شوند.

تأسیس «خانه فیلمنامه» و کلینیک فیلمنامه، موضوع اقتباس در سینمای ایران و اهمیت این حوزه در دوره جدید مدیریت فارابی، تشکیل کارگروه سینما در وزارت امور خارجه و توجه به ژانر و تنوع ژانر در سینمای ایران دیگر موضوعاتی بود که در دیدار اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان با مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان این نشست نیز با پیشنهاد شورای مرکزی کانون کارگردانان و موافقت سیدمهدی جوادی، در راستای واگذاری مسئولیت فرآیند فیلم اول به فارابی و تشکیل باشگاه فیلم اولی‌ها، حضور نماینده کانون کارگردانان در شورای فیلم اولی‌ها و استفاده از نظرات مشورتی اعضای کانون و همچنین استفاده از ظرفیت کانون کارگردانان در برگزاری رویداد سینماتک با بنیاد سینمایی فارابی توافقات مشترک حاصل شد.