گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب «چرا فیلم می‌سازم؟» با زیرعنوان یکصد و چند دلیل مهم برای فیلمسازی نوشته فرانسوا تروفو با ترجمه عباس رزیجی به‌تازگی توسط انتشارات دایره سفید منتشر شده است. 

رزیجی این کتاب را مرام‌نامه‌ای برای کارگردان‌ها دانست و به هنرآنلاین گفت: این که یک فیلمساز چرا باید فیلم بسازد؟ پرسشی است که متاسفانه بسیاری از اهالی این حرفه یا جوابی برای آن ندارند یا اصلا خود را با این سئوال مواجه نکرده‌اند. این مسئله بسیار مهم درباره اغلب فیلمسازهای دنیا صدق می‌کند که فیلمسازی فقط برای آن‌ها شغل است و از طریق آن امرار معاش می‌کنند. 

او با این توضیح که فرانسوا تروفو در کتاب ۱۱۰ دلیل موثر برای فیلمسازی را مطرح کرده است، ادامه‌داد: این موارد تجربه شخصی نیست بلکه نشات گرفته از فهم تروفو از این حرفه است و شاید فقط یکی یا دو موارد کتاب به ذائقه این هنرمند خوش بیاید و یا به تفکر او بخورد. به‌عنوان نمونه، من فیلم می‌سازم تا تماشاچی ببیند آدم بی‌گناه، هم می‌تواند پای چوبه‌دار برود هم بالای دار.

رزیجی با بیان این که کتاب «چرا فیلم می‌سازم؟» باعث می‌شود برخی از فیلمسازان جواب درست و روشنی برای فعالیت خود داشته باشند، افزود: به‌طور کلی کتاب می‌تواند مورد استفاده هر شخص علاقه‌مند به فیلمسازی قرار بگیرد و مخاطبان آن فقط سینماگران نیستند. نثر کتاب به شعر نو و جستار طعنه می‌زند و بیشترین شباهت را با سبک ساده، بی‌پروا و معترض تروفو در سینما دارد.