به گزارش هنرآنلاین، مهدی باقری مستندساز درباره سینمای «هنر و تجربه» گفت: پیش از این پیشنهاد دادم که بهترین راه برای اکران فیلم های مستند به خصوص در گروه «هنر و تجربه» این است که یک شورای پژوهشی اکران سینمای مستند تشکیل شود که مانند شورای نمایش فیلم های سینمایی کار کند.

وی ادامه داد: در این شورا هم انجمن تهیه کنندگان و انجمن کارگردانان و هم نمایندگان هنر و تجربه حضور داشته باشند، تا فیلم های مستند تولید شده در این شورا دسته بندی شود تا برای فیلم های مستند و موضوع های مختلف فضای اکران مناسب پیشنهاد دهند.

این کارگردان مستند تاکید کرد: ممکن است یک مستند مناسب اکران دانشگاهی، یک مستند برای سینماها و یک مستند نیز برای پلتفرم ها مناسب باشد. فکر می کنم چنین شورایی می تواند مسئول این باشد تا با مشورت از آدم های حرفه‌ای امکان نمایش فیلم های مستند با موضوع‌های مختلف را ایجاد کند. 

وی توضیح داد: به نظر می رسد فیلم های ما دارد هدر می رود، با اکران کردن در سالن سینما و تعدادی تماشاگر بسیار کم با وجود اینکه وظیفه فرهنگی دولت است که چنین سوبسیدی را به فیلم های مستند داده و سالن برای نمایش های آن در اختیار فیلم ها قرار دهد، اما مساله مهم این است که در زمان اکران بخشی از هزینه های تولید بازگردد.

کارگردان مستند «اهالی خیابان یکطرفه» بیان کرد: باید نگاه نهادهای دولتی که توجه نکردن به بازگشت سرمایه در زمان اکران است، برداشته شود. نهادهای دولتی و غیردولتی به این نتیجه برسند که راه و روش‌هایی برای اکران و بازگشت سرمایه وجود دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه سیستم شورایی که در «هنر و تجربه» وجود دارد، ممکن است در سال های اول برای این نوع از سینما جواب داده باشد، اما مساله این است که چنین روشی در سال های بعد برای سینمای «هنر و تجربه» جوابگو نبود.

کارگردان مستند «ناگهان تو گمشدی» بیان کرد: بعد از مدتی درخواست اکران در سینمای «هنر و تجربه» افزایش پیدا کرد و صف اکران در این گروه سینمایی طولانی شد، در کنار آن اشتباه های استراتژیک بسیاری در این گروه سینمایی به وجود آمد.