به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مراسم تکریم و معارفه معاون کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی با حضور علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، فریبرز خسروی، معاون سابق کتابخانه ملی، عصمت مومنی معاون کتابخانه ملی ایران، هوتن والی‌نژاد، معاون توسعه مدیریت و منابع، محمدجواد جعفریان، معاون اسناد، محمدهادی ناصری، مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل و جمعی از معاونان و مدیران سازمان برگزار شد.

علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با قدردانی از زحمات فریبرز خسروی، معاون پیشین کتابخانه ملی ایران و نقش او در تقویت فعالیت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی، تاکید بر انتخاب مومنی را تحصیل در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی برشمرد و ابراز امیدواری کرد این انتخاب موجب شود تا فعالیت‌های دانشگاهی و پژوهشی و فعالیت‌های کتابخانه‌ای به یکدیگر نزدیک شوند.

او ادامه داد: خسروی نقش کلیدی در شکل‌گیری این سازمان داشته است و گواه این سخن هم شاگردان و پژوهشگرانی است که از جهت علمی و یا تجربی نزد ایشان آموزش دیده‌اند. از همین رو در طول دهه‌های مختلف فعالیت در این سازمان، نقش مهمی در پرورش نیروی انسانی داشته است. سوابق فعالیت وی نشان می‌دهد که او فردی در زمره فرهیختگان، اندیشمندان، بزرگان حوزه کتابداری و علم اطلاعات و دانش‌شناسی کشور است و تدین، سوابق تعهد و معرفت دینی و فرهنگی او برکسی پوشیده نیست.

در ادامه این نشست، خسروی معاون سابق کتابخانه ملی با تاکید بر این که کتابخانه‌های ملی در دنیا، ویترین فرهنگی کشورها به شمار می‌روند، گفت: این سازمان از جهت میراثی، مرجعیت و اطلاع‌رسانی نقش موثر و کلیدی در کشور برعهده دارد و اطمینان دارم سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سایه دلسوزی، تدبیر و تخصص عصمت مومنی، می‌تواند نقش وسیع‌تر و موثرتری در جامعه ایفا کند. 

معاون سابق کتابخانه ملی ایران با اشاره به مرجعیت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: کتابخانه ملی ایران به عنوان مادر کتابخانه‌های کشور باید ابزارهای لازم شامل شیوه‌ها، روش‌ها و استانداردها را برای سایر کتابخانه‌ها تعریف کند.

خسروی اظهار کرد: به اعتقاد بنده، ‌کتابداری در ایران از جهت روشمندی، در سطح منطقه دارای رتبه برتر است، زیرا در کتابخانه ملی بحث پژوهش مطرح است و در این حوزه اصطلاح‌نامه‌ها، سرعنوان‌های موضوعی و انواع استانداردهای لازم تولید شده است.

در ادامه این مراسم عصمت مومنی، معاون کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ضمن قدردانی از رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای اعتماد در واگذاری این مسئولیت به او گفت: کتابخانه ملی ایران ماموریت‌های متنوعی دارد، زیرا از یکسو تخصصی‌ترین مظهر تجلی اطلاعات و دانش در حوزه کتابداری و علوم اطلاع‌رسانی است و از سوی دیگر مجموعه‌ای مدنی و مردمی به شمار می‌رود.

مومنی همچنین بیان کرد: کتابخانه ملی ایران به نمایندگی از مردم کشورمان در عرصه ملی و بین‌المللی تلاش می‌کند تا امر مطالعه و اعتلای فرهنگی ایرانی و اسلامی را تسهیل کند و امیدوارم بتوانیم در پیشبرد اهداف کلان کتابخانه ملی از ظرفیت متخصصان، اساتید، دانش‌آموختگان داخل و خارج این سازمان بهره‌مند شویم و در جهت شبکه‌سازی حرفه‌ای استفاده کنیم.

مدیریت گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی،‌ مدیریت برنامه‌ریزی و نظارت فرهنگی و مدیرکل امور اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی از جمله سوابق اجرایی مومنی است.