گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار سمیه بیات با عنوان «زیر پوست» در نگارخانه نگر برپاست. بیات در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۱ اثر در این نمایشگاه وجود دارد که با تکنیک راپید و روان‌نویس روی مقوا کار شده‌اند، گفت: این مجموعه از سال ۹۸ به صورت آرتیست بوک آغاز شد و شامل کار‌هایی به هم پیوسته بود که از جایی شروع می‌شد و صفحه به صفحه ادامه پیدا می‌کرد. آثار این نمایشگاه نیز در ادامه همان رویکرد هستند و کار‌های روی دیوار اگرچه جدا از یکدیگر هستند اما پیوستگی در آن‌ها وجود دارد.

بیات ادامه داد: کار‌های قبلی من فیگوراتیو یا طبیعت بود و کار‌های جدیدم ترکیب فیگور و طبیعت است. در بعضی از کار‌ها این ترکیب به شکل کلی دیده می‌شود و در بعضی دیگر جزییات بیشتری وجود دارد. اما در نهایت سوژه اصلی کار‌های من زن است که حالا در قالب طبیعت آمده و جزییاتی که در طبیعت هست به من کمک کرد تا به تصویری که در نظر دارم برسم.

او با بیان اینکه کار‌های اخیر این مجموعه بیشتر به سوی انتزاع رفته است افزود: اگرچه سوژه من فیگور و طبیعت بود اما از آن هم فاصله گرفتم تا سیالیت در کار‌هایم به وجود آید. در همین راستا استفاده از رنگ را هم به حداقل رساندم و فقط از یک‌فام رنگی اندک استفاده کردم. رنگ‌های اکر و لاجوردی در کار‌هایم دیده می‌شود و با این حداقل رنگ تلاش کردم بیشتر کار‌هایم را به سمت انتزاع ببرم. نقطه حرکت برایم بسیار پر معنا بود، یعنی کار را از جایی شروع می‌کنی و در حین حرکت اتفاقاتی می‌افتد که قابل پیش‌بینی نیست.

سمیه بیات

این هنرمند افزود: فرم در طراحی نقش مهمی دارد و من هم به این مسأله توجه داشتم. همچنین بازی با ابزار برایم پر رنگ‌تر شد و اگرچه قبلاً با رنگ روغن و اکریلیک نقاشی می‌کردم اما رفته رفته رنگ‌ها حذف شد و احساس کردم با راپید راحت‌تر می‌توانم کار کنم و به آن فرمی که دلخواهم هست می‌رسم. با این ابزار حضور خط بسیار پر رنگ می‌شود و درهم تنیدگی خط‌ها نکته مهمی برای من است. خط‌ها مسیر و حرکت را نشان می‌دهند و این به نمایش حرکت در آثارم کمک می‌کند.

او با اشاره به اینکه ر‌هایی و سیال بودن در این کار‌ها برایش جذاب بوده است گفت: سعی کردم در لحظه خلق اثر تا جایی که می‌توانم حس خود را درباره کارم بنویسم و از هر چیزی که در اطرافم باشد الهام می‌گیرم. با وجود اینکه سوژه‌های اصلی آثارم زن و طبیعت هستند اما هر اتفاق و جریانی تأثیر خودش را بر کار من دارد و این نیز به همان ویژگی در مسیر و جریان بودن برمی‌گردد.

نمایشگاه آثار سمیه بیات با عنوان «زیر پوست» تا ۱۰ خرداد در نگارخانه نگر به نشانی زیر پل کریمخان، بعد از تقاطع ایرانشهر، پلاک ۱۵۴، زنگ دوم، طبقه اول برپاست.

سمیه بیات