گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «میز» نوشته شایان شهرابی با نگاه و برداشتی از نمایشنامه «میز» بهار کاتوزی با طراحی و کارگردانی شایان شهرابی و دراماتورژی امیر ‌ابراهیم‌زاده از 21 اردیبهشت ساعت 19 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است و امیر ‌احمدی، زهرا ‌حیدری، مرجان شاکری، پارسا شاهین، محمد ‌عباسی و حسین نیکزاد در آن بازی می‌کنند.

شهرابی در گفت‌وگو با هنرآنلاین، درباره این نمایش گفت: نمایشنامه اولیه این اثر اوریجینال است که توسط بهاره کاتوزی نوشته شده بود که او به ما لطف داشت و متناسب با فضای این روزهای تئاتر‌ و ممیزی‌های آن، این نمایشنامه را در اختیار ما قرار داد. حدود ۸ ماه پیش تمرینات را شروع کردیم البته در این مدت به این نقطه رسیدیم که باید اجرا را به سمت سکوت ببریم، بنابراین آن فضا و اتمسفر را از فضای نمایشنامه خانم کاتوزی وام گرفتیم. در طراحی صحنه و کل کار از مشاوره عباس جمالی استفاده کردیم و طبق نقاشی‌های فرانسیس بیکن به این طرحی که الان داریم، رسیدیم. یعنی یک خانه ۶ متری را با تمام جزییات طراحی کردیم و ۶ نفر را در نظر گرفتیم که در این خانه زندگی می‌کنند.

شهرابی ادامه داد: در واقع یک میز در این خانه وجود دارد که اعضای خانواده یعنی پدر، عمو، مادر، دختر، پسر و... در این خانه زندگی می‌کنند و کارگری که اتفاقاً در این اثرنماد کارگری است که در این خانه حضور دارد اما هیچ برخوردی با این خانواده ندارد و مدام با چرخ خیاطی خود کار می‌کند. گویا فقط می‌خواهد سقفی بالای سرش باشد، حتی از خوردن غذا هم محروم است و صرفاً فقط کار می‌کند. در واقع می‌خواستیم مناسبات قدرت را در خانه نشان بدهیم که اعضای خانواده چگونه توسط پدر سرکوب می‌شوند.

ac91dfcd-a629-4b43-a684-0c3655f47189

او با اشاره به اینکه در بخشی از این نمایشنامه یک روزمرگی روتین‌ را می‌بینیم که این روزها همه ما درگیرش هستیم، مطرح کرد: من در این نمایش نمی‌خواستم چیزی را نقد کنم. بلکه می‌خواستم خود زندگی را نشان بدهم، یعنی آن وضعیتی که این روزها بر زندگی همه ما حاکم است. نه پیشنهادی و نه نقدی نداشتم، در واقع با «میز» یک بازنمایی از زندگی و شرایط حال حاضر خودمان داشتم.

شهرابی با اشاره به نظرات مخاطبان درباره این نمایش بیان کرد: همه نظرات تاکنون مثبت بوده است آن چیزی را که در تلاش بودم نمایش بدهم، محقق شده است. به‌طور کلی به نظرم مخاطب امروز مخاطب آگاهی است. نمایش «میز» هم زندگی اجتماعی خودمان را نشان می‌دهد، مخاطب کاملاً متوجه ماجرا می‌شود و برداشت درستی دارد.

این کارگردان مطرح کرد: وقتی نظرات این نمایش را در سایت‌های مختلف می‌خوانم می‌بینم یکی از پرنظرترین کارهایی است که در حال حاضر روی صحنه است اما با این حال تعداد مخاطبانش آنچنان که باید باشد، نیست.

او گفت: فکر می‌کنم شرایط اقتصادی فعلی روی مخاطبان تئاتر تاثیر گذاشته و در دوره‌ای که بسیاری غم نان دارند، سخت است وقت بگذارند، هزینه‌ بدهند و به تماشای تئاتر بنشینند. البته ما در قیمت بلیت سعی کردیم هزینه‌ پایین باشد اما در حال حاضر به هیچکس نمی‌شود خرده گرفت چون شرایط مساعدی نداریم و مردم بیشتر درگیر نان هستند.

این کارگردان در بخش دیگر صحبت‌هایش با بیان اینکه این روزها دیگر کرونا معضل اصلی تئاتر نیست، توضیح داد: ما مسائل زیادی داریم که شاید باید آنها حل شود تا دوباره مخاطب، کارگردانان بزرگ و افراد تأثیرگذار و جریان‌ساز به این فضا بازگردند.

او در پایان با اشاره به اینکه کرونا بهانه‌ای برای این وضع موجود است، توضیح داد: این تبعات شرایط اقتصادی است که تئاتر را به این وضع انداخته است، حتی نمایش‌های سالن‌های دولتی هم دچار ضرر شده‌اند، معلوم است که با این وضعیت اقتصادی قشری از مردم تئاتر‌‌ و سینما را در اولویت برنامه‌های خود قرار نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند پول بلیت آن را صرف امور دیگر کنند.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش «میز» را از سایت تیوال تهیه کنند.