گروه سینمایی هنرآنلاین: متین غضنفری کارگردان جوان که این روزها فیلم کوتاه «ارتفاع تلخ است» را می‌سازد، تولید فیلم کوتاه را از دغدغه‌های مهم خود معرفی کرد و گفت: قصدم این نیست که کار کوتاه بسازم تا صرفا تجربه‌ای کسب کنم. ممکن است من تا ده سال دیگر همچنان فیلم کوتاه بسازم، زیرا به این عرصه به شکل دغدغه و هنر نگاه می‌کنم.

وی با تاکید بر اینکه در این اثر بی‌توجهی والدین به کودکان را از منظر روانشناختی بررسی کرده است، درباره پروسه تولید فیلم «ارتفاع تلخ است» توضیح داد: چند سال پیش فیلمی دیدم که موضوعی کاملا متفاوت از فیلمنامه من داشت اما صحنه‌ای از آن فیلم در ذهن من ثبت شد. در واقع برایم جالب بود که دنیای یک کودک چطور می‌تواند، تحت تاثیر یک حرف قرار بگیرد. بنابراین همین دغدغه را به فیلمنامه تبدیل کردم.

این کارگردان درباره چگونگی انتخاب بازیگران برای ایفای نقش‌های این اثر بیان کرد: «ارتفاع تلخ است» بیشتر یک کار حسی است؛ به طوری که در آن خیلی دیالوگ و اکت نداریم. به همین دلیل دوست داشتم بازیگرانی حضور داشته باشند که بتوانند در سکوت بازی مدنظر را انجام دهند. به این ترتیب آقای یکانی به عنوان مدیر موسسه یکان تصویر تهران که در این پروژه به عنوان تهیه‌کننده حضور داشتند، از افراد مختلف تست گرفتند و بازیگران انتخاب شدند. فیلم ۵ بازیگر دارد اما محوریت روی بازیگر کودک است.

غضنفری که تاکنون تجربه حضور در روند تولید فیلم‌های بلند و کارگردانی دو فیلم کوتاه را داشته است، درباره تفاوت‌های عمده تولید فیلم کوتاه با بلند گفت: در حال حاضر فیلم‌های کوتاهی ساخته می‌شوند که کیفیت و محتوای آنها به مراتب قوی‌تر از آثار بلند است. البته از آنجا که به صورت حرفه‌ای در ساخت فیلم بلند تجربه ندارم، خیلی نمی‌توانم درباره تفاوت‌های آنها از نظر مسائل فنی صحبت کنم. اما قطعا اگر هر کارگردان قبل از اینکه کار بلند خود را شروع کند، تجربه‌هایی مانند دستیاری و تدوین هم داشته باشد، او را در تفهیم سینما قوی‌تر کرده و می‌تواند با قدرت کار خود را جلو ببرد. 

وی افزود: شخصا نمی‌خواهم ۳ فیلم کوتاه بسازم تا صرفا مجوز فیلم بلند بگیرم. همیشه نگاهم به فیلم کوتاه، هنری و حرفه‌ای بوده است. محمد کارت هم جزء افرادی است که با چند فیلم کوتاه درجه یک وارد سینما شد و در اولین فیلم بلندی که ساخت نیز به خوبی دیده شد.

این کارگردان در بخش دیگر صحبت‌هایش با اشاره به شرایط دشوار جذب سرمایه برای تولید فیلم کوتاه از خوش‌شانسی پروژه «ارتفاع تلخ است» برای جذب حمایت از موسسه «یکان تصویر» گفت و ادامه داد: خیلی از فیلمسازها قبل از کسب تجربه دنبال جذب سرمایه هستند. من فیلم اول خود را با سرمایه شخصی ساختم. در واقع باید بگویم نمی‌توان منتظر حمایت ماند، چرا که سینمای ایران نه تنها از فیلمسازان جوان بلکه از فیلمسازهای قدیمی هم حمایت نمی‌کند. بنابراین باید بگویم من هم مانند بسیاری در این ده سال هیچ حمایت مادی و معنوی از جایی نداشته‌ام.

غضنفری در پایان با اشاره به سطح پایین جشنواره‌های داخلی در حوزه فیلم کوتاه گفت: نه در پخش، نه تبلیغات نه اکران، شرایط به‌ گونه‌ای نیست که آنهایی که در سینمای کوتاه فعالیت می‌کنند، بتوانند کارشان را ارائه دهند و از این طریق رزومه خوبی را به کارنامه خود اضافه کنند.

از دیگر عوامل فیلم کوتاه «ارتفاع تلخ است» می‌توان به تهیه‌کننده: محمدرضا یکانی، مجری طرح: موسسه فیلمسازی یکان تصویر تهران، نویسنده و کارگردان: متین غضنفری، بازیگران: دینا غفاری، نیلوفر همرنگ، حدیث صفرنژاد، علیرضا مهان، شبنم گنج شناس، مدیر تولید: رایحه تیموری، طراح صحنه و لباس و دستیار کارگردان: مهرنوش اله‌دادزاده، برنامه‌ریز: مرتضی علیزاده، فیلمبردار: رامین تیموری، صدابردار: علی هاشمی، تدوین: علیرضا مهان، منشی‌صحنه: ریحانه بگی، گریمور: شبنم گنج‌شناس، دستیار طراح صحنه و لباس: مریم نظریان، دستیار تصویربردار: علیرضا معصومی، عکاس: سید حامد ابطحی اشاره کرد.