گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه طراحی سحر نهاوندی نژاد با عنوان «من ملک بودم و فردوس برین جایم بود» در گالری والی برگزار شد. نهاوندی‌نژاد در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۷ اثر با تکنیک مداد روی مقوا در این مجموعه به نمایش درآمده است، گفت: آماده‌سازی این مجموعه حدود سه سال طول کشید و آثار زیادی داشتم که تعدادی از آن‌ها را برای نمایش انتخاب کردم.

او با بیان اینکه مجموعه فعلی‌‌اش بر اساس دغدغه مادرانگی شکل گرفته است، افزود: در این آثار به بحث امنیت پرداختم و رحم مادر را سمبل محل امن در نظر گرفتم، امنیتی که ما همیشه به دنبال آن هستیم. کار‌های قدیمی‌تر این مجموعه بیشتر واقع گرا بود و حتی صورت جنین در آن‌ها دیده می‌شد، اما کم کم سعی کردم از آن فضای واقعی دور شوم و آنچه در ذهن خودم هست را بکشم. فرم جنین تبدیل به یک فرم شخصی شد و فضا به سمت انتزاعی و اجزای داخلی بدن رفت.

نهاوندی نژاد ادامه داد: قبلاً با رنگ کار می‌کردم اما هرچه جلوتر رفتم و به خودم رجوع کردم متوجه شدم نقاشی‌هایم نیز طراحی گونه است. در سه سال اخیر فقط با مداد کار کرده‌ام و احساس می‌کنم طراحی با این متریال برایم کافی است.

او با بیان اینکه مبنا و اساس کارش خط است، گفت: شاید کار‌هایم به نظر مخاطبان تیره بیاید. من هم بیشتر به آن بُعد تاریک دغدغه‌هایم اشاره کردم و به نوعی خواستم از آن‌ها خلاص شوم. اصلاً در این کار‌ها رنگی نمی‌بینم و به همین دلیل نمی‌توانم با رنگ کار کنم. من از رنگ به طراحی آمدم اما فعلاً به مدیا‌های دیگر احساس نیاز نمی‌کنم.

سحر نهاوندی نژاد

نهاوندی نژاد درباره ابعاد بزرگ آثارش گفت: یکی از شاخصه‌های هنر معاصر ابعاد بزرگ است و من که سعی می‌کنم در فضای طراحی معاصر کار کنم می‌خواهم که شاخصه‌های هنر معاصر در کار‌هایم باشد. علاوه بر این هرچه بیشتر در ابعاد بزرگ کار کردم متوجه شدم که بیشتر مرا جذب می‌کند و ابعاد کوچک دیگر جوابگوی کار‌هایم نبود. این موضوع چالشی در کارم بود که با آن درگیر شدم و توانستم جواب بگیرم.

این هنرمند افزود: می‌خواستم موضوع خودش را تحمیل کند و مخاطب را گیر بیاندازد. جنین کوچک است اما در این ابعاد بزرگ روی مخاطب تأثیر بیشتری دارد و آدمی که مقابل آن قرار می‌گیرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در بیشتر کار‌ها از مداد اتود استفاده کردم که استفاده از این ابزار در کار‌های با ابعاد بزرگ بسیار زمانبر و چالش برانگیز است.

سحر نهاوندی نژاد