گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: اسماعیل آذر استاد دانشگاه، مجری و کارشناس برنامه‌های ادبی، با این توضیح که کتاب گویای «هفت پیکر» نظامی در سایت ایران صدا به‌طور رایگان در دسترس مخاطبان قرار دارد به هنرآنلاین گفت: این کتاب را بیت به بیت معنی، تفسیر و تحلیل کردم و قبل از هر گنبد خلاصه آن را برای شنونده توضیح داده‌ام. انتهای هر بحث نیز با بررسی علمی به اسطوره‌ها و غیراسطوره‌ها پرداخته‌ام.

او «هفت پیکر» را زیباترین کتاب نظامی دانست و ادامه‎داد: علی‌رغم حلاوت و شیرینی فراوان این اثر، عموم مرم کمتر برای مطالعه سراغ آن می‌روند؛ چون متن ساده‌ای نیست و بیت‌های آن بسیار پیچیدگی دارد به همین دلیل بر آن شدم کل کتاب را بیت به بیت بخوانم و معنی کنم. 

آذر که حدود هفت ماه و طی جلسات متعددی به رادیو رفته تا درباره «هفت پیکر» سخن بگوید و آن را معنی کند، افزود: این کتاب گویا به‌زودی در قالب کتاب مکتوب از سوی انتشارات سخن منتشر می‌شود و مریم برزگر مشغول ویراستاری نهایی آن است.

او که پیش از نظامی، «گلستان» و «بوستان» سعدی را خوانده و تفسیر کرده، اظهارداشت: این دو اثر را در دوران قرنطینه کرونا خواندم تا مطالعه آن در قالب کتاب گویا برای مخاطبان آسان باشد و به‌طور رایگان قابل استفاد است.

آذر با این توضیح که ۲۰۰ قطعه سخنرانی کوتاه داشتم که می‌تواند محصول کتاب باشد، تصریح‌کرد: این سخنرانی‌های یک یا دو دقیقه‌ای پخش شده و یا در حال پخش است. متولی بخشی از آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متصدی زبان فارسی در کشور است و بخشی به موسسه فرهنگی هنری مساجد اختصاص دارد. مقطعی که به‌خاطر قرنطیه ناشی از شیوع ویروس کرونا در ماه مبارک رمضان مساجد تعطیل بود نشانه‌هایی از متون قرآنی را کوتاه گفته‌ام.