گروه مد و لباس هنرآنلاین: سیاه‌دوزی نوعی سوزن‌دوزی است که برای تزئین پیش‌سینه و سرآستین لباس به کار می‌رود و در این نوع دوخت تنها از نخ سیاه که معمولاً ابریشمی است استفاده می‌شود. سیاه‌دوزی نوعی رودوزی اصیل است که زنان استان‌های مختلف انجام می‌دهند. هنر سیاه‌دوزی گرچه در گذشته برای تزئین لباس مردان و زنان برخی استان‌ها به‌کار رفته اما در حال حاضر می‌توان از آن برای تزئین دیگر پوشاک بهره برد.

روز گذشته همزمان با هفته میراث فرهنگی، مراسم رونمایی از هنر سیاه‌دوزی استان گیلان در مجموعه بوم‌گردی لوجنک منطقه شفت این استان برگزار شد و سیده‌زهرا همتی سراوانی، از فعالان گیلانی در عرصه دوخت‌های سنتی از اثری در حوزه رونمایی کرد.

همتی سراوانی در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: سال‌های بسیاری است در زمینه لباس‌های محلی پژوهش انجام می‌دهم که البته با توجه به تنوع موجود در این پوشش‌ها و دوخت‌های سنتی بکار رفته در هر کدام که یکی را از دیگری متمایز می‌کند، به نتیجه رسیدم نیازمند وسعت مطالعات در زمینه دوخت‌های سنتی فلات ایران هستیم.

Capture

او در ادامه افزود: سیاه دوزی از جمله هنرهایی است که در چندین استان کشور به منظور تزئین روی البسه مورد استفاده قرار می‌گرفته و در پروسه تحقیق روی این نوع دوخت متوجه شدم که در لباس‌های محلی استان گیلان نیز به شکلی ویژه از این دوخت بهره گرفته شده است.

همتی سراوانی اذعان داشت: در قیمت شرقی مرکز گیلان از این هنر به وفور یافت می شود و زمانی که کتاب پوشاک مردم گیلان اثر خانم انسان دوست را مطالعه کردم، بیش از پیش به جزئیات این دوخت پی بردم و در نهایت بر اساس نتایج حاصله، لباسی را با پارچه دستبافت، رنگرزی دستی و سیاه دوزی مختص استان گیلان دوختم و از آن رونمایی کردم.