به گزارش هنرآنلاین، نشست خبری ویژه‌برنامه‌های «شهری در آسمان» با محوریت آزادسازی خرمشهر صبح روز شنبه ۳۱ اردیبهشت با حضور مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری در سالن طاهره صفارزاده برگزار شد.

معلمی در ابتدای این نشست با ارائه گزارشی از اتفاقاتی که قرار است به مناسبت آزادسازی خرمشهر در چند روز در این شهر رقم بخورد، بیان کرد: ما از سال گذشته پیش‌بینی امروز را داشتیم، میدانستیم که امسال با چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر مواجه هستیم، به طور کلی «چهل» برای ما عدد نمادینی است. بنابراین شایسته بود اصحاب هنر دین خود را به خرمشهر؛ شهر مقاومت ادا کنند، از همین رو ستادی در حوزه هنری تشکیل شد و ما سعی کردیم تمام رشته‌های هنری را درگیر تولید اثر برای خرمشهر قهرمان کنیم. ما فعالیت‌ها را به چند دسته تقسیم کردیم؛ برخی از این فعالیت‌ها، تولیدی هستند، برخی متوجه فاتحان خرمشهر و برخی متوجه مردم است.

گردهمایی بزرگ فاتحان در مسجد خرمشهر

وی ادامه داد: به همین ترتیب ما ابتدا برنامه‌ای در مسجد خرمشهر خواهیم داشت که گردهمایی بزرگ فاتحان است. در این برنامه از همه رزمندگانی که در فتح خرمشهر نقش داشتند دعوت کرده‌ایم، از همین رو مقابل مسجد خرمشهر جمع می‌شویم، خاطرات فتح را مرور می‌کنیم و همان روز اولین جایزه «بهروز» را به هنرمندی که در همین عرصه اثری تولید کرده است، می‌دهیم؛ «شهید بهروز مرادی» کسی بود که سابقه تولید آثار موسیقی و تجسمی داشته است ما برای اینکه نام این شهید بزرگوار باقی بماند و زمینه‌ای ایجاد کنیم تا هنرمندان آثاری در حوزه خرمشهر تولید کنند، این جایزه را می‌دهیم، ضمن اینکه بنا داریم هر سال این جایزه را اهدا کنیم. شب سوم خرداد در همین مسجد جشن بزرگی خواهیم داشت که سرودخوانی، نقالی و… را در دل خود دارد، آقای «کوتی» هم در این مراسم حضور خواهد داشت و خاطرات آن روز را در فضایی شاد مرور می‌کنیم، ضمن اینکه سرود «سلام فرمانده» هم توسط مردم خوانده می‌شود چون این برنامه متعلق به مردم است.

معلمی مطرح کرد: تنها سینمای این شهر سینما «نخل» نام دارد که دو سالنه و با ساخت قدیمی است اما این سالن را بازسازی می‌کنیم تا تقریباً شش یا هفت سالنه شود، در همین روز این سینما را کلنگ زنی می‌کنیم تا سینما نخل در پایان تابستان تبدیل به سینمایی با تعداد بالای سالن شود. در آبادان سینمایی با نام «بهمن» داریم که بازسازی آن تمام شده و در همین روز افتتاح می‌شود. در حوزه هنر‌های تجسمی هم ۹ نفر از هنرمندان نامدار عرصه تجسمی آثار فاخری برای این شهر تولید کرده‌اند، آثار کاظم چلیپا، غلامعلی طاهری، اسدی جوزانی، مرتضی اسدی و.. در این روز رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به سردیس‌های تولید شده عنوان کرد: آقای قشقایی اثری برای شهید جهان آرا ساخته‌اند، استاد معماریان برای شهید بهنام محمدی، استاد گروسی هم برای شهید وزوایی اثری تولید کرده که این سردیس‌ها دوم خرداد رونمایی می‌شود، علیرضا افتخاری هم آهنگی با نام «خرمشهر مقاوم» برای خرمشهر خوانده که در شب دوم خرداد پخش می‌شود و اولین اجرای عمومی‌اش را شب سوم خرداد در خرمشهر خواهیم داشت. یک عکس صحنه‌پردازی شده توسط احسان باقری هم در فضای عمومی اکران عمومی می‌شود. از سوی دیگر یک برنامه تلویزیونی از پنج نفر از زنان خرمشهر با عنوان «روایت راویان» تولید کرده‌ایم که این برنامه را از تلویزیون پخش می‌کنیم، یک برنامه تلویزیونی با نام «دیدار ماه» هم خواهیم داشت. از دیگر برنامه‌ها می‌توانم به «شب خاطره» اشاره کنم که قدیمی‌ترین محفل کشور است و این برنامه را پنجشنبه پنج خرداد در تالار سوره خواهیم داشت. دو نمایشگاه هم داریم که مجموعه‌ای از نقاشی‌های جدید اساتید است و «شهر آسمانی» نام دارد، نمایشگاه عکس«نوبت ظفر» را هم با عکس‌های دیده نشده داریم. در حوزه نمایش و تئاتر ۱۱ جلد کتاب رونمایی می‌کنیم و آغاز پیش تولید بزرگترین تئاتر می‌دانی امسال با نام «پل آزادی» را خواهیم داشت؛ این نمایش تلفیقی از تکنیک سینما و تئاتر است و تلاش می‌کنیم در تیرماه اجرای عمومی داشته باشیم.

هنرمندان را درگیر موضوع «خرمشهر» کرده‌ایم

معاون هنری حوزه هنری اظهار کرد: تلاش کردیم هنرمندان را درگیر موضوع خرمشهر کنیم از همین رو تولیدات ما متوجه فتح خرمشهر است، اصلاً دبیرخانه ما تلاش داشت آثاری درباره فتح خرمشهر داشته باشد البته این گله را هم می‌توانم داشته باشم مبنی بر اینکه چهلمین سال آزادسازی خرمشهر اتفاق غیرقابل پیش‌بینی نبود و دستگاه‌ها می‌توانستند جشن‌ها و برنامه‌هایی برای این حوزه داشته باشند اما عملاً در صحنه این تلاش را کم دیدیم. این را هم باید بگویم در دیداری که با استاندارد خوزستان داشتیم متوجه شدیم مسجد خرمشهر هم نیاز به توجه دارد چراکه این مسجد نماد مقاومت است و‌امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

معلمی درباره سالن‌های تئاتر خرمشهر بیان کرد: این سالن سینمایی که قرار است در خرمشهر بازسازی کنیم قابلیت نمایش تئاتر هم دارد اما به این مسأله اختصاص ندارد.

وی درباره تئاتر می‌دانی که قرار است اجرا شود، مطرح کرد: کارگردان این تئاتر انتخاب نشده اما کوروش زارعی در حال حاضر سرپرست این کار است تا زمانی که بتوانیم کارگردانی برایش انتخاب کنیم با این حال کار‌های اجرایی «پل آزادی» در حال انجام است.

 آغاز اکران «دسته دختران» از شهریورماه

معاون هنری حوزه هنری بیان کرد: دوشنبه صبح ابتدا افتتاح نمایشگاهی متشکل از آثار تجسمی هنرمندان برجسته را در گالری عالی داریم که در قالب آن ۶ اثر تازه رونمایی می‌شود و سپس همان روز ساعت ۱۱: ۳۰ افتتاح نمایشگاه «نوبت ظفر» را خواهیم داشت که متشکل از سی اثر دیده نشده است. در حوزه کتاب هم از سال گذشته با هنرمندان ملی و البته شهرستان‌ها وارد مذاکره شدیم و تولید ۹ اثر را پیگیری کردیم که از این میان پنج رمان آماده شده که این پنج اثر در مسجد خرمشهر رونمایی می‌شود. ضمن اینکه در حوزه سینما اکران «دسته دختران» هم از شهریورماه و همزمان با هفته دفاع مقدس خواهیم داشت که اثری خوب از سوی حوزه هنری است.

محرومیت‌های «خرمشهر» را به چشم دیدیم

معلمی در بخش دیگر از صحبت‌هایش درباره محرومیت‌های خرمشهر بیان کرد: ما در خرمشهر محرومیت‌ها را به چشم دیدیم، چندین سفر به آنجا داشتیم، در شهر چرخیدیم و محرومیت‌ها را دیده‌ایم اما آنچه وظیفه ماست این است که با تولید اثر هنری نام خرمشهر را زنده نگه داریم و کاری کنیم که مردم حال خوبی پیدا کنند، افزایش زیرساخت فرهنگی هنری وظیفه ماست، مثلاً ما وظیفه داریم سالن سینمایی نخل را آماده کنیم البته آبادان هم سینمایی متروکه دارد که بناست آن را به بهترین شکل تحویل دهیم. شاید اگر تردد هنرمندان به خرمشهر بیشتر اتفاق بیفتد و صدای آن‌ها را به مسئولان برسانند، توجه بیشتری به آن شهر شود.

معلمی در پایان توضیح داد: مردم خرمشهر نیازمند توجه بیشتری در همه حوزه‌ها از جمله حوزه فرهنگی هستند چندی پیش هم با بنیاد مستضعفان جلسه‌ای برای ساخت بزرگترین پردیس منطقه داشتیم که توافقات اولیه صورت گرفته اما چون قرارداد نبستیم خبرش را ندادم. می‌خواهم بگویم هرچه مطالبه از سمت هنرمندان، اهالی رسانه و.. بیشتر توجه شود دغدغه‌مندی مسئولان نسبت به این شهر هم بیشتر می‌شود.