گروه معماری هنرآنلاین: کانسپت خانه آجری با الهام از فرهنگ بومی ایالت سولاپور و در نظر گرفتن آب و هوای گرم و خشک این منطقه طراحی شده است. 

نمای بیرونی این ساختمان مسکونی، با کمک متریال آجر طراحی شده است. بازدیدکنندگان به محض ورود به خانه آجری در حیاط با حوض گل‌های نیلوفر آبی روبرو می‌شوند. البته نقش سنگ و چمن که به افزایش جذابیت فضاهای خارجی کمک کرده را نمی‌توان نادیده گرفت.

مهم‌ترین بخش فضاهای داخلی این ساختمان ۶۵۰ متر مربعی، فضای‌نشیمن آن است. در میانه فضای نشیمن خانه آجری، یک حیاط داخلی دیده می‌شود که علاوه بر تهویه هوای داخل خانه، منبعی از نور طبیعی نیز به شمار آید. همه اتاق‌ها در عقب و فضاهای عمومی در جلو ساختمان قرار دارند.

در ساخت این خانه با توجه به وضعیت آب و هوایی منطقه از آجر به‌عنوان اصلی‌ترین متریال و در کنار آن از مصالح بومی از جمله چوب، پارچه‌های سنتی هند و سنگ‌های محلی همچون بازالت و نِواسا نیز استفاده شده است.

اما مهم‌ترین ویژگی ساختاری این خانه، استفاده از پنل‌های خورشیدی برای تامین بخش مهمی از انرژی فضاهای داخلی است. در حالی که پنل‌های خورشیدی وابستگی ساکنین به وسایل تهویه مصنوعی را کاهش می‌دهند و نیاز به برق را نیز کاهش می‌دهد.