به گزارش هنرآنلاین، علی‌اکبر علیزاد، پژوهشگر و کارگردان تئاتر، ۲۶ اردیبهشت ماه در فرهنگسرای ارسباران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برای دانشجویان تئاتر کارگاهی با موضوع تئاتر playback برگزار کرد.

«تئاتر پلی‌بک» تئاتر بداهه‌ای است که براساس تجارب فردی و داستان‌های شخصی (Personal) شکل می‌گیرد و از این داستان‌های شخصی محملی برای گفت‌وگو و کشف حقیقت می‌سازد. این شکل از درام کاربردی در سال ۱۹۷۵ توسط م جاناتان فاکس Jonathan Fox ابداع شده‌ است و به طور معمول در مکان‌های متنوع آموزشی، کلینیک‌ها و اجتماعات استفاده می‌شود.

تئاتر پلی‌بک مانند دیگر اشکال درام کاربردی (درام در خدمت سلامت، بهداشت و درمان) به منظور گسترش اجرای درام در فضاهای غیرتماشاخانه‌ای دنبال می‌شود.

در این نشست علی‌اکبر علیزاد پس از تشریح علمی چیستی و چگونگی تئاتر پلی‌بک،  با همکاری هنرجویان و علاقه‌مندان، با استفاده از تجربه شخصی یکی از حاضران و براساس روش تئاتر پلی‌بک اجرایی ترتیب داد و پس از اجرا نیز در پی گفت‌وگو و مباحثه با حاضران و گروه اجرایی به بررسی ماجرا و علل و عوامل ایجاد آن پرداخت.

این نشست صمیمی آموزشی با استقبال هنرجویان و علاقه‌مندان مواجه شد و آن‌ها پس از پایان جلسه خواستار برگزاری دوباره این کارگاه شدند.

مدرسه تئاتر دیالوگ در نظر دارد برخی دوره‌های آموزشی هنرهای نمایشی را که در مراکز آموزشی هنرهای نمایشی کمیاب یا نایابند، در دسترس دانشجویان و علاقه‌مندان هنر قرار دهد و دبیری علمی آن با احسان زیورعالم، استاد دانشگاه هنر است.