گروه سینمایی هنرآنلاین: احمد آزاد مستندساز در گفتگو با هنرآنلاین از تولید دو مستند تازه خبر داد و گفت: یکی از آثاری که روی آن کار کردیم و به تازگی در حال به نتیجه رسیدن است «چراغ خاموش» نام دارد که روایتی از زمین‌خواری در شهرستان قروه استان سنندج است. در واقع مقابله با این اتفاق دغدغه اساسی مسئولان این شهر شده است. تصویربرداری این مستند که به تهیه‌کنندگی حجت‌الاسلام عابدین امام‌جمعه وقت شهرستان قروه در حال آماده شدن است، به تازگی به اتمام رسیده و در مرحله تدوین و صداگذاری قرار دارد.

وی افزود: فیلم به بخشی از ماجرا می‌پردازد که دعوایی بر سر زمین اداره آب و فاضلاب رخ داده و لودری آورده‌اند تا آنجا را خراب کند. اما باتوجه به اینکه در اداره آب و فاضلاب منطقه چاه آبی وجود دارد که همه روستاهای اطراف از آن استفاده می‌کنند، ادعای این نهاد مبنی بر تعلق آن زمین و زمین‌های دیگری در آن منطقه تبدیل به دغدغه بزرگی برای مردم و مسئولان شهر شده است.

این مستندساز ادامه داد: این در حالی است که قروه یکی از شهرستان‌هایی است که از ذخایر معدنی فوق‌العاده‌ای بهره می‌برد و بالای میلیاردها طلا، سنگ و محصولات کشاورزی آن به کشورهای دیگر صادر می‌شود. البته بخش عمده‌ای از این معادن که دست نهادها و اشخاص مختلف بوده، در حال از بین رفتن است و سهم مردم از این ذخایر به اندازه‌ای نیست که حتی از پرداخت مالیات برای زمین‌هایی که روی آن دست گذاشته‌اند معاف شوند.

آزاد با اشاره به تولید مستند دیگری که هم اکنون در حال پیگیری است، بیان کرد: «پل اتریشی» عنوان مستند دیگری است که در حال کار روی آن هستیم. این مستند درباره پل ورسک است اما تنها معطوف به بیوگرافی این پل نیست. بلکه درباره ارتباط عاطفی مردم روستا با آن و داستان‌هایی است که در این سال‌ها درباره آن مطرح شده است. چراکه روستایی که در آنجا قرار دارد با این پل شناخته می‌شود. به همین دلیل پل ورسک برای مردم روستا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: از ۳ سال قبل پژوهش برای این مستند را شروع کردم و اکنون به تازگی جانی دوباره گرفته است. چون قرار است باتوجه به اینکه سازنده این پل اتریشی بوده با سفیر اتریش برای بازدید از این پل برویم. شکر خدا تصویربرداری مستند در مراحل پایانی قرار دارد و به زودی وارد مراحل پس تولید می‌شویم.

این کارگردان درباره نحوه پخش این دو مستند توضیح داد: هدف ما این است که هر دو مستند را برای اولین بار در جشنواره سینما حقیقت به نمایش بگذاریم. در واقع قصد داریم امسال چند مستند در این جشنواره داشته باشیم تا حداقل آثار دیده شود. چون تا امروز هیچ حمایتی از ما نشده است. بنابراین تصمیم گرفتم بعد از مستند «پل اتریشی» و اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره، به نشان اعتراض دیگر ساخت هیچ مستندی را دست نگیرم.

آزاد در پایان گفت: در سال‌های گذشته قرارها، دیدارها و نامه‌نگاری‌های مختلفی شده اما در پی آن هیچ اتفاقی رخ نداده است. این در حالی است که در مقابل فیلم‌هایی مورد حمایت مرکز گسترش قرار می‌گیرند که به هیچ وجه دغدغه جامعه مستند نیست. در واقع این ضعف بزرگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.